Ikke la deg lure av kataloglisten

Diskuter søkemotoroptimalisering (SEO), markedsføring, e-handel m.m. Lær deg å utnytte potensialet med internett.

Ikke la deg lure av kataloglisten

Innlegg PepperX » 01.06.2006 20:56

Jeg er skremt av hvor langt enkelte kan gå for å skape trafikk til sin egen hjemmeside. Enkelte eier ikke skrupler og er villig til å gjøre hva som helst, og i kveld ble jeg kvalm ;

Jeg driver en nettkatalog, e-bedrift.no og mottok anmoding om en oppføring til kataloglisten .no (mellomrom med er gjort med vilje) Jeg gikk ut fra at det var denne listen http://www.webtips.no/tools/kataloglisten.php som var på eget domene. Men den gang ei. Det er eieren av bedriftguiden .no som har registrert eget domene og laget en egen katalogliste basert på (cutNpaste fra nettside):
Tjenesten Kataloglisten. no er et samarbeidsprosjekt for næringslivet på nettet.

La deg overhode ikke lure til å tro at dette er en seriøs liste. Det er en liste som kun er opprettet for drive trafikk til eier og noen samarbeidspartnere (jeg har surfet litt i dag) Besøker du kataloglisten .no (noe jeg skulle ønske du ikke gjorde :lol: ), legg merke til at det kun er 3 nettsider som det faktisk blir linket til, der en av de er affilate-link, en til bedriftsgu....no og en til samarbeidspartneren.

Lov meg at om du besøker disse nettstedene, gjør det bare denne gang og aldri mer - dette er rein svindel og bedrag.

Skal du bruke et nettsted som bruk-rett-katalog-referanse, bruk denne http://www.webtips.no/tools/kataloglisten.php

Og for ordens skyld, anmodningen om en oppføring hos meg ble avslått :twisted:
PepperX
Seniormedlem

Innlegg Cypherus » 01.06.2006 21:22

Skummelt hvor rett du har ! Og selvfølgelig har dem gitt seg selv en karakter 6 (noe som indikerer at dem sammenligner seg selv med gulesider.no og sesam.no) !

Jeg tror ikke det hjelper at vi "ikke besøker siden". Vi burde heller gjøre noe for å spotte selve firmaet. Hva om alle bloggere skriver et fint lite innlegg? :devil:
Brukerens avatar
Cypherus
Medlem

Innlegg Matsemann » 01.06.2006 21:38

Er det sant det de skriver om click24 og alle de andre?
Brukerens avatar
Matsemann
Seniormedlem

Innlegg PepperX » 01.06.2006 21:43

Ser jeg glemte en klikkbar link på siden. Det er også er affilate-link.

Nei det er ikke sant det de skriver om andre og faktisk ikke det de skriver om seg selv :lol: .
PepperX
Seniormedlem

Innlegg EiSa » 01.06.2006 22:04

Uten å vite om denne posten her sendte jeg en epost til PepperX i kveld angående denne saken da samme nettsted anmodet om oppføring hos i-Partner (ønsket hans synspunkt, han opplyste da om denne posten).

Bortsett fra det PepperX nevner så er det også noen feilaktige opplysninger der (nettkatalogen.no kan skade din rangering. Niks, de har lagt om til 301-videresendinger for å telle klikk, ergo ikke skadelig. Men det er ikke det samme som at jeg anbefaler nettkatalogen.no...)

Ser også ut til at kata....no har et stort ønske om å rangere på de forskjellige katalognavnene (og skrivefeil av navnene) når man ser på titlene som brukes på de forskjellige sidene.

Når det gjelder click24:
http://www.seoforum.no/google-indeksert ... 94130.html

De andre omtalene er tydeligvis preget av hvem bedriftsg... samarbeider med.

Fikk heller ingen oppføring hos i-Partner.
EiSa
Medlem

Innlegg KrooniX » 01.06.2006 23:25

Hei!

Jeg har et "partner" med bedriftsguiden .no men min nettside startstedet.org (som forøvrig det er ny version under veis til). Jeg har fått min oppføring under partnere hos dem på venstre meny. For dette skulle dem ha nokså gode plaseringer på samtlige av mine sider. Min egen statistikk viser til at de står får 4% av all ingående trafikk til siden.

Etter min egen erfaring har jeg ikke sett noen haker ved dette, men i det siste har jeg sett en del negativ kreditt rundt dem. Burde jeg kanskje si opp avtalen med dem?

Christian
KrooniX
Medlem

Innlegg EiSa » 02.06.2006 9:22

Du er den eneste som kan ta den avgjørelsen. Jeg har tidligere blitt forespurt, men takket nei fordi jeg oppfatter de som useriøs:

I bloggen deres vil du finne svært mange negative omtaler eller henvisninger til negative omtaler av konkurrenter, samtidig som de driver omfattende snylting på (de samme) navn og merkevarenavn.

Eks. negativ omtale av Purehelp, mens de samtidig har skaffet seg domenene pure-help.no og pure-help.com. Likedan med Nettkatalogen, Internettkatalogen, Lokalveiviseren, Firmaveiviseren og Yreg (ikke alle som er omtalt i bloggen, men de har skaffet seg domener som ligner på disse, alternativt så peker de lenker inn mot bedrifts... med dette som ankertekst).

Kan ikke helt se at dette er i henhold til "Lov om varemerker §§1 -3".
EiSa
Medlem

Innlegg PepperX » 02.06.2006 11:04

EiSa skrev:Du er den eneste som kan ta den avgjørelsen. Jeg har tidligere blitt forespurt, men takket nei fordi jeg oppfatter de som useriøs:

Støtter meg til EiSa her. Verken jeg eller mitt nettsted vil assosieres med (etter min mening) useriøse aktører.

[cavey-edit: Rettet feil i bbkode]
PepperX
Seniormedlem

Innlegg KrooniX » 03.06.2006 18:16

Hei!

Etter å ha tenkt meg om, kom jeg fram til at den tid da det nye systemet er på plass, så sier jeg opp avtalen med dem. Grunnet er at det gmale systemet mitt er lite brukervenlig når det gjelder reklame delen.

Christian
KrooniX
Medlem

Innlegg kservik » 17.07.2006 16:04

At Webtips sin liste skal være så mye bedre er jeg ikke enig i.

Terningkastene reflekterer etter min mening ikke forskjellene mellom katalogene.

Startsiden er en nasjonal hub og er jo en klar sekser og like viktig som 10 av den andre katalogene til sammen.

ODP er et toegget sverd da linken i seg selv er flott, men man får mye drittlinker fra kloner som trekker ned.

Skal man vurdere å legge linken sin inn i en katalog bør man vurdere de andre linkene som ligger på den siden man ønsker sin nettside på og helst hvilken kvalitet det er på linkene generellt.

Å delta i et "spam-fellesskap" er aldri å anbefale, spesiellt ikke hvis man ønsker mye trafikk fra Google.
Gratis svar på alt innen søkemotoroptimalisering i nytt forum.
kservik
Medlem

Innlegg EiSa » 18.07.2006 23:44

Webtips er ikke perfekt, men den gir nå inntrykk av å være seriøs og objektiv og det er det essensielle her.

Kataloglisten.no er så useriøst som det kan få blitt. Affiliate med Bedriftsguiden.no eller eid/har tilknytning til Bedriftsguiden.no? La oss snakke så pent som mulig om de og gi en link til disse, de andre ikke. Ergo har den ingen nytte for vanlige brukere heller, det er ikke sikkert de vet hva linken/webadressen til disse katalogene er. I tillegg benytter Bedriftsguiden.no Kataloglisten.no for skape legitimitet for seg selv, jfr bloggen deres:
Kataloglisten.no ga nylig BedriftsGuiden.no terningkast 5. Bare Kvasir, Gule sider, Fjalar og Sesam har så langt også fått terningkast 6 eller 5.
Godt gjort siden bukken i aller høyeste grad passer havresekken her...

Og slik kunne man fortsatt med å peke på hvor lite seriøst dette er, noe som også Jarle har oppdaget, jfr bloggen om Bedriftsguiden.no
EiSa
Medlem

Innlegg kservik » 04.08.2006 10:57

Ingen tvil om at Bedriftsguiden og deres katalogprosjekt ikke er bra, men ingen vits å skryte den "orginale" opp i skyene for det.
kservik
Medlem

Innlegg runarb » 04.08.2006 12:53

...kataloglisten .no (mellomrom med er gjort med vilje) Jeg gikk ut fra at det var denne listen http://www.webtips.no/tools/kataloglisten.php som var på eget domene. ..

Hvorfor gikk du ut fra det?

"kataloglisten" er et generelt ord, sammensatt av "katalog" og "listen" Altså en liste over kataloger.

webtips.no er ikke akkurat noen autoritativ side. Jeg hadde verken hørt om webtips.no eller http://www.webtips.no/tools/kataloglisten.php får denne leste denne tråden. At noen andre kan ha kommet opp med samme navn ser jeg ikke som utenkelig.

Søk i Google på kataloglisten gir 25,900. Så at webtips.no skal ha hevd på dette ordet virker for meg underlig.
Nyere forskning viser, det all erfaring tilsier, vi må selge løsninger, ikke bare produkter.
runarb
Medlem

Innlegg kservik » 04.08.2006 13:25

Dere har begge sikkert henta uttrykket fra engelsk der "directory list" og "list of directories" har blitt brukt flittig for å si det mildt.

Det finnes en fantastisk mengde slike lister internasjonalt, noe som har gjort katalogregistrering lite nyttig i de par siste årene da katalogene oversvømmes av sider av mindre kvalitet.
kservik
Medlem

Innlegg Hennum » 29.08.2006 20:55

Har selv vært utsatt for noen useriøse kataloghaier. Tok kontakt med NHO som refererte til http://www.varslingslisten.no Der er det mulig å melde fra om de som er useriøse. http://www.tryggkatalog.noer katalogbransjens eget initiativ for å liste seriøse kataloger. Ikke det at alle kataloger som ikke er listet der er useriøse, men retningslinjene og kravspesifikasjonene for hva som er akseptert som en trygg katalog er en god pekepinn.
Hennum
Nytt medlem

Innlegg PepperX » 18.02.2007 0:56

Har lyst å dra igang dette emne igjen fordi en artikel i dagbladet.no i dag illustrerer hva jeg i utgangspunktet mente med dette innlegget. En blogger bli truet med søksmål for å ha blogget negativt om bedriftsguiden.no og nettkatalogen.no. En merkelig verden vi lever i :-)
Link tiL artikel -> http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/17/492334.html

Merkelig ble kataloglisten.no rensket for stort sett alt som var der. Det er samme folka som står bak denne listen som driver bedriftsguiden.no.
http://www.kataloglisten.no/

For de som ikke har fått med eg alt dette, kan et besøk hos bloggeren være oppklarende. Der kan du blandt annet se hva han har skriblet og hvorfor advokatene sendte brev..
http://weblog.bergersen.net/jarle/
PepperX
Seniormedlem

Gå til Markedsføring/trafikk og søkemotoroptimalisering.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest