Hjelp til kjøp av Laptop og docking

Diskuter alt av hardware/maskinvare.

Hjelp til kjøp av Laptop og docking

Innlegg reneeik » 07.04.2014 8:39

Jeg skal kjøpe ny laptop og lurer på et par ting. Jeg ønsker egentlig en med 13,3 skjerm men ser at når jeg jobber hjemme trenger jeg en 15 skjerm. Er det mulig å bruke docking og bruke ekstern skjerm, tastatur og mus når jeg er hjemme og kun bruke laptoppen som en "stasjonær" PC? Jeg ser at de på 13 har 128 eller 256 SSD. Kan jeg koble til en ekstern harddisk som fungerer som lagring på lik linje med en stasjonær PC når jeg er hjemme? Til bilder, video og tyngre dokumenter. Og så til sist, hvis det er mulig å bruke laptopen på denne måten, må lokket/skjærmen være åpen eller kan den være lukket? Jeg tenker da på forstyrrelse fra lyst på skjermen.

Har noen noe de evt. kan anbefale når det gjelder et slikt kjøp? Er det mulig å få noe slikt komplett uten at det overstiger 10-12 tusen?
Notitia - Kunnskap er makt!
Quizeksperten - Drøssevis av Quiz
Brukerens avatar
reneeik
Medlem

Re: Hjelp til kjøp av Laptop og docking

Innlegg Nukleuz » 07.04.2014 9:32

Ja til alle dine spørsmål. Anbefaler ThinkPad X-serien til Lenovo. Dog vil det nok overstige beløpsgrensen din. Men personlig ville jeg pr dd ikke valgt noe annet.
Mvh
Joachim M. Giæver
http://development.giaever.org
Brukerens avatar
Nukleuz
Seniormedlem

Innlegg ZnigeN » 07.04.2014 11:58

Bare en liten notis siden du spurte; Hvis du starter laptopen mens skjermen er lukket, så vil den gå i hvilemodus dersom du åpner skjermen og lukker den igjen.
Det er selvfølgelig meningen, og den starter jo igjen når du vekker den fra hvilemodus, men mange tror det er en bug :p

Du kan fikse det ved å endre på strøminnstillingene, eller rett og slett enten ha skjermen oppe eller nede når den er i docking :)
Brukerens avatar
ZnigeN
Medlem

Innlegg ingeva » 07.04.2014 12:08

reneeik skrev:Jeg skal kjøpe ny laptop og lurer på et par ting. Jeg ønsker egentlig en med 13,3 skjerm men ser at når jeg jobber hjemme trenger jeg en 15 skjerm.

Docking-station trenger du ikke hvis du har utgang for skjerm og USB, så kjøp en PC som har det, og så bruker du den ekstra skjermen. De fleste laptoper er slik at når du lukker skjermen, så dekkes også tastaturet og gjør maskinen ubrukelig, eller du trenger eksternt tastatur - men så kommer det jo an på om maskinen også går i standby eller shutdown når du lukker skjermen.

Selv har jeg 3 ekstra skjermer som jeg sikret meg som reserveskjermer da det begynte å bli vanskelig å få skjermer med et skikkelig format (4:3). Nå er det jo umulig, men med 10-12 års driftstid på hver skulle det holde en stund. :)

Det er kjekt å ha en sånn reserveskjerm hvis jeg for eksempel skal demonstrere noe og publikum sitter på den "gale" siden.
Det er mulig at du kan få kjøpt en rimelig brukt skjerm, enten du trenger 15" eller mer. Sjekk på finn.no, buy24.no, eller hos movement.as, som handler med brukt kontorutstyr. De annonserer forresten mye på buy24.no, så sjekk gjerne der først.
Jeg har gjort noen bra kjøp hos movement. Tror ikke at de sender, men at varene må hentes i Oksenøyveien, kort etter avkjørselen ved Lysaker; Drammensveien E18 -> Fornebu/Snarøya.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 07.04.2014 12:09

ZnigeN skrev:Bare en liten notis siden du spurte; Hvis du starter laptopen mens skjermen er lukket, så vil den gå i hvilemodus dersom du åpner skjermen og lukker den igjen.
Det er selvfølgelig meningen, og den starter jo igjen når du vekker den fra hvilemodus, men mange tror det er en bug :p

Du kan fikse det ved å endre på strøminnstillingene, eller rett og slett enten ha skjermen oppe eller nede når den er i docking :)

Akkurat det er vel litt avhengig av merke og innstillinger.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ZnigeN » 07.04.2014 12:41

ingeva skrev:Docking-station trenger du ikke hvis du har utgang for skjerm og USB, så kjøp en PC som har det, og så bruker du den ekstra skjermen.

Men det er ekstremt irriterende å måtte koble ut/inn alle kablene hele tiden dersom du er mye på farten.

ingeva skrev:Akkurat det er vel litt avhengig av merke og innstillinger.

Alle maskiner har en "knapp" som sender en eller annen kommando når du lukker skjermen, akkurat som kjøleskapet skrur av lyset når du lukker døren.
Men OSet bestemmer hva denne kommandoen gjør, og derfor er det ikke avhengig av maskinvare, men av innstillingene du har på OSet
Brukerens avatar
ZnigeN
Medlem

Innlegg ingeva » 08.04.2014 7:05

ZnigeN skrev:
ingeva skrev:Docking-station trenger du ikke hvis du har utgang for skjerm og USB, så kjøp en PC som har det, og så bruker du den ekstra skjermen.
Men det er ekstremt irriterende å måtte koble ut/inn alle kablene hele tiden dersom du er mye på farten.
En skjerm har EN kabel/plugg. Skjønner ikke hvordan det kan være så mye verre enn å ha en "diger" docking-station stående på pulten. Dyr er den også. Kabelen følger med skjermen.

ZnigeN skrev:
ingeva skrev:Akkurat det er vel litt avhengig av merke og innstillinger.
Alle maskiner har en "knapp" som sender en eller annen kommando når du lukker skjermen, akkurat som kjøleskapet skrur av lyset når du lukker døren.
Men OSet bestemmer hva denne kommandoen gjør, og derfor er det ikke avhengig av maskinvare, men av innstillingene du har på OSet
Du har sikkert rett. Tenkte det kunne være litt forskjeller fra merke til merke. Har bare hatt 4-5 laptopper, men alle hadde vel den muligheten.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg Matsemann » 08.04.2014 10:05

ingeva skrev:En skjerm har EN kabel/plugg. Skjønner ikke hvordan det kan være så mye verre enn å ha en "diger" docking-station stående på pulten. Dyr er den også. Kabelen følger med skjermen.

Jeg hadde selv ikke kjøpt en dockingstasjon, men det kan faktisk være veldig nyttig. Ofte er det mer enn én plugg. En dockingstasjon kan lade pcen, koble i skjerm, mus, tastatur, ekstern harddisk, kablet internett osv. veldig kjapt og greit.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg Nukleuz » 08.04.2014 10:38

Jeg har en Lenovo ThinkPad X220, med docking. Dette for å slippe ha en stasjonær stående hjemme, og en bærbar når jeg er på farta.

I dock har jeg tilkoblet to skjermer, tastatur og mus for mer effektiv jobb. I tillegg er det også LAN kabel tilkoblet for mer stabilt nettverk, flere USB lagringsenheter, samt en DVD-rom i bay - noe som er kjekt siden PCen i seg selv ikke har det.

Det blir mye kabling hver gang man skal plugge inn og ut hver gang man skal ta med seg maskinen ;-)
Mvh
Joachim M. Giæver
http://development.giaever.org
Brukerens avatar
Nukleuz
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 09.04.2014 17:07

Nukleuz skrev:Jeg har en Lenovo ThinkPad X220, med docking. Dette for å slippe ha en stasjonær stående hjemme, og en bærbar når jeg er på farta.

Vi har selvsagt forskjellige behov. Selv kunne jeg ikke tenke meg å sitte med en bærbar hjemme, som jeg så tok med på farta. For hjemmebruk ville den da ha krevd såpass stor kapasitet at jeg måtte hatt vogn for å ta den med ut! :)
Med stasjonær hjemme, som har DVD, så trengs ikke DVD til laptopen. Da gjør en minnepinne på USB den nytten. Ellers er vel CD/DVD på full fart ut. Man vil rett og slett ikke ha så dyre og klumpete medier lenger. Alle våre CDer er spilt over på PC, og overføres til laptop og mp3-spiller ved behov. Ellers har vi jo nettet og alt som tilbys der.
Din Lenovo ThinkPad X220 kjenner jeg ikke annet enn fra beskrivelsen på nettet. Sikkert ikke noen dårlig maskin, men jeg tviler på at den ville ha oppfylt mitt behov til hjemmebruk. Men nå ser jeg behovet for docking-stasjon bedre: Tilkobling til høyttalere, scanner, skjerm, tastatur (?), mus (?) osv. Da kan det bli litt mye ja. Nei, takke meg til en skikkelig stasjonær. :)

(?) betyr at man i dag har bluetooth/trådløst nærmest som standard for disse, så da trengs ingen fysisk kobling.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Maskinvare

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester