Laptop låser seg

Diskuter alt av hardware/maskinvare.

Laptop låser seg

Innlegg WebCat » 04.10.2015 18:20

Hei.
Min samboers laptop ( En ca 8 år gammel HP med windows vista) har begynt å kræsje. Når han spiller texas holde`m via facebook låser den seg. Han må da bryte stømmen for og slå den av. Noen som har noe ide hvordan jeg løse dette
WebCat
Nytt medlem

Re: Laptop låser seg

Innlegg Sami » 16.12.2015 23:48

Det er en laptop, sier du. Har den blitt båret mye rundt på mens den var påskrudd? Mistet i bakken mens den var på? Du sier den er 8 år gammel. Har den noen gang blitt formatert/reinstallert/tanket? Er den støvete inni? Er det mange oppstartsprogrammer? Viften blir ikke blokkert?
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Led oss ikke inn i Microsoft-helvette, mens frels oss fra Windows,
For filsystemet er ditt, og sudo og root access i all evighet,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg ingeva » 17.12.2015 11:37

WebCat skrev:Hei.
Min samboers laptop ( En ca 8 år gammel HP med windows vista) har begynt å kræsje. Når han spiller texas holde`m via facebook låser den seg. Han må da bryte stømmen for og slå den av. Noen som har noe ide hvordan jeg løse dette

Hvis det er kjørt Vista siden maskinen var ny er det vel helst et under at det ikke har skjedd før.
Hvis maskinen starter normalt og ellers kjører andre programmer noenlunde normalt (så normalt som kan kan forvente med Vista), så er det høyst sannsynlig et software-problem.
Raskeste løsning på problemet: Kast ut Windows og installer Linux. Mye bedre, mye raskere, og bortimot virus- og crash-sikkert.
Anbefaler å hente herfra: http://blog.linuxmint.com/?p=2946
Personlig foretrekker jeg MATE fremfor Cinnamon, og for den som er vant til Windows er kanskje det best. På linken over finnes både 32-bits og 64-bits versjon. Selv har jeg også en HP laptop som er ca. 8 år gammel, og på den kjører jeg 64-bits versjon. Overgang fra Windows til Linux er som å få en helt ny maskin, mange ganger raskere og bedre på det meste, men det er ikke så mange spill tilgjengelig som til leketøyet Windows.
For meg er det også et under at så mange fortsatt bruker Windows, men det er kanskje mest pga utvitenhet?
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg nkm » 17.12.2015 12:19

ingeva skrev:... men det er ikke så mange spill tilgjengelig som til ... Windows.

Et under sier du, og så har du nettopp i setningen foran gikk en av hovedgrunnene. Du kan stort sett bytte ut ordet "spill" med alle typer programvare, og setningen er like sann. Windows har vel aldri - av fagfolk - blitt sett på som noe godt operativsystem, men av nevnte årsak synes jeg ikke det er noe rart at mange holder seg til nettopp Windows. Ellers har vel trådstarteren også fått en del fornuftige råd som reinstallering og støvsjekk. Vil dere ikke åpne maskinen eller reinstallere selv, så finnes det firmaer som gjør slikt uten at det koster allverdens. Og så er det jo et alternativ å bytte til en nyere maskin.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 17.12.2015 13:26

Dette er kanskje en utdatert tråd, og trådstarter har kanskje glemt hele greia siden NWF har vært utilgjengelig i lang tid, men her er likevel mine refleksjoner:

At en 8 år gammel PC begynner å fuske, er helt naturlig. I forhold til *spill*, kan dette være forårsaket av det sannsynligvis integrerte skjermkortet, som kan trenge en oppdatering av driver. Om mulig, kan det være en idé å plusse på RAM. Heng i maskinen forårsakes ofte av at arbeidsminnet er oppbrukt, og swapfile kan ikke erstatte dette for kjøring av applikasjoner; det blir for tregt.

Nå skal ikke jeg trekke opp til diskusjon om OS og forskjellige plattformer, men 1 ting er globalt anerkjent: Windows Vista var en fadese fra starten. Etter en uhyre mengde reklamasjoner, klager og syting, byttet Microsoft ut hele utviklerteamet, og lanserte etterhvert Win7. Senere 8 og 10, hvilke jeg forbigår i stillhet. Jeg beveger meg ellers på *nix, men dette er skrevet på en maskin som har kjørt Win7 i 5 år uten crash ... og den har sannelig fått juling.

Alvorlig talt, tror jeg at tiden er inne for ny maskin. Spill er noe av det tyngste man kan kjøre ... om man da ikke sitter og *lager* spill. Generelt vil jeg anbefale stasjonære maskiner til spill. De hermetikkboksene man får i dag, holder maksimalt et par år.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg Sami » 17.12.2015 17:33

Såvidt jeg kjenner til, er det flere ting som kan få en maskin til å låse seg fullstendig:
  • Overoppheting
  • Full RAM
  • Ekstreme tilfeller av overfyllt Windows-register
  • Overbelastet HDD over lengre tid
  • Ekstreme tilfeller av filfragmentering
  • Feil på disk
  • Programvarefeil i OS
  • Dårlig grafikkdriver

Min første tanke om saken var at den sannsynligvis ikke har hatt noen form for vedlikehold på 8 år, dermed er det gjerne mange rester i register, mye filfragmentering, mye støv inne i maskinen som forårsaker høye temperaturer, og at den gjerne har blitt bært rundt mens den var påskrudd. Å bære rundt en laptop med HDD er kanskje ikke verdens undergang, selv om det ikke er særlig sundt, men den kan dermed ha blitt mistet i bakken, og da vil disken sakte men sikkert (ganske fort) begynne å dø.
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Led oss ikke inn i Microsoft-helvette, mens frels oss fra Windows,
For filsystemet er ditt, og sudo og root access i all evighet,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg khawaga » 17.12.2015 23:07

Du er inne på noe der, Sami. En runde med CrapCleaner både i register og filsystem, samt en tur med SpyBot *kan* hjelpe. Dette er de 2 eneste ryddeprogrammene jeg stoler på. I CCleaner kan man også deaktivere ting som "tilfeldigvis" har lagt seg i oppstarten. Der bør egentlig ingenting ligge, annet enn selve Windows.

Fragmentering skal egentlig ikke forekomme, i slik grad at det blokkerer. NT-filsystemet som Vista ligger på, er ikke så godt strukturert som Ext. Om det *er* NTFS? Kan OSet være stallet inn på FAT32? Da er fragmentering et alvorlig problem. Da må du kontakte meg for en shady fix Windows selv ikke klarer å fikse.

CrapCleaner: https://www.piriform.com/ccleaner/reviews
Spybot: https://www.safer-networking.org

Disse programmene er tilgjengelige også fra andre steder, men de *kan* være kompromitterte, siden de er så populære. Fra de serverne jeg har oppgitt, er de safe. Jeg bruker dette selv, i tillegg til AVG og ZoneAlarm, på de par maskinene jeg har Windows kjørende.

Pass på å installere gratisversjonene. De vil jo seff helst narre deg til en fullversjon demo.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 20.12.2015 4:06

WebCat skrev:Hei.

Så hva har skjedd?
En del gode forslag her, og fra de fleste bør det vel være klart at enigheten om at Windows, spesielt Vista, ikke er egnet til så mye. Jeg har prøvd systemet et par ganger, men tålmodigheten min strekker ikke til. Jeg er vant til en oppstartstid på rundt 10 sekunder, men når det går minuttet eller mer er det jamt slutt. Jeg trodde ikke at det fantes et eneste menneske i Norge som fremdeles kjørte på tjærekost.

Men ikke et eneste svar fra WebCat, trådstarter kan vel tyde på at prosjektet er oppgitt. I så fall finnes det kanskje en laptop til overs? For meg er en 8 år gammel HP laptop nesten gull verd, men jeg har allerede et par stykker og trenger ikke flere. Begge er i største og tyngste laget, men til reservemaskiner er de utmerket. Den ene hadde jeg med til Afrika i sommer, og det eneste problemet jeg hadde med den, var i sikkerhetskontrollen på Gardermoen.
Etter at jeg skiftet ut HDD med SDD, har jeg en 160GB 2.5" SATA disk og en 80GB 2.5" IDE til overs ... i tilfelle noen skulle være interessert i en rimelig byttedisk. De er ikke nye, men nokså lite brukt siden jeg bruker stasjonær maskin til daglig. IDE-disker er det vel bortimot umulig å få tak i lenger?

Den kanskje beste måten å defragmentere en mye fragmentert disk på, er å kopiere innholdet over på en annen disk, reformatere/rense, og så kopiere tilbake. Da kan også man foreta en grundig virus-sjekk. Operasjonen må selvfølgelig foretas med et garantert rent OS.

Det er mange som har motvilje mot å gjøre forandringer, spesielt til noe de ikke kjenner til. For et par år siden skaffet jeg sønnen min en brukt PC som hadde Windows 7 installert. Han hadde drøssevis med problemer, men hadde liten lyst til å gå over til Linux. Jeg installerte det for ham så han kunne velge å starte det ene eller det andre. Det tok ikke lang tid før han sluttet helt å bruke Windows. Han gadd ikke mer, rett og slett. Nå har jeg strøket det for ham, og har gjenvunnet mange GB med diskplass som kan brukes til andre ting.

Det finnes ikke defragmenteringsprogram for Linux. Det trengs ikke.
Det finnes ikke noe register-rens programvare, for Linux har ikke noe register. Hvert program har sine egne dataområder. Det meste er dokumentert, i motsetning til Windows hvor det er vanskelig for en "vanlig" bruker å få viktige opplysninger.
De fleste greier seg uten spesielle antivirus-programmer. Det som følger med greier seg utmerket, men malware for Linux går det lysår mellom. Jeg har aldri observert noen. Jeg flirer for meg selv når jeg hører om hacker-angrep overfor banker, forsikringsselskaper, politi og helsevesen. De kjører åpenbart fremdeles på Windows - utrolig men sant! Og selvfølgelig: De får ikke mer enn de fortjener.
I de snart 9 årene siden jeg kastet ut Windows har jeg ikke registrert verken noe virus eller annen malware som har gjort antydning av skade på noen av mine maskiner. Windows-programvare kan ikke kjøre på dem.

Når jeg kjøper en ny stasjonær PC, kjøper jeg deler og setter sammen selv. Da får jeg ikke bare akkurat det jeg trenger, men jeg slipper også å betale for noe jeg ikke trenger. Jeg fryder meg over å slippe å betale avlat til et selskap som ikke gjør noen en tjeneste, annet enn seg selv. Jeg gleder meg også over en brukerbase som lar meg føle meg som en konge båret på gullstol av mennesker som står i kø for å hjelpe hvis jeg har et problem. Det er som å gå over fra fullstendig mørklegging til en ballsal i flombelysning, med fullt orkester og bølgende dansegulv.

Slutt å tulle. Skift til Linux. Det er til og med gratis, finansiert av donasjoner fra folk som elsker systemet.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Maskinvare

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester