Datamaskinen finner ikke mine innstallerte printere

Diskuter alt av hardware/maskinvare.

Datamaskinen finner ikke mine innstallerte printere

Innlegg aragorn » 29.09.2011 7:40

Har tidligere innstallert tre forskjellige printere til PCen, men i går hang utskrift seg, og måtte restarte pc helt ved å ta ut batteriet under utskrift. Når jeg nå prøver å printe ut, er alle forsvunnet inkl. utskriftskøveiviseren. Går ikke ann å trykke på søkefunksjonen eller legg til printer, da får jeg feilmeldingen "Windows kan ikke koble til skriveren. Den lokale utskriftskøtjenesten kjører ikke. Start utskriftskøen på nytt, eller start datamaskinen på nytt". Har prøvd å restarte helt flere ganger, men får fortsatt ikke opp printere, annet enn under "Nettverk", "Mittnavn-PC" - her ligger alle, men de kan altså ikke velges for utskrift, da feilmelding dukker opp. Er det en måte å få opp igjen utskriftskøtjenesten på? Eller må det endres noe på innstilling, eller må alt rett og slett innstalleres på nytt (har ikke alle Cdene)? :-(
aragorn
Medlem

Re: Datamaskinen finner ikke mine innstallerte printere

Innlegg khawaga » 29.09.2011 9:44

Hvilken Windows? Raskt forslag: se i Administrative Tools > Services om noe er deaktivert eller må startes manuelt - eksempelvis Print Spooler.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg aragorn » 29.09.2011 19:30

Kjører Vista/IE9. Når jeg går inn på "Tjenester" og starter "Printer Spooler" igjen, så dukker alle printerne opp igjen når jeg går på "Fil" og "Skriv ut", men så fort jeg trykker print, så får jeg bare feilmelding: "Delsystem for utskriftskø sluttet å virke, og ble lukket". Får så opp feilmelding at scriptet sluttet å virke også opp at den ikke finner "res://ieframe.dll/preview.js". Og når jeg prøver å gå inn på skriv ut igjen, så får jeg beskjed at printere må innstalleres igjen, selv om Print Spooler nå fortsatt står som startet. Noen som vet hva som må gjøres? :-(
aragorn
Medlem

Innlegg khawaga » 29.09.2011 19:51

Hrmph ... Vista er jo ikke akkurat drømmewindows. Jeg har selv hatt masse kluss i forhold til printere med den dævelen. Akkurat denne var ny for meg (og jeg har ikke Vista noe sted lenger, heller). Ta systemgjenoppretting noen dager bakover ... til et tidspunkt du *vet* printerne virket; bedre har jeg ikke å foreslå.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg aragorn » 29.09.2011 23:12

Hvordan gjør jeg enklest det? Andre som har andre løsninger?
aragorn
Medlem

Innlegg khawaga » 30.09.2011 1:22

Start button > All Programs > Accessories > System Tools > System Restore
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 30.09.2011 11:12

Siden du "slukket" PCen mens kriveren av "aktiv", så ligger det helt sikkert en åpen utskrift i en skriverkø, som sperrer det meste. Jeg har heller ikke Vista, men se etter et skriver-symbol nede til høyre på oppgavelinjen. Finnes det så dobbeltklikk (eller høyreklikk og åpne) og lukk eller avslutt eventuelle utskriftsjobber.

Alternativt kan du gå i kontrollpanelet og se etter skrivere. Hvis du åpner for skrivere/utskriftsbehandling (har som sagt ikke Vista så jeg vet ikke hvordan det eksakt fungerer der), så kan du sjekke om det ligger noen "aktive" utskriftsjobber på noen av skriverne. Hvis du finner noen, så høyreklikk og avslutt, eller noe sånt.

Jeg garanterer ikke at fremgangsmåten(e) fungerer, men jeg vet at jeg har slitt med tilsvarende problem tidligere, og at det nettopp var en utskriftsjobb som hang etter uventet avbrudd, som var årsaken til hele problemet. Begynn ihvertfall ikke å installere noe nytt før du er sikker på at det ikke ligger slikt rusk og sperrer.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg aragorn » 30.09.2011 15:42

khawaga skrev:Start button > All Programs > Accessories > System Tools > System Restore

Takk khawaga, funka som bare det nå :-)
aragorn
Medlem

Innlegg khawaga » 30.09.2011 18:42

Jeg ser ikke bort fra at Møllers Tran også hadde virket :mrgreen: men å lete etter tapte utskrifter i Vista er helvete. Ingen Vista har overlevd lenger enn 3 mndr hos meg: de har blitt nedgradert til XP Pro (som er den Windows jeg fremdeles foretrekker) eller sparket opp med et grynt til Win7. Ubrukelig. Med 2 Roland VersaCamm, 1 Roland Stika, I Canon A3 fargelaser og 1 HP fotoprinter i nettverk går driverne berserk i Vista. Gud vet hva som egentlig skjer. Det skjer ikke i hverken XP eller 7.

System Restore kom med Win XP som en velsignelse. Egentlig burde den vært unødvendig - den tilsvarer gamle Mac OS < 9 sin "Rebuild Desktop", som *også* burde vært unødvendig. Men så lenge det finnes verktøy, finnes det håp. God helg.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Maskinvare

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester