Sette opp MySQL

Diskusjoner som omhandler databaser og SQL postes her.

Sette opp MySQL

Innlegg ingeva » 27.09.2013 9:23

Jeg har satt opp en MySQL database på en remote server, hvor jeg ønsker å benytte en lokal phpMyAdmin
for vedlikehold, siden det ikke er anbefalt å ha phpMyAdmin på serveren.
Jeg har følgende definisjoner:

Kode: Merk alt
grant usage on *.* to root identified by 'rootpass';
create user 'Remoteuser' identified by 'Userpass';
grant all on *.* to 'Remoteuser'@'%' identified by 'Userpass';

Bruker Remoteuser får adgang til databasen (via ssh), men ikke fra phpMyAdmin, som er satt opp med følgende data i config.inc.php:

$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = 'Min_server';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'Domenenavnet';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'Remoteuser';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'Remotepass';

Jeg har brukt nøyaktig samme oppsett for databaser på andre servere, men da har alt blitt satt opp gjennom cPanel.
Jeg mangler altså den rette SQL kommando for å tillate adgang fra remote, og det jeg har spesifisert er tydeligvis ikke riktig eller tilstrekkelig.

Jeg har lett forgjeves i MySQL dokumentasjonen for å finne svar på dette, men det er synd å si at den er lettleselig.

Takker for assistanse!
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Re: Sette opp MySQL

Innlegg loathsome » 27.09.2013 14:14

Correlation does not imply causation
Brukerens avatar
loathsome
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 27.09.2013 14:36

loathsome skrev:http://www.danielmois.com/article/Manage_remote_databases_from_localhost_with_phpMyAdmin

Ingenting nytt der.
Jeg bruker det samme oppsettet for andre remote databaser, så i utgangspunktet ser jeg ikke at noe annet enn domene, brukernavn og passord behøver å spesifiseres. Og så "verbose", for å skille det fra de andre systemene jeg betjener.
Jeg tror heller at det er noe jeg trenger å gjøre på remote-siden (kfr. den første "code"-snutten). Men hva?
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg olearos » 27.09.2013 16:30

Har du åpnet databasen for tilkoblinger utenfor localhost?
Brukerens avatar
olearos
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 27.09.2013 16:56

olearos skrev:Har du åpnet databasen for tilkoblinger utenfor localhost?

Det er vel egentlig det jeg trenger svar på? Altså hvordan gjør jeg det? :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 27.09.2013 18:13

Som du skjønner har jeg liten peiling på databaser, og har bare satt dem opp lokalt tidligere, pluss at jeg har brukt cPanel.

Når jeg kjører mysql via ssh og ber om status, får jeg bla. dette:

Connection id:      53
Current database:   
Current user:      User@localhost
SSL:         Not in use
Current pager:      stdout
Using outfile:      ''
Using delimiter:   ;
Server version:      5.5.32-0ubuntu0.13.04.1 (Ubuntu)
Protocol version:   10
Connection:      Localhost via UNIX socket
Server characterset:   latin1
Db     characterset:   latin1
Client characterset:   utf8
Conn.  characterset:   utf8
UNIX socket:      /var/run/mysqld/mysqld.sock
Uptime:         4 hours 42 min 45 sec

Jeg har lagt til alle privilegier fra min IP-adresse, men får ingen tilgang. Men jeg har lest inn SQL-backup av databasene og prøvd aksess via nettsiden. Den er konfigurert riktig med passord og brukernavn, men jeg får følgende melding:

Database connection error (1): The MySQL adapter 'mysqli' is not available.

Dette får meg til å stusse. Med phpMyAdmin trenger jeg jo Tcp/IP-aksess, men når jeg kjører en nettside fra samme server, kan den kjøre gjennom en UNIX socket. Likevel får jeg ingen kontakt. Serveren er oppe, det viser jo statusen. Jeg kjører mysql via ssh. Hvorfor får jeg ikke adgang til databasen fra program (php), verken lokalt eller remote?

Her er det nok noe jeg har oversett, men det er som å lete etter nålen i den forb. høystakken, og jeg har ingen ambisjoner om å bli MySQLekspert. Jeg vil kjøre bilen, ikke bygge den! :?
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg olearos » 28.09.2013 23:53

ingeva skrev:

Har du forsøkt å google?

Jeg vet fra tidligere at du er en lat person. I dette tilfellet er jeg det også.
Brukerens avatar
olearos
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 29.09.2013 6:53

olearos skrev:
ingeva skrev:

Har du forsøkt å google?
Jeg vet fra tidligere at du er en lat person. I dette tilfellet er jeg det også.

Jada, jeg har googlet og lest og prøvd, men det var ikke den eneste utfordringen jeg hadde med den hosten, så jeg har valgt en annen. Det er grenser for hvor mye arbeid en vil legge i noe som burde være ganske enkelt.
Og jeg er ikke bare lat, jeg er utålmodig også. :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg Fuzzy76 » 29.09.2013 19:28

ingeva skrev:Jeg har satt opp en MySQL database på en remote server, hvor jeg ønsker å benytte en lokal phpMyAdmin
for vedlikehold, siden det ikke er anbefalt å ha phpMyAdmin på serveren.

Bare et lite sidestikk: det er enda mindre anbefalt å åpne for tilkoblinger mot en MySQL-server direkte fra utsiden.

Den anbefalte måten å løse slikt på er å finne et skrivebordsverktøy (f.eks MySQL Workbench) som kan koble seg til serveren via SSH.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg ingeva » 29.09.2013 21:14

Fuzzy76 skrev:Bare et lite sidestikk: det er enda mindre anbefalt å åpne for tilkoblinger mot en MySQL-server direkte fra utsiden.
Den anbefalte måten å løse slikt på er å finne et skrivebordsverktøy (f.eks MySQL Workbench) som kan koble seg til serveren via SSH.

Det er sikkert riktig, men nå har jeg forlatt den hosten, og flytter alt til et norsk webhotell som har cPanel, som gjør det greit å adminstrere. Ellers gjør jeg minst mulig med databaser, jeg trenger dem ikke til stort annet enn ferdige applikasjoner som benytter dem.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til SQL og databaser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester