FM/DAB

Dette er plassen for diskusjoner rettet mot aktuelle saker i IT-verdenen, inkludert nyheter på hardware- og software-markedet.

FM/DAB

Innlegg khawaga » 21.04.2015 17:07

Man har altså nå besluttet å "slukke" FM-senderne for NRK i 2017, og basere all kringkasting digitalt. I stedet for å slite ut fingertuppene mine på hva jeg mener om dette (ser ikke bort fra at de får juling senere), kaster jeg ballen ut direkte: WTF NRK?

Temaet er livlig diskutert blant annet innen Elektronisk Forpost Norge, så hvorfor ikke her også :mrgreen:
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: FM/DAB

Innlegg Sami » 22.04.2015 10:53

Er jammen ikke sikker på hva jeg skal mene. DAB er vel et fremskritt på mange måter, men FM dominerer(?) i antall mottakere. Blir nok en liten ulempe å kjøpe en bruktbil i 2017, og gjerne vil høre på noe annet enn suselyder på veien.

Men er det slik at alle FM-kanalene stenger, eller bare NRK sine?
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Led oss ikke inn i Microsoft-helvette, mens frels oss fra Windows,
For filsystemet er ditt, og sudo og root access i all evighet,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg khawaga » 22.04.2015 11:45

Sami skrev:Er jammen ikke sikker på hva jeg skal mene. DAB er vel et fremskritt på mange måter, men FM dominerer(?) i antall mottakere. Blir nok en liten ulempe å kjøpe en bruktbil i 2017, og gjerne vil høre på noe annet enn suselyder på veien.
Over FM vil du alltid ha "suselyder" i større eller mindre grad, men du vil alltid ha *lyd*, med mindre du befinner deg i et Faradaybur, blycontainer eller fryktelig langt under bakken. Derimot skal det ikke mer til enn en litt modifisert mikrobølgeovn for å slå ut alle IP i et område tilsvarende en middels by. Man har enten *full* kvalitet eller overhodet ikke et pip.
Sami skrev:Men er det slik at alle FM-kanalene stenger, eller bare NRK sine?
Ingen kan "stenge" elektromagnetiske bølger. Man stenger senderne. Statskanalen har da altså besluttet å gjøre dette, som en av de første i verden. Lokalradioer vil fortsatt kunne sende fra sine egne sendere, til de som ikke allerede har skrotet sine radioer. Og det er kanskje hensikten med hele prosjektet: få alle til å hive 500 tonn elektronikk på dynga, for å kjøpe nytt.

Skjønt "nytt" vil jeg ikke kalle det. DAB og DAB+ er teknologiske reptiler. De er tapskomprimerende, og med tenkt bitrate på 64 - som er nødvendig for at alminnelige mottakere skal få det ned uten lagging - er det snakk om en lydgjengivelse som bare er egnet for tale. Dessuten at man er innenfor rekkevidde av en node som faktisk er i drift.

DAB er nærmest et særfenomén i Europa. Norge skal altså være friskest i klassen, hvor alle andre land avventer utviklingen. Er det alle andre som er dumme?
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 22.04.2015 12:38

khawaga skrev:DAB er nærmest et særfenomén i Europa. Norge skal altså være friskest i klassen, hvor alle andre land avventer utviklingen. Er det alle andre som er dumme?

Svenskene ville droppe digitalradio helt for ikke mange år siden, men er nå i gang med ny vurdering. Det kan virke som at de går glipp av en del vesentlige momenter:

http://radio.no/2015/04/radiogransking-uten-forstaelse-for-radio/

Nå har vi fått digitalt fjernsyn, og påstanden om at det er "enten-eller" holder ikke stikk. Selv om kvaliteten jevnt over er bedre enn med analog TV, så er det fra tid til annen delvise utfall, slik at vi får et svært grovt og flimrete bilde.

Men ett sted må vi begynne, og en av grunnene til at vi er tidlig ute, er sannsynligvis at utbyggingen av digitalt nett og mobildata har kommet såpass langt - og Norge er et lite land. Det du nevner, Khawaga, om at det er enkelt å slå ut en sender, gjelder like mye for analoge sendere, siden de tross alt er transistorisert for mange år siden. Rørsendere ville nok ha tålt en noe større trøkk.

Om det bare er statskanalen som går over til digitalt, bryr jeg meg ikke. Hører aldri på den uansett. :) Ellers har vi Ordentlig Radio på nett. Mye hyggeligere.

EDIT:
WOW! Legg her merke til at han har skrevet 1000 innlegg! Spørs om dette forumet holder i 1000 til! :)
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 22.04.2015 13:47

ingeva skrev:WOW! Legg her merke til at han har skrevet 1000 innlegg! Spørs om dette forumet holder i 1000 til! :)
Spørsmålet er kanskje snarere om forumet *orker* 1000 til :mrgreen: men det går vel helst bra.

En retorisk situasjon: Norge angripes av én eller flere nasjoner; tilsvarende disse dager for 70 år siden. Sivilforsvaret sender ut sine _ _ _ / _ _ _/ _ _ _ for å informere befolkningen, som stort sett da vil få [404] /[404]/ [404] fordi den angripende part *selvfølgelig* har blokkert internett i området ...

*1* FM-sender kan sende over halve kloden, til et ubegrenset antall mottakere. Det kan ingen digital kringkaster; den er avhengig av at hele nettverket fungerer.

Av alle land som eksperimenterer, burde Norge ha råd til å kjøre analogt anføttes med digitalt i en lengre periode, til fx verden var stabil. Da snakker vi om geologiske perioder, er jeg redd for.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 22.04.2015 22:52

khawaga skrev:*1* FM-sender kan sende over halve kloden, til et ubegrenset antall mottakere. Det kan ingen digital kringkaster; den er avhengig av at hele nettverket fungerer.

FM-båndet av i dag opererer på frekvensene 88-108MHz. Slike frekvenser følger rette linjer, men dog litt lenger enn frekvensene på 2,4GHz eller 5GHz som WiFi-benytter, eller 1.8GHz som GSM-båndet benytter. FM-signalene trenger lettere gjennom armering i betong, som blokkerer digitale signaler (type WiFi) temmelig effektivt. Det trengs da repeatere som kan distributere signalet lokalt. Dette finnes i mange større bygg samt i en del tunneler.
En FM-sender dekker i praksis kun et lokalt område, som f.eks. rundt en fjelltopp, hvor de fleste senderne er plassert. Det er FM-sendere på (nesten) alle toppene rundt byer og tettsteder. For å dekke et område totalt trengs i praksis flere sendere for å dekke skyggeområder. Når du kjører bil, merker du ofte at du mister kontakten med stasjonen du lytter på, men litt nyere radioer har auto-søk slik at radioen selv ofte kan finne igjen den stasjonen du lyttet til - på en annen frekvens. Noen ganger merker du ikke skiftet, men jeg merker det hver eneste gang vi kjører ut fra vår garasje, fordi det kommer signaler fra en annen stasjon på et bestemt sted på veien. Da har radioen skiftet mottakerfrekvens. Nærtliggende FM-sendere kan ikke sende på samme frekvens, fordi det da vil oppstå interferens.
For landsdekkende stasjoner sendes signalet delvis på kabel, delvis på radiolink, til de forskjellige senderne. En sabotasje av en slik link eller kabel kan slå ut FM-nettet like effektivt som et digitalt nett. Det er mulig, men jeg vet ikke om det er tilfelle, at en god del av de stasjonene som benytter FM-nettet i dag, deler fiberoptisk nett med digitalnettet. Da stiller de to temmelig likt på det området. Den store forskjellen ligger i at analog støy naturlig nok er eliminert i digitalnettet. I tillegg gir det plass til langt flere stasjoner og mer ekstra-informasjon om hver sender og program. Digitalt nett og digital transmisjon muliggjør feilkorreksjon, som kan medføre enkelte forsinkelser, men som kan gjøres (nesten) umerkelig for mottaker vha bufring (caching).

Digitalnettet åpner for sending via satelitt, som da gjør det mulig at noen få satelitter dekker hele jordoverflaten. For å sabotere slike trengs atskillig større ressurser. Jeg regner med at vanlig internet også vil bli distribuert via satelitt innen relativt få år. Kanskje også en god del servere vil bli fysisk plassert i satelitter.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 05.05.2015 1:37

ingeva skrev:Digitalnettet åpner for sending via satelitt, som da gjør det mulig at noen få satelitter dekker hele jordoverflaten. For å sabotere slike trengs atskillig større ressurser. Jeg regner med at vanlig internet også vil bli distribuert via satelitt innen relativt få år. Kanskje også en god del servere vil bli fysisk plassert i satelitter.

Du "regner med at ..."

... utviklingen går i den gitte retning, og at alt utvikles inn i himmelen.

Jeg "regner med at..."

... internett i løpet av ganske få år er så forsøplet og fraksjonert at det ikke er til å stole på. De satelitter som "dekker hele jordoverflaten" vil være fra sterkt stridende krefter. Omtrent som "stemmen fra London" (Toralv Øksnevad) versus Hermann Görings narkotiske og etterhvert febrilske kringkasting om det 3. rikets fremgang.

Denne gang vant sivilisasjonen. Vi står ovenfor en situasjon i dag, hvor befolkningen ikke kan stole på *noe som helst* fra nett. Derfor en rikskringkasting som sender på tradisjonelle frekvenser - i tillegg til nye metoder. Det har vi alle råd til, og det skulle ikke koste all verden heller.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 05.05.2015 6:34

khawaga skrev:Du "regner med at ..."

... utviklingen går i den gitte retning, og at alt utvikles inn i himmelen.

Jeg regner med at det skjer en utvikling. Det er heller ikke noen grunn til å tro noe annet. Ren statistikk viser det. At det skjer noen feilskjær innimellom må vi regne med. Man har utviklet våpen til jakt, og det er bra. Så brukte man dem til krig, og det er ikke bra. Men sånn er menneskene, dessverre. Det finnes alltid utskudd.

Jeg har regnet med, og spådd, mye. Det meste har slått til. Noe har ikke, for eksempel strider det mot all fornuft at Microsoft fremdeles eksisterer. Det selskapet har vært en bremse mot utviklingen fra de herpet CP/M og laget DOS - på et tidspunkt da Unix faktisk allerede eksisterte. MS har aldri vært i tet i utviklingen. De har ligget langt etter, selv om de har vært flinke til å ta seg inn, og til å lure folk til å betale for dyr dritt.
Men tross enkelte tilbakeslag har jeg fortsatt kullsviertro på at menneskene leder verden i riktig retning. Det går stort sett den rette veien. Men himmenen kommer vi nok ikke til. Iallfall ikke i vår levetid. :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 05.05.2015 9:23

Gratulerer! Dette er det mest eklatante forsøk jeg har sett fra din side på å vri enhver tråd over til å rakke ned på MS, og det sier ikke så rent lite. At jeg stort sett er enig, står ikke i veien for det faktum at MS *aldri* har brydd seg filla om radio ... nå har de til og med besluttet å begrave sitt "Media Center", for å jage sine ofre opp i skyene ... så tilbake til saken, folkens. Vær så snill.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 05.05.2015 13:50

khawaga skrev:Gratulerer! Dette er det mest eklatante forsøk jeg har sett fra din side på å vri enhver tråd over til å rakke ned på MS, og det sier ikke så rent lite.

Det dreide seg om utvikling, eller mangel på sådan. MS representerer noe av det verste i så måte, og jeg kunne ikke unngå å nevne det. Dataverden hadde vært 20 år lenger fremme hadde det ikke vært for det store drivankeret i Redmond, WA.
Jeg beklager at det ikke dreide seg om FM/DAB, men jeg ser det meste av teknisk utvikling lyst i møte, og med stor lengsel. Uten å ville male fanden på veggen.
Når det gjelder FM kontra mobilnett vil jeg påberope meg en viss ekspertise, siden jeg er en halvstudert elektroingeniør og radioamatør gjennom flere år. Jeg har også deltatt i uttesting av satellittkommunikasjon i første faste av INMARSAT-prosjektet, et samarbeid mellom ELAB og MARINTEK (dengang NSFI).
Dessverre er ham-radio lagt på hyllen, først og fremst på grunn av et aldeles håpløst QTH.
Det var altså ikke noe forsøk på å gå off-topic, men en presisering at jeg har hatt en tendens til å få rett i mine spådommer. At det finnes unntak er bare naturlig. Man kan ikke ha rett hver gang.
Jeg spådde også Norsk Datas undergang. De gikk da også nedenom med brask og bram. De hadde røket lenge før hadde det ikke vært for Nroges kunstige subsidier (bla. "gaven" til CERN og til norsk byråkrati, som lenge har lidd av ettervirkningene).
Forøvrig venter jeg på ny arkitektur i PC-verden. Det er "long overdue". Dagens prosessorer er lappede 8080-er. Eller 8008. Man burde ha kommet lenger i dag.
Æsj, det ble visst et nytt avvik. Fort gjort å bli rusa når en får startgass. :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 05.05.2015 16:24

ingeva skrev:Fort gjort å bli rusa når en får startgass. :)

Greitt det, Inge :twisted: jeg er slik selv.

Hva ny teknologi angår, vil jeg minne om at DAB og DAB+ i denne målestokken er rimelig middelaldrende. En spiselig forklaring på "DAB" ligger på http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
og jeg vil legge til en blogg fra en forklarende tviler http://www.theguardian.com/technology/a ... igital-age
Ellers viser jeg til DENNE PDF-fila for dokumentasjon på forskjellige teknologier innen radio.

Mitt ankepunkt har hele tiden vært, at nettbasert kringkasting er basert på at nettet faktisk er oppe, mens en radiosender, uansett frekvens og band er standalone. Jeg tenker alltid sikkerhet.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 06.05.2015 15:07

khawaga skrev:Mitt ankepunkt har hele tiden vært, at nettbasert kringkasting er basert på at nettet faktisk er oppe, mens en radiosender, uansett frekvens og band er standalone. Jeg tenker alltid sikkerhet.

Du har på en måte rett, men på den annen side må en radiosender også motta signalet fra der det lages, altså f.eks. på Majorstua for NRKs del. Dermed blir det ikke særlig forskjell hvis du tenker at det stedet angripes. Det er nettopp der det vil skje i forbindelse med krig eller terror.
DAB og DAB+ *er* nyere teknologier, om du er med på at 20-30 år er ungt i denne sammenhengen. Utviklingen kommer sannsynligvis til å gå noenlunde i takt med nettet forøvrig, som også omfatter mobilnettet. Det vil gå på satellitt, og ikke kreve (særlig) mye utbygging på jorda. Om koding, frekvenser osv. også vil bli forandret kan jeg ikke uttale meg om, men det vil alltid finnes forbedringspotensiale.

Det er liten tvil om at lydkvaliteten blir bedre med DAB, eller hva man vil kalle eventuell nyere teknologi. Det er tross en av de viktigste grunnene til at man vil skifte, i tillegg til tilgjengelighet/båndbredde, mulighet for å kombinere med andre tjenester, osv. Jeg regner med at man vil kunne motta DAB+ på sin vanlige mobil, om man ikke allerede kan det. Jeg har en gammel, "dum" mobil og trenger ikke annet. Dessuten er de "smarte" mobilene verken særlig smarte eller særlig brukervennlige.
Siden de er digitale vil DAB-radioer være svært rimelige å produsere, og når markedet er tilnærmet mettet vil prisene rase, slik det har skjedd med vanlig datautstyr. Jeg ser derfor ingen grunn til å skaffe DAB nå. Jeg kan godt vente.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 09.11.2015 18:26

Jeg skaffet meg en DAB, og ble ikke overbevist. Sammenliknet med sendinger fra min tradisjonelle Ghettoblaster, falt lydkvaliteten tvers gjennom. Selv gjennom en god equalizer fikk jeg ikke fjernet eller dempet den spisse lyden som oppstår ved digitalisering av lydfrekvenser. Analog; basta. Og NRK skal/bør sende analogt inn i evigheten, av sikkerhetshensyn. Nå er da også denne DAB-iveren lagt litt lunken: slukking av FM er utsatt et par år; det er flere som har protestert, blant andre GB. Når Old England sier fra, bør verden lytte. Vi i Norge er ingen øy, men vi er bemerkelsesverdig utsatt, som halvøy mot selveste Arktis, hvor "rikdommer" ligger gjemt. Den dagen det kommer til kamp om slik "rikdom", ligger internett fort nede. Ingen skal fortelle meg annet. Men radiobølger kan ingen stoppe.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 09.11.2015 21:04

khawaga skrev:Jeg skaffet meg en DAB, og ble ikke overbevist. Sammenliknet med sendinger fra min tradisjonelle Ghettoblaster, falt lydkvaliteten tvers gjennom. Selv gjennom en god equalizer fikk jeg ikke fjernet eller dempet den spisse lyden som oppstår ved digitalisering av lydfrekvenser.

Jeg må innrømme at jeg ennå ikke har hørt en DAB-radio, men jeg kom til å tenke på et foreldrepar av høy alder og "klasse" som tviholdt på å høre NRK på langbølgen (også musikk), fordi de var plaget av den hørbare diskanten på FM-båndet. De nektet å bruke det. Nå er altså det ikke godt nok lenger heller. :)

Nesten det eneste stedet jeg hører på radio er i bilen, og den har FM. Der faller signalet ut fra tid til annen, for så å hoppe over til en annen stasjon. Kanskje kommer den opprinnelige stasjonen tilbake, men det kommer an på hvor jeg befinner meg i terrenget. Jeg regner med at DAB vil holde seg på den stasjonen som er innstilt. Jeg regner også med at utstyr som er beregnet på DAB har en innebygget justering av slik skjevheter.

Så vidt jeg vet bestemte svenskene seg i sin tid for å IKKE oppgradere til DAB, men de har visstnok ombestemt seg igjen. De vil nok ikke bli beskyldt for å ikke å følge med i utviklingen.

Og som jeg nevnte tidligere regner jeg med at om ikke lenge vil all elektronisk kommunikasjon gå via satellitt, så man slipper å ha en nærsender på hver eneste bakketopp, med alt det medfører.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg nkm » 09.11.2015 22:23

ingeva skrev:Jeg regner med at DAB vil holde seg på den stasjonen som er innstilt. Jeg regner også med at utstyr som er beregnet på DAB har en innebygget justering av slik skjevheter.

Det tror jeg ikke du skal regne med. Jeg fikk for et par måneder siden installert en DAB-adapter i min Citroën C5, og jeg har aldri hatt så dårlige mottakerforhold. Selv om jeg skrur av adapteren, så virker det som den forstyrrer FM-signalene. Når den er på så fungerer den brukbart innenfor det sentrale Oslo-området, men du skal ikke langt på E6 opp på Romerike eller E18 over i Buskerud og Vestfold før det skurrer fælt. Når FM'en skurrer, kan du likevel høre hva som blir sagt eller spilt, men DAB-signalene blir digitalt forvrengt og blir bare en irriterende grøt. Jeg oppfatter ikke DAB som noe fremskritt. Det er vel det svenskene har forstått.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 09.11.2015 22:48

... samt enkelte nordmenn.

Javel, vi kan hengi oss til 4G, levert av ymse leverandører. Det funker fett når leverandørene har sine satelitter og servere oppe og gå. Det kan man bare ikke regne med! Internett er så skjørt, fragmentert og utsatt for angrep fra alle sider, at man bør ta alle forhåndsregler. Her har de pysete og pinglete svensker noe for seg: de ser skrekkscenarioet for seg. Vi barske, hardbarkede nordmenn ser ingen ting annet enn umiddelbar gevinst. Det er ikke bra. Vi må stå sammen, nordmenn, svensker, finner og alle som lever rundt Nordsjøen. Vi er avhengige av både kabel og satelitt, og dessuten av krefter; vestlige slike; som ikke skal diskuteres i et faglig forum.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 09.11.2015 23:44

nkm skrev:
ingeva skrev:Jeg regner med at DAB vil holde seg på den stasjonen som er innstilt. Jeg regner også med at utstyr som er beregnet på DAB har en innebygget justering av slik skjevheter.

Det tror jeg ikke du skal regne med. Jeg fikk for et par måneder siden installert en DAB-adapter i min Citroën C5, og jeg har aldri hatt så dårlige mottakerforhold. Selv om jeg skrur av adapteren, så virker det som den forstyrrer FM-signalene. Når den er på så fungerer den brukbart innenfor det sentrale Oslo-området, men du skal ikke langt på E6 opp på Romerike eller E18 over i Buskerud og Vestfold før det skurrer fælt. Når FM'en skurrer, kan du likevel høre hva som blir sagt eller spilt, men DAB-signalene blir digitalt forvrengt og blir bare en irriterende grøt. Jeg oppfatter ikke DAB som noe fremskritt. Det er vel det svenskene har forstått.

DAB-adapter ser jeg ikke på annet enn en midlertidig lappeløsning. Jeg vil ikke finne på å anskaffe noe sånt. Den dagen jeg må skifte ut bilen, skal jeg ha ekte DAB. Ikke fordi jeg absolutt vil ha det, men fordi FMen faller bort. Om et par år, når det verste kjøpejaget har lagt seg, kommer det også til å bli atskillig billigere enn i dag.
Hjemme trengs ikke radio. Man tar jo inn radiokanalene via TV-boksen i dag - men personlig hører jeg ikke på radio hjemme.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 10.11.2015 0:59

Du har ikke forstått problematikken. Den dagen din "ekte DAB" tilfeldigvis ikke mottar signal, er det fordi du ikke vet at 3. verdenskrig er brutt ut. Denne dagen fungerer ikke internett, og du vil bare ha støy på din DAB - radio. Du vet ikke hva du skal gjøre med dine nærmeste; gå i kjelleren eller ut. Skjermene dine er sorte. Du vet hverken ut eller inn, fordi ingen kan fortelle deg fysisk hvordan. Det kan radio over frekvenser som FM.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 10.11.2015 1:28

ingeva skrev:Hjemme trengs ikke radio. Man tar jo inn radiokanalene via TV-boksen i dag - men personlig hører jeg ikke på radio hjemme.

Radio via TV må da være upraktisk. Hos meg står TVen i stua, mens jeg har radioer i flere rom, også på badet og i kjelleren. Radio'n står på støtt, spesielt utover kveldene. Da får jeg løpende nyheter, litt skvalder og bra med bakgrunnsmusikk. TVen er farlig, den fanger for mye oppmerksomhet, planter synsinntrykk jeg ikke vil ha og passifiserer meg så tiden går uten at jeg får gjort det jeg hadde tenkt. Jeg er ikke imot TV, jeg er bare kritisk til alt det unyttige, tåpelige og destruktive de sender. Men nå var det radio som er temaet, og den/de står altså ofte på, spesielt når jeg er alene hjemme. Jeg har en Tandberg Portable 41, en RadiOnette Kurér, en Tivoli number one og et par JVC med kasettspillere. Alle blir ubrukelige og må erstattes når de kutter FM'en. Jeg hører jo bare på NRK1, og tidvis NRK2 og Alltid nyheter, så utskiftningen behøver ikke å bli kostbar. Men det burde vært unødvendig.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg ingeva » 10.11.2015 8:20

khawaga skrev:Du har ikke forstått problematikken. Den dagen din "ekte DAB" tilfeldigvis ikke mottar signal, er det fordi du ikke vet at 3. verdenskrig er brutt ut. Denne dagen fungerer ikke internett, og du vil bare ha støy på din DAB - radio. Du vet ikke hva du skal gjøre med dine nærmeste; gå i kjelleren eller ut. Skjermene dine er sorte. Du vet hverken ut eller inn, fordi ingen kan fortelle deg fysisk hvordan. Det kan radio over frekvenser som FM.

Jeg ser poenget, men om ikke lenge vil signalene bli distribuert via satellitt. Da er det ikke bare en satellitt som kan slås ut ved ett angrep, men MANGE. Om det fortsatt vil finnes basestasjoner for lokal distribusjon vet jeg ikke. Kanskje det ikke vil være behov for dem i det hele tatt. Da vil du ha dekning uansett hva som sjer - med mindre du befinner deg i et tilflukrsrom hvor det ikke er lagt inn antenne.
Forøvrig virker det som du tar sorgene litt mye på forskudd. Jeg deler ikke helt dine bekymringer.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 10.11.2015 8:39

nkm skrev:
ingeva skrev:Hjemme trengs ikke radio. Man tar jo inn radiokanalene via TV-boksen i dag - men personlig hører jeg ikke på radio hjemme.

Radio via TV må da være upraktisk.

Kan være enig i det, men jeg hører nesten aldri på radio hjemme. Hvis jeg ikke slapper av foran TVen, gjør jeg noe annet, som enten er nyttig eller fornøyelig, og da blir jeg bare forstyrret av ev. radio. Jeg kan ikke tenke og høre radio samtidig. Musikk finner jeg på YouTube, eller lager den selv.

nkm skrev:TVen er farlig, den fanger for mye oppmerksomhet, planter synsinntrykk jeg ikke vil ha og passifiserer meg så tiden går uten at jeg får gjort det jeg hadde tenkt. Jeg er ikke imot TV, jeg er bare kritisk til alt det unyttige, tåpelige og destruktive de sender.

Absolutt enig i det. Selv ser jeg bare på TV når det er noe spesielt jeg vil se, eller rett og slett for å slappe av. Min kone ser på en del matprogrammer eller sport, som er utmerkede sovemidler. :)

nkm skrev:Jeg hører jo bare på NRK1, og tidvis NRK2 og Alltid nyheter, så utskiftningen behøver ikke å bli kostbar. Men det burde vært unødvendig.

Ja, men det er nok mye et prisspørsmål. DAB blir rimeligere å drifte. Dessuten er det jo en del fabrikanter som skal tjene penger på å lage/selge nytt utstyr. :)
Utstyret vil bli vesentlig billigere i årene som kommer, i likhet med alt annet teknisk. Det vil lønne seg å vente.

Her ser vi at det er store individuelle forskjeller. Selv hører jeg som sagt nesten bare på radio når jeg kjører bil, og da er det musikk det går på. Vi har mange bra musikk-kanaler. Det er bare å søke på radioen. NRK (Selvfølgelig!), Px, Radio Norge, MP3, NRJ, Bandit, osv.
Ellers vil jeg anbefale Ordentlig Radio, som utelukkende sender norsk musikk. Nett og DAB. Jeg mener å ha hørt dem på FM også. http://ordentligradio.no/.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 10.11.2015 11:19

ingeva skrev:Forøvrig virker det som du tar sorgene litt mye på forskudd. Jeg deler ikke helt dine bekymringer.

Å være ansvarlig, og forsøke å se inn i fremtiden, impliserer å ta sorgene på forskudd.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Aktuelt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester