Hvor mye maskin kreves det for en webside

Diskuter alt av hardware/maskinvare.

Hvor mye maskin kreves det for en webside

Innlegg tt86 » 08.04.2013 18:17

Hei hå.
Jeg driver å utvikler en nettside, ett slags "community" skal det ferdige resultate bli. Trenger ikke gå nærmere inn på det, men er litt mindre smart på når det kommer til hvor mye maskin man bør ha til en webside. Evt hvordan man kan kalkulere seg til hvor mye maskin man trenger.

Hvis vi tar decate d0t no (siden jeg også skal starte i Norge, så får man se hvor det bærer).
Samme greia, anna konsept. Bilder, redigering, tekst som flyr hit og dit, opplasning av bilder etc...

Ellers kan jeg si at jeg prøver å skrive så ren kode som mulig og jeg følger med på antall spørringer som kjøres for hver oppdatering.
..og det er maks 10 spørringer pr. sidevisning.
(php, mySQL)

Hvor mye maskin tror du at den websiden kjøre på evt hvordan kan man regne ut hva en webside blir å kreve?
Hvor mye maskin bruker Norskwebforum.no på sine x antall brukere?

Om det ikke er noen som har peiling med å være helt nøyaktig, så hjelper det også godt med ett "generelt bør man ha... på en nettside med 500-1000 brukere daglig. Og hvis det blir 5000-10000+ brukere, så bør maskinen være ..."

Vært veldig nyttig å vite, for man vil jo ikke ha for svak maskin hvis nettsiden skal slå godt ann.

På forhånd,
Takk.
zup ppl?
tt86
Medlem

Re: Hvor mye maskin kreves det for en webside

Innlegg adeneo » 08.04.2013 18:40

Med 1 bruker per dag går det fint med en gammel 80286 - 12Mhz med 256 kb minne : http://no.wikipedia.org/wiki/Intel_80286

Med 1 milliard brukere per dag trenger du noe slikt som Google : http://www.google.com/about/datacenters/gallery/#/

Du havner et sted i mellom ?

Poenget var at det er antall besøkende som avgjør hva du trenger av server(e), lenge før selve nettsiden normalt blir et problem (forutsatt at du ikke har gjort noen grove bommerter) !
adeneo
Medlem

Innlegg ingeva » 09.04.2013 2:03

adeneo skrev:Poenget var at det er antall besøkende som avgjør hva du trenger av server(e), lenge før selve nettsiden normalt blir et problem (forutsatt at du ikke har gjort noen grove bommerter) !

Og så har det mye med hvilken software som brukes. Windows krever MYE mer datakraft (og vedlikehold!) enn Unix/Linux, og Apache krever MYE mer enn nginx.
Dessuten vil mer RAM og SSD disk gjøre mye mer enn en kraftig CPU, fordi det er relativt større fokus på transaksjon enn på regning.
Og så har vi linjehastighet, selvfølgelig. Linje er flaskehals, og begrenser hvor mange transaksjoner du greier per tidsenhet. Mye av dette ligger utenfor din CPU. Eksempel: Da jeg skiftet leverandør og doblet linjehastigheten, gikk hastigheten min NED i praksis, fordi en trangere flaskehals dukket opp et annet sted i nettet.

Saken blir å prøve seg frem. Mål, test, prøv og feil, juster og prøv igjen. Det gjelder også i mange andre sammenhenger. :)
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg Fuzzy76 » 09.04.2013 8:22

Hele spørsmålet er feil. Man begynner på små webhotell, og venter med å skalere opp til man faktisk merker voksesmerter. Først da vil man vite nøyaktig hvor skoen trykker, ved å se på aktiviteten på serveren. Å flytte et nettsted fra en server til en annen bør ikke ta mer enn en time eller to og ikke medføre mer enn et par minutters nedetid for brukerne (derfor gjør man gjerne slikt midt på natta o.l.).

Stormannsgalskap tidlig i et prosjekt er det ingen som tjener på.

Men det folk sier her er også korrekt, det er veldig forskjellig fra nettsted til nettsted avhengig av teknologier, rammeverk, programmeringsstil, type data osv. Disktrafikk, diskplass, minnebruk, prosessorbruk, båndbredde osv varierer veldig fra nettsted til nettsted. Og ofte kan man justere en faktor til fordel for en annen, f.eks bruke minne til cache for å lette disktrafikken - eller motsatt.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg silforce » 04.01.2014 17:56

Og ah eget datasenter er stress, dyrt og stort prispress.

Det er derfor sikkert lurest å leie dette- om man ikke virkelig vil satse.
silforce
Nytt medlem

Gå til Maskinvare

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester