LinkedIn

Her diskuteres alt innen lover, regler og normer på internett. Har du spørsmål ang. opphavsrett o.l er dette riktig kategori.

LinkedIn

Innlegg khawaga » 10.10.2013 17:35

Min mailadresse - samme som tilgjengelig fra mailknappen i forumet - er eksklusivt ment for kontakt vedrørende nett og *bare* nett. Den senere tid har jeg blitt plaget av LinkedIn. Jeg har aldri registrert der med noen adresse. Jeg har aldri sett nytten: de kontakter jeg trenger har jeg allerede.

Jeg ønsker ikke å bli kontaktet av noen som helst. Og under enhver omstendighet ikke bli lagt til i noe sosialt nettverk, noe jeg stort sett har unngått de senere 10 år.

3-4 mail dukker opp hver dag; remindere fra LinkedIn. Sist fikk jeg en oppfordring fra sosialsjefen i Hattfjell, som jeg ikke har sett på over 40 år, men gikk på gym sammen med tidlig i 70-årene. Han fikk SMS. Hvordan LinkedIn får kloa i min mail - den beskytter jeg temmelig behørig - er en gåte. Kan hende en forbundsfelle i EFN har vært uforsiktig. Har hatt tilgang til mitt navn, adresse og mail ... i en fase hvor jeg stilte meg til rådighet for omlegging av nettstedet (og fort trakk meg ut av; så mange digitale nisser har jeg aldri sett).

Jeg kan jo seff blokkere all post fra deres servere. Problem solved. Jeg har kontaktet slettmeg.no , som gir meg råd om å linke in for å kunne linke ut ... herrejævler :twisted:

i all beskjedenhet; har noen noe begrep om hvordan man kan linkes *out* for good?
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: LinkedIn

Innlegg Sami » 10.10.2013 19:31

Hvis du har full kontroll over mailserveren kunne du alltids legge inn en brannmurregel som rejecter eller dropper all trafikk fra deres e-postserver til din, slik at deres mailserver vil tro at adressen din ikke eksisterer :wink:
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Led oss ikke inn i Microsoft-helvette, mens frels oss fra Windows,
For filsystemet er ditt, og sudo og root access i all evighet,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg khawaga » 10.10.2013 23:01

Humre, det har jeg allerede gjort. Jeg har full kontroll med mailserver. Jeg kan *plonk* droppe enhver adressat rett i dunken. Og det gjør jeg.
Det som irriterer meg, er at denne/disse mailadresser virker å være persistent på LinkedIn. Hva man enn forsøker, får man registreringsmas fra LinkedIn. Det er en pest og plage. En seriøs aktør ville tatt personlige hensyn, og slettet mail fra alle databaser. Fenomenet LinkedIn gjør ikke dette. De krever at man linker seg inn for å kunne linke seg ut. Dermed har de lagret dine mail og andre personlige data for all ettertid. Og om du er så uvitende at du ikke liker dette, får du regelmessige påminnelser om at du fremdeles ikke er linked in. På din private mail, SOM skal være oppsagt eller aldri engang oppgitt frivillig.
Jeg ble oppført i forbindelse med at jeg jobbet mot efn.no og deres bestrebelse mot et CMS - hvilket selvfølgelig ikke har kommet i mål, takket være overakademiske flisespikkere og tvers gjennom månesjuke og splittede personligheter i styret - og noen her har *linket* meg *in*: mailadresse og forespørsel. Så enkelt er det å bli linked in, og så vanskelig er det å bli linket *ut*. For å si det rett ut: mange av de jeg har fått forespørsel fra, vil jeg ikke ta i med ildtang. Jeg kunne ha brukt verre språk, og jeg kunne ha brakt på bane styggere scenarioer.
slik at deres mailserver vil tro at adressen din ikke eksisterer
Da måtte jeg sitte ved PC hele tiden, og respondere slik at enhver henvendelse utover godkjent måtte særbehandles. Jævler, jeg har tenkt å bli gammel uten å bli helt schisofren. Hjelp et aldrende nettoffer! Forespørselen er klar: jeg vil ha fjernet mine mailadresser fra LinkedIn. Wanna be linked OUT! Få en bekreftelse på at jeg ikke eksisterer i deres nettverk. Være i fred, for :evil:

"the words that make : the words that maketh murder ... what if i take my problem to the united nations?" -polly jean harvey-
Sist endret av khawaga den 10.10.2013 23:48, endret 1 gang
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg Sami » 10.10.2013 23:38

Tar jeg ikke feil skal det gå an på ett eller annet vis å konfigurere brannmuren i linux til å avslå all trafikk fra alle IP-adresser med hostnames som har noe med linkedin å gjøre, enten via ufw eller direkte i iptables.
Du kan og ta en titt i mail-headeren for å se etter IP-adresser du kan blokkere.
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg khawaga » 11.10.2013 0:16

Kjære deg, Sami - hva tror du jeg har drevet med? Jeg kan blokkere hva som helst ... herfra. Ingen problemer. Hva som kommer til meg, skyfler jeg greit unna. Siden jeg ikke akkurat er helt barnerumpe, ser jeg etter hvor henvendelser kommer fra.

Du har ikke oppfattet problemet. Det er at min mailadresse er registrert hos en sosial tjeneste jeg ikke ønsker å ha med å gjøre, mens denne sosiale tjenesten insisterer på å ha med meg å gjøre.

Jeg antar at dette strir mot både norsk regelverk og lovgivning, og uansett strir det mot allmen rettsoppfatning. Mine personlige data ligger hos LinkedIn, og hvem som helst som registrerer der, kan få tak i det.

Det faktum at jeg er en lite attraktiv og uformuende person bosatt i en møkkakåk i Drammen sentrum, gjør ingenting annerledes. Ingen andre enn de jeg selv vil, skal vite noe som helst om meg. Mer enn hva jeg har sagt her. Alt annet er brudd på den personvernlov den norske stat skal leve opp til, og som den norske stat har signert i forhold til EU. Ergo driver de ansvarlige bak LinkedIn ulovlig i både Norge og mesteparten av Europa ... mens de muligens favntas av myndigheter i USA. Ouwelll thinck ouee nou noughf, Sam. Nather staut?
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg Sami » 11.10.2013 7:11

Kanskje da en "hyggelig" e-post under kategorien "Legal threat" burde gjøre susen? :)
Linux,
Du som er i /dev/sda1,
Enter.
Brukerens avatar
Sami
Moderator

Innlegg Matsemann » 11.10.2013 9:23

Grunnen til du får mail med "invitasjoner" er fordi noen har opprettet en linkedin profil, og gitt linkedin tilgang til e-post kontoen deres fordi linkedin skal "automatisk finne menneskene du kjenner". Linkedin misbruker derimot dette til å spamme alle og enhver du noensinne har hatt mailkontakt med. Alt av mailinglister, bekjente, supportmennesker i bedrifter, adresser du har sendt jobbsøknad til osv. Anbefaler alle å holde seg langt unna den "funksjonen" om du ikke vil spamme ned mennesker i ditt eget navn.

Mailinglister jeg står på får daglig disse, med en identisk kopi til min private mail.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg khawaga » 11.10.2013 11:23

... og takk for det! Mats, du har akkurat bekreftet både mine bange anelser og visshet. Internet er en stor *slurp* jeg ikke vil være en del av, og jeg har menneskerettigheter på min side i denne saken. Jeg kuttet i natt over tvert med internet, så dette er en røst fra graven. INGEN skal heretter kunne grafse i hva jeg gjør; i den grad jeg gjør noe som helst. Jeg terminerer alle mine mailkonti og sletter mine servere. Jeg varslet forsåvidt dette her: viewtopic.php?f=51&t=46193

So, moreover, we've come to the end of the line.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg loathsome » 12.10.2013 14:57

Har aldri sett en mail til min private e-post siden jeg gjorde dette.
Vedlegg
Screen-Shot-2013-10-12-at-4.00.43-PM.png
Screen-Shot-2013-10-12-at-4.00.43-PM.png (53.16 KiB) Vist 4805 ganger
Correlation does not imply causation
Brukerens avatar
loathsome
Seniormedlem

Innlegg Matsemann » 12.10.2013 15:03

Har en litt spesiell situasjon nå siden organisasjonen jeg er med i, studentavisa i Trondheim, slo seg sammen med radioen og TVen. Så nye mailinglister på gang.
Altså er jeg på ~15 nye lister og fått enda en mailadresse. Så jeg (eller noen andre) må unsubscribe en liste fra linkedin når den får slik spam.

Oppdatering: Søkte igjennom mailboksen min nå. Har fått linkedin invitasjoner send til ~25 forskjellige adresser.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg ingeva » 13.10.2013 4:18

Matsemann skrev:Har en litt spesiell situasjon nå siden organisasjonen jeg er med i, studentavisa i Trondheim, slo seg sammen med radioen og TVen. Så nye mailinglister på gang.
Altså er jeg på ~15 nye lister og fått enda en mailadresse. Så jeg (eller noen andre) må unsubscribe en liste fra linkedin når den får slik spam.

Oppdatering: Søkte igjennom mailboksen min nå. Har fått linkedin invitasjoner send til ~25 forskjellige adresser.

Du kan ikke unsubscribe fra linkedin. Det eneste du kan gjøre for å bli kvitt dem er å blokkere mailen deres.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 13.10.2013 5:05

Dead meat, punctuate.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Lover, regler og normer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 4 gjester