CREATE TABLE if not exists temp_table as [LØST]

Diskusjoner som omhandler databaser og SQL postes her.

CREATE TABLE if not exists temp_table as [LØST]

Innlegg danbannan » 27.08.2012 16:37

Hei,

Jeg har 2 tabeller i en database, den ene fungerer som en midlertidig tabell for å groupe og putte inn i hovedtabellen igjen (grouper på unike lenker for å fjerne duplikater).
Alt fungerer som det skal, MEN, hvordan får jeg spesifisert i spørringen at id skal være primary og auto increment?

Slik ser spørringen ut nå:
Kode: Merk alt
CREATE TABLE if not exists temp_table as
   SELECT * FROM  `rss`
   WHERE 1
   GROUP BY  `link`

jeg har id, guid, title, pubDate, link, description, enclosure. Hvordan lager jeg spørringen slik at alt blir satt over fra den ene til den andre og holder ID som primary og auto increment?
:shock:
Sist endret av danbannan den 29.08.2012 6:04, endret 1 gang
danbannan
Nytt medlem

Re: CREATE TABLE if not exists temp_table as SELECT * FROM

Innlegg Fuzzy76 » 28.08.2012 8:05

Det gir ingen mening å ha autoincrement på felter i en temporary table siden du som regel selv vil fylle id-feltene. Men nå skjønner jeg ikke helt hva du prøver på heller, lurer på om du skulle brukt JOIN istedenfor en midlertidig tabell. Midlertidige tabeller (spesielt når du oppretter dem som "default" lagringstype slik du gjør her) er grusomt trege.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg danbannan » 28.08.2012 10:47

Hei Fuzzy76, takk for svar!

Jeg har ett skript som henter ut i fra flere xml feeds hvor det kan oppstå duplikater av titler. Måten jeg forsøker å renske ut disse duplikatene på er å flytte alt over i en midlertidig tabell og gruppere. Når jeg flytter over i den midlertidige tabellen og tilbake igjen så beholdes ikke de id'ene som var i den opprinnelige tabellen.

Jeg har helt sikkert bommet litt med måten dette scriptet er bygget opp, har du noen tips til hvordan dette kan gjøres annerledes? Ser du nevner JOIN, sitter på jobben nå men skal lese meg opp på dette i kveld.
danbannan
Nytt medlem

Innlegg Fuzzy76 » 28.08.2012 11:09

Vel, det er nok join (og muligens group by) som gir mest mening i mitt hode. Vær også oppmerksom på at tittel IKKE er ment som identifikator i RSS-feeds. F.eks kan en feed fort ha flere items kalt "Picture of the day" uten at dette betyr at det er samme post. Om jeg husker rett sier RSS-spesifikasjonen at URL er det riktige å bruke til å identifisere duplikater.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg danbannan » 29.08.2012 6:03

Merkelig hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv til tider. Dette løste jeg med en enkel IF ELSE på url. Takk for hjelpen uansett Fuzzy76, setter pris på at du tar deg tid, og håper jeg med tiden også kan bidra til hjelp.
danbannan
Nytt medlem

Gå til SQL og databaser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester