HELLo!
Vet ikke om det er mange her som husker "fiaskoen" av et "sikkert hardware-system" ("Trusted Computing") som MS hadde planer om her for noen år siden, systemet som ble kalt "
Palladium". De av oss som husker dette, i alle fall de fleste, har regnet med at dette var en død idé og begravet for lenge siden. Håpet inderlig på det, faktisk.
Om Palladium:
For de av dere som ikke har hørt om det før, så går det veldig kort ut på følgende:
Alt som foregår og blir lagret i "Palladium" systemet blir kryptert, og utstyrt med DRM. "Palladium" ringer så opp til MS (som sitter på hovednøklene), og spør om at du har tillatelse til å aksessere denne dataen. Det er det samme om det er en doktorgrad om kuren til kreft du selv har skrevet, eller om det er et icon fra MS; ALT blir kontrollert av MS.
Noen av påstandene MS har gitt om dette systemet, er at det vil bl.a. "bekjempe spam" (!), "bekjempe piratkopiering", og "sikre privatlivet". Piratkopieringen tviler jeg på at dem vil noensinne kunne klare å stoppe, men
privatkopieringen er en annen sak. Privatkopiering er, som kjent, fullstendig lovlig under norsk lov. Faktisk så var det lovlig å gi kopier til familie og nære venner, inntil nylig. (Nå må dem lage kopiene selv.)
Bekjempe spam, derimot, er et helt annet spill. Mesteparten av spam blir sendt ut av ormer som er installert av privatpersoner, eller andre "offisielle" og "uofisielle" mailservere. Så for å kunne "bekjeme" spam, så må MS i effekt ha full kontroll på
all mail som blir sendt ut. Det er ingen måte å kunne effektivt skille ut spam fra annen mail fra "usikre" systemer, noe som vil bety at all mail må bli sendt fra et "Palladium" system for å bli godtatt.
Når det gjelder privatlivet, og beskyttelse av privat informasjon, så kan det nevnes at MS skulle ha mesternøkler til alle systemene. Det vil si, at det er dem (og ikke du) som ville ha hatt full kontroll over din PC og alt innholdet på den. Det vil også sende tilbake informasjon til MS, og mest sannsynlig inneholde all informasjon om din person (en må jo aktivere produktet).
Naturlig nok så har det blitt mange
seriøse og høylytte
artikler og protester rundt dette. Spesielt om personvernet og den komplette monopolstatusen MS vil få på alt som har med datamaskiner og digitalt innhold og gjøre.
Heldigvis, så døde dette ut bare noen måneder etter MS lanserte idéen, og man har ikke hørt noe om dette initativet siden 2002/2003.
Om Vista:
Så kom vista, og der har man allerede sett en del problemer med
lisensavtalen. Ett av punktene er at MS har nå gitt seg selv rett til å terminere lisensen din, hvis dem skulle finne ut at du muligens har brutt lisensavtalen. En avtale som ligger kun på dems servere, tilgjengelig for revidering av MS til hvilket som helst tidspunkt. (Noe de også har gjort, opp til flere ganger, allerede.)
Det er mange som protesterer på dette, og sier at EULAen ikke er gyldig i norge, og/eller at dem ikke bryr seg om den. Det forandrer imidlertig ikke det faktumet at MS kan når som helst gjøre PCen din verdiløs, eller maskinparken til en hvilken som helst bedrift som kjører Vista. Om det er lovlig eller ikke spiller liten rolle for dem, da de har så fint skrevet i lisensavtalen at det er kunden som må gå til "legal action" i tilfelle en ugyldig sperring av lisensen. Hva en får tilbake for å vinne, er intent mindre enn det man betalte for lisensen(e). Intent mer.
Om ikke dette var ille nok, så fikk jeg meg et virkelig sjokk da jeg leste følgende dokument:
"
A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection"
Den tar for seg spesifikasjonen om hvordan Vista (skal) "beskytter" såkalt "premium content", det vil si DRM-beskyttet materiale; HD-DVD, BlueRay, lyd, dokumenter, bilder etc. Med andre ord, alt av digitalt innhold.
Dette skal gjøres med ekstensiv kryptering av hardware, noe som vil kreve massive endringer i dagens produksjon for å tilfredstille. Ikke bare vil dette gjøre ting dyrere, men mye av dagens ytelse må bli byttet ut til fordel for denne nye funksjonaliteten.
Nye drivere, som må tilfredsstille høye (og til dels umulige) krav må også produseres. Hvis detaljer må hemmeligholdes strengt, og ikke gis til noen som helst. Drivere som ikke tilfredsstiller disse kravene blir svartelistet, og vil føre til at all hardware som benytter seg av disse vil være ubrukelig.
Pluss mange andre krav og spesifikasjoner som er satt ned, som f.eks null bruk av S/P-DIF (den støtter ikke kryptering/vannmerking), nedsatt kvalitet på bilde/lyd når "premium content" blir åpnet, og masse mer.
Alt dette vil føre til at all interkompabilitet mellom systemer, som det er i dag, vil forsvinne; Alt må spesiallages til hver enkelt bit, helt i fra printkortet til driverene. Kort sagt et monopol som rivaliserer George Orwells 1984-samfunn, et monopol som har total kontroll på
alt av informasjon.
Nevnte jeg at dette er en "standard" som MS har definert, og vil påtvinge hardware leverandørene; Hvis dem ikke følger dem, så vil hverken drivere eller selve hardwaren fungere under Vista. Når den tid kommer at disse funksjonene blir aktivert.
Er det bare jeg som får inntrykk av at dette er Palladium V2?
Hvem som vil gjette på når denne dagen blir..? Jeg satser på når Vista har fått nok markedsandeler til å være defacto-standarden, og de fleste (orginisasjoner, instutisjoner, styresmakter og rettsinstanser) ikke kan unnvære å bruke det.
PS: Anbefaler
alle å lese dokumentet jeg linket til sist, nemlig "
A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection".
Happy codin'!