Ny hovedmaskin

Diskuter alt av hardware/maskinvare.

Ny hovedmaskin

Innlegg khawaga » 06.10.2012 15:32

Jeg skal bygge en ny hovedmaskin, og det skal være den siste jeg setter sammen selv. Jeg startet i 1985 med et byggesett fra Datavarehuset, med 386 med coprosessor, skrudde en Intel 110 i 1993 og satte sammen det merkelige beistet jeg i skrivende stund opererer i 2002. Begge foregående var også merkelige beist, og de lusker og går fremdeles på hver sin måte. He he, det tar litt tid å skrive brev på Copam'n, 10 minutter bare å få sparket i vei WordPerfect og ytterligere 10 for å fyre opp dBase når jeg trenger det.

Mine hovedmaskiner går altså i 10 år. De gjør det glatt, fordi jeg steller dem bedre enn mine blomster. Hadde jeg vært et bilmenneske, ville jeg vridd meg frem i trafikken med en Ford Cortina eller Mazda 1500 - begge modeller jeg lærte å kjøre på, og som lot seg skru på uten at helvete var løs.

Jeg er usikker, folkens. De siste årene har det skjedd så mye at jeg ikke har rukket å følge med. Jeg søker derfor hjelp. For første gang i maskinvarehistorien.

Jeg trenger:

kabinett og hovedkort som takler 3 HDD og 2 DVD. Dersom det kan kobles opp mot IDE og eventuell floppystasjon, er det en fordel, men ingen betingelse.

2 meget sterke HDD, helst i klasse Western Digital og Seagate Barracuda. Trenger ikke være svære; jeg bruker USBdisker som backup.

Mest mulig RAM; 8 gigg minimum.

Minst 4 porter USB3 utvendig; samme bak.

Skjermkort som takler flere grafiske programmer samtidig uten å knele.

Pålitelig strømforsyning med gode, lydsvake vifter (gamla bråker som helvete) og intelligent plassering (gamla har aggregatet i toppen, og legger seg over alt annet i vifte over de kort hun forsyner).

Forhandler type solid, med klar garanti. Jeg liker ikke nettbutikker. Jeg forskuddsbetaler, og får varene fraktet.

Operativsystem : blankt. En fordelaktig plate med Windows 7 går jeg ikke av veien for. Det må jeg vel ha uansett, før eller senere.

Prisantydning: mot NOK 10000. Jeg kan gå over, men går heller under. Jeg setter sammen selv, som sagt, og jeg er jævla sugen på svær flott plasma (til erstatning for det 40 kilos beistet type katode 24" jeg stirrer på nå) og bør også gjøre noe dyrt i kjøkkenet snart.

*

Noen som gidder sette opp forslag? Ansvarsfritagelse er absolutt. Ingen får hissig mail ved feilkjøp :mrgreen:
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: Ny hovedmaskin

Innlegg DavidS » 06.10.2012 17:59

- Finn deg et kabinett hvor du har strømforsyningen i bunn (og av typen ATX om du skulle lure).
- Noctura sine vifter er kjent for å være støysvake òg effektive
- Av RAM kan jeg anbefale en frekvens på 1600 MHz, DD3
- Gå for en Intel-prosessor, men her må du bruke endel penger
- Skjermkort: jeg velger å holde min munn lukket
- Hovedkort: de fleste hovedkortene er i dag produsert med mange (mange!) usb-kontakter, flere av disse er USB 3. De har også som oftest SATA 6 Gb/s
- Harddisk: RPM er bra. SATA 6 GB/s er bra. SSD må du gjerne kjøpe, men du kan også vente til prisene synker enda mer
- Skjerm: Dell U2711, uten tvil.

PC-kjøp er veldig subjektivt, derfor setter jeg ikke opp "mitt valg".
Det beste du gjør uansett er: ha et hovedkort rettet mot fremtiden. Resten er mulig å bytte uten stress (primærharddisk er vel kanskje det som er mest stress).
DavidS
Seniormedlem

Innlegg adeneo » 06.10.2012 19:27

Pussig, jeg bygde nytt edb apparat for noen få måneder siden, og er så langt fornøyd med det. Går fantastisk stille (etter jeg fant ut hvordan software'n for viftestyringen virket) og er sånn tålig raskt, selv om den kunne vært noe raskere.

I stedet for å skrive en masse, så kopierte jeg fra ordren på komplett, med varenummer og navn, dersom det skulle være interessant:

Antall Varenr. Beskrivelse

1.00 512803 Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM,
4.00 108968 Skjermkabel DVI M/M 5m skjermet høykvalitet, dual link
1.00 660225 Intel® Core i7-3770K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fa
1.00 746651 ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX,HDMI,DP
1.00 661338 Intel® SSD 520 Series 180GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/520MB/s read/write, b
1.00 656485 Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB Kit w/4x8GB XMS3 DHX, CL10-10-10-27, for Intel P67
1.00 646591 Corsair Graphite 600TM Midi Tower Sort Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x Bak 120m
1.00 618027 Razer BlackWidow Ultimate Mechanical USB, Nordic layout
1.00 493429 Logitech Performance Mouse MX Darkfield Laser Tracking, Unifying
2.00 749528 ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 V2 PCI-Express 3.0, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort
1.00 600426 Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin P

Husker ikke hva moroa kom på, men det var faktisk ikke så ille, tatt i betrakting at jeg har noen klenodier stående som jeg betalte fire ganger så mye for den gangen, ikke medregnet inflasjon!
Det skal også sies at jeg hadde fire 24" Eizo skjermer og en del harddisker fra før, samt at jeg ikke ville ha hverken dvd eller floppy da jeg klarer meg med USB, og det nye tastaturet har hendig nok USB utgang på siden, slik at jeg egentlig ikke trenger tilgang til maskinen i det hele tatt.

Det er mye greier å passe på, og kjøper man minne med en viss hastighet så må hovedkortet støtte den hastigheten, og kjøper man SSD disk med 6Gb/s så bør hovedkortet ha SATA porter som leser 6Gb/s osv. og for de av oss som ikke er inne i alt dette hardware greiene er det et helvete å finne ut av alt sammen!
Må vel også nevne at kabinettet var hvitt, selv om jeg bestilte sort, og har ikke lagt merke til det før nå, altså at jeg bestilte sort, at det faktisk er hvitt har jeg klart å få med meg, så i mitt tilfelle kunne de sikkert sendt bare middelmådig utdatert utstyr uten at jeg hadde oppdaget det :roll:
adeneo
Medlem

Innlegg Matsemann » 06.10.2012 19:42

Ang. harddisk bør du absolutt ha en SSD i systemet! Er vel noe av det som gir mest ytelsesforbedring per krone.
De er litt dyre og små, typ 800 kr for 128 GB. Så selv har jeg 1 SSD der OS og programmer ligger og 1 HDD med filer. Anbefales.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg khawaga » 06.10.2012 21:07

Gode venner, gode tips. Meget bra. Jeg snirkler inn et system nå. Mer; kom igjen! Jeg savner direkte anbefaling av skjermkort.
Ypperlig, guttær. Om et par uker har jeg vel helvetet i hus. Godt jeg er enkemann. Her var mye å google :mrgreen:
DavidS skrev:Skjerm: Dell U2711, uten tvil.
Jeg *har* flere ledige, gode skjermer. Jeg glemte å si at prisantydningen gjaldt selve boksen. Men jeg tittet på denne, og begynte å sikle. Den havner i hus på nyåret; eget budsjett.
adeneo skrev:Må vel også nevne at kabinettet var hvitt, selv om jeg bestilte sort
Jeg avskyr sort data; særlig tastatur. Tall, bokstaver og numerisk tastatur går på autopilot, men må jeg utenfor dette - og det skjer jo regelmessig - fikser ikke øynene mine negativ skrift. Svart data er forøvrig blitt en jålete motesak. Data skal være hvit eller gråhvit, basta. Må jeg kjøpe noe sort, kommer jeg til å helfoliere det. Nåvel ... ikke tastaturet, seff :shock:

Jeg kommer til å bruke mye fra den listen du satte opp; mange takk.
Matsemann skrev:Ang. harddisk bør du absolutt ha en SSD i systemet!
Jeg har flere eksterne solid state harddisker, og en skuff med USB-dongler. Inne i maskinen vil jeg ikke ha kjemisk lagring; jeg stoler ikke på det. At ytelsen kan være bedre, gir jeg blaffen i; jeg har høy grad av tålmodighet. Dessuten liker jeg å *høre* at det skjer noe på diskene. Jeg har nemlig flaggermusører (og dessverre også flaggermussyn).
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 14.10.2012 7:57

khawaga skrev:Gode venner, gode tips. Meget bra. Jeg snirkler inn et system nå. Mer; kom igjen! Jeg savner direkte anbefaling av skjermkort.

Nå det gjelder skjermkort regner jeg med at du har noen spesielle krav til performance.
Jeg kjøpte for ikke lenge siden deler til en ny maskin, og PS Data (som jeg handler mye med på grunn av utmerket service) anbefalte et skjermkort, men så oppdaget jeg at hovedkortet hadde det innebygget, og det er helt OK for meg, som ikke driver med spill og annet visvas.
Dermed vil det kanskje passe for deg å skaffe et hovedkort UTEN innebygget HW for skjerm.

SSD er en God Ting. Jeg kjøpte også det til min maskin, og angrer ikke på det. Jeg hører likevel litt rasling i mitt (sorte!) kabinett på grunn av at de store datamengdene ligger på to HDer.
Husk at HD er bremsekloss de Luxe i en datamaskin. Jo raskere du får dine disker, jo raskere blir maskinen, med mindre du driver med mye CPU-intensivt arbeid. Her får du mest for pengene dine, mer enn med mer RAM - men RAM er billig nå, så kjør på. 4GB er rikelig for meg, men så bruker jeg heller ikke Windows som virkelig sluker RAM.
Hvorfor du skal betale det selskapet for noe du ikke trenger begriper ikke jeg, men det blir jo din sak. :)
(En liten kuriositet fra gammel Windows-tid: Jeg lurte OS-et til å bruke RAM-disk til cache, og selv om det normalt skulle være ufornuftig, så ble maskinen betydelig raskere. Det forklarte mye når det gjelder Windows' treghet og elendige RAM-håndtering dengang, men jeg tror ikke at det har blitt så mye bedre med årene, heller tvert imot. Min relativt rolige Linux-maskin kjører støvlene av en atskillig raskere maskin som lider under Windows-åket - og selv om jeg har avsett 4GB til cache, så blir bare en brøkdel av det faktisk brukt.)

En liten advarsel: Jeg har hatt flere trådløse tastaturer i min tid (Bluetooth). Det anbefales absolutt IKKE. Jeg har hatt trøbbel med dem alle sammen. Det samme med mus. Logitech lager en del bra, men på det forrige tastaturet slet jeg ut tastene på et par måneder. Det var ikke lakkert skikkelig, så letraset-bokstavene forsvant. Jeg vet ikke om du får tak i Keytronics-tastaturer lenger, men de gamle, deilige beige tastaturene som ikke hadde Windows-knapper (atter en moderne uting) var utmerkede. Jeg passet på å kjøpe 50 stykker før det tok slutt, og de ble solgt på få dager. Kunne nok ha solgt flere, men lageret hos leverandøren (i Holland) var tomt.

Lykke til med din nye maskin!
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Maskinvare

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester