Trenger råd om SEO

Diskuter søkemotoroptimalisering (SEO), markedsføring, e-handel m.m. Lær deg å utnytte potensialet med internett.

Trenger råd om SEO

Innlegg reneeik » 13.03.2014 13:54

Jeg har lest litt og forstår etter hvert at SEO ikke er noe man uten videre blir klok på.

Hvis du skulle gi meg 2 råd om SEO som jeg måtte prioritere å jobbe med. Hvilke ville det være og hvorfor akkurat disse?
Notitia - Kunnskap er makt!
Quizeksperten - Drøssevis av Quiz
Brukerens avatar
reneeik
Medlem

Re: Trenger råd om SEO

Innlegg Matsemann » 13.03.2014 14:07

1. Drit i SEO, lag innhold andre ønsker å lese og lenke til.
2. Ikke gjør "smarte triks" du har lest en plass. Du blir bare straffet.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg ZnigeN » 13.03.2014 15:01

Enig med Matsemann. Lat som om SEO ikke eksisterer, Mr Google er bare en person som surfer internett og rater nettsider etter hvor bra innholdet er :)

Kan nevne at du bør lage et sitemap, både i .xml format (last opp xml sitemap til Google analytics) og et i "html" til nettsiden som brukerne kan bruke.
Vet ikke hvor mye "SEO boost" det gir, men et sitemap er ofte nyttige for brukerne.
Brukerens avatar
ZnigeN
Medlem

Innlegg Matsemann » 13.03.2014 15:37

Har god erfaring med sitemap, så det var et bra poeng. Spesielt om man har enormt mange undersider (vi har en gigantisk katalog med bøker), så er det viktig alle disse blir indeksert, og at vi kan "si ifra" når noen av dem er oppdatert.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg jebbis » 19.03.2014 11:02

1. Skriv for brukeren, ikke for Google. Da blir innholdet også delt av andre, og lenket til.
2. Gjør onsite SEO, sitemap, push inn i GWT og Bing WT, riktig meta-info (som også blir korrekt ved deling til for eksempel Facebook osv), riktige tagger. Få god lesbarhet i teksten, som linjehøyde, kontraster, typografi.

Og noe som ikke er direkte "SEO" men som er et must;
3. Skikkelige landingssider som konverterer.
4. Track alt du kan, kjenn dine besøkende.
Brukerens avatar
jebbis
Seniormedlem

Innlegg nkm » 20.03.2014 0:41

Tre viktige elementer som er med på å gi god plassering i søkemotorene er

1) Skriv en kort men illustrerende title. Det nytter ikke med bare firmanavn uten å si hva de driver med. Men du har bare 2-3 ord å gjøre det på. For eksempel "Total rørlegger Oslo Akershus Drammen". Jeg tror vi kan si at sidetittelen som regel blir lest først av alle søkemotorer når de skal indeksere siden din. Har du flere sider bør du ha individueller titler.

2) Legg vekt på hva du skriver i metatæggen description. Beskrivelsen skal ikke være lang, helst bare en linje, men gjerne som en komplett setning.

3) Siden skal ha en h1-overskrift og bare én. Har du bruk for flere overskrifter med samme "vekt" lar du den første bære tæggen h1 og lar de andre få h2. Så styler du h1 og h2 likt. Ønsker du ikke en overskrift på siden så legg en der likevel med style display:none; eller noe slikt.

I tillegg er en sitemap i XML-format en god mulighet til å få dine titel-tekster opp i søkemotorene. Sitemap i HTML-format er egentlig mindre viktig for søkemotorene, men kan være viktigere for en som besøker sidene dine.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Gå til Markedsføring/trafikk og søkemotoroptimalisering.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester