Auto increment vs Annet?

Diskusjoner som omhandler databaser og SQL postes her.

Auto increment vs Annet?

Innlegg tt86 » 08.10.2012 16:18

Har alltid brukt TALL i mysql for å identifisere brukeren når man skal legge til ny/slette/redigere/søke etc...

Men hvis man tenker langsiktig framover (hypotetisk), så tar vell tallene slutt en dag.

Hvis vi ser på fb, der brukte dem TALL for å identifisere brukeren (profileID=4554654435) osv.
Derimot på Youtube, bruker dem en blanding av tall og bokstaver (usikker på hva dette heter), men url ser da slik ut /watch?v=8P5tIxg4VDg

Da har man hele alfabetet + alle tallene tilgjengelig. Så, hypotetisk sett, "varer" youtube sin "identifikasjon" mye lengere enn tallene.

Spørsmålet mitt er da:
- Er det like greit å bruke auto_increment? Holder disse ut like "evig" som youtube sin måte.
- Hva heter det youtube bruker? Og kan jeg få noen eksempler på hvordan dette kan utføres.

// Takk
zup ppl?
tt86
Medlem

Re: Auto increment vs Annet?

Innlegg adeneo » 08.10.2012 16:38

Tatt fritt fra hukommelsen går vel en "int" til 4,294,967,295 og en "bigint" til rundt 18,446,744,073,709,551,615 så med mindre du forventer å ha hver eneste levende skapning på planeten som bruker er sjansen fantasmagorisk liten for at du går tom for tall med det første.
Jeg tror helt sikkert det er viktigere ting å henge fingrene i en dette, slik som sikkerhet osv.
adeneo
Medlem

Innlegg tt86 » 09.10.2012 4:31

Tenker mere på f.eks "skrive en melding", "gjestebok innlegg" etc... Da økes jo tallet veldig fort.
zup ppl?
tt86
Medlem

Innlegg malmklang » 09.10.2012 7:07

Jeg er nå ikke så sikker på at hverken facebook eller youtube bruker noe slags auto increment, i allefall ikke youtube, siden bokstaver er involverte.. hva det heter vet ikke jeg heller, men det er vel strengt tatt ikke mer enn en random generert tekst-/tallstreng, som i prinsipp vil vare evig, så lenge det øh, seedes?, det det heter?, nok. Jeg mener, at man sørger for at det er skikkelig random, 99% garantert. Man har jo unikt brukernavn i tillegg da, både på facebook og youtube.

Men ja, litt interessant dette her, i forhold til meldinger og sånt, kanskje enda mer i rene tråder på veggene via facebook, jeg ser enkelte band og organisasjoner som fort får 10 000 kommentarer på en enkelt statusoppdatering!!! Sykt!!.... Meldinger; Jeg er ikke noe mattegeni, og vet heller ikke antall brukere av facebook. Ikke sender alle like mange meldinger heller, men, i prinsipp, så kan man jo gå tom for tall, i allefall i forhold til veggmeldinger/-svar. Da fyrer man vel bare på med bokstaver i tillegg til tall, kanskje?
if ($human) {die("Sorry, you lot have destroyed too much already")}
Brukerens avatar
malmklang
Moderator

Innlegg Fuzzy76 » 09.10.2012 7:38

Som regel er det ingen problemer å utvide et autoincrement tallfelt ved behov. Og nei, ikke engang Facebook har kommentarer nok til at de klarer å sprenge kapasiteten til en bigint, det er jeg sikker på.

Forøvrig kan det se ut som at YouTube's id'er er Base64-encodet bigint (eller tilsvarende stort tall).
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg stadskle » 13.10.2012 15:38

Fair spørsmål, men som det sies her neppe en relevant problemstilling. BIGINT har større kapasitet enn de aller fleste noen gang vil trenge. Generelt:

1. BIGINT vil alltid ha kapasitet (dog en teoretisk problemstilling ved 18446744073709551615)
2. Tall er generelt overlegne som identifikatorer både fra et lagringsplass og performance perspektiv

Så du kan trygt bruke tall som trengs, og endre int-type hvis du trenger mer kapasitet.
Brukerens avatar
stadskle
Seniormedlem

Gå til SQL og databaser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester