Stjålet webdesign

Her diskuteres alt innen lover, regler og normer på internett. Har du spørsmål ang. opphavsrett o.l er dette riktig kategori.

Stjålet webdesign

Innlegg DonArildo » 23.03.2011 20:47

Hoy!

Jeg hadde et webprosjekt gående med en kunde for noen måneder tilbake. Vi snakket om hvilke tanker han hadde rundt siden og ca pris for prosjektet. Ingenting formelt...
Jeg kom til slutt frem med et forslag på webdesign, men sa at vi måtte snakke litt nærmere om feks bilder osv... Etter det hørte jeg ikke noe mer.

Nå ser jeg plutselig at han har fått opp sin nye side, men altså med mitt design. Jeg har ikke fått noe for dette og heller ikke gitt tilaltelse for videre bruk.

Hvilke rettigheter har jeg her? Mener jeg kan dokumentere ganske godt at det er jeg som har kommet opp med dette designet... Kan jeg kreve kompensasjon evt kreve at han tar ned siden og bytter design? Og hvor mye bør man ta for kun et webdesign?
DonArildo
Medlem

Re: Stjålet webdesign

Innlegg Sk!ppy » 23.03.2011 22:40

Send regning på det du vil ha for designet + XX% (ville lagt til 100% jeg.)

Betaler han ikke -> Inkasso.
"Sk!ppy, Sk!ppy, Sk!ppy the bush kangaroo"
"Client: “You’ll never make any money if you’re always charging for every little thing that you do!”"
Brukerens avatar
Sk!ppy
Medlem

Innlegg zeriz » 24.03.2011 0:46

Som Skippy sier, send han regning. Gjerne med et brev hvor du forklarer hvorfor regningen kommer. En nettside kan være både dyr og billig, kommer helt an på hvem som lager den og litt på hvordan den blir laget.

Selv varierer jeg fra bortimot 10.000 og mot 30.000 og oppover - kommer selfølgelig an på hvor omfattende prosjektet er og hvor mange arbeidstimer som blir lagt inn i dette. Du kan også sende et brev til en advokat med en forklaring av problemstillingen og spørre om han kan hjelpe deg litt, og evt. fortelle hvordan du skal/burde gå fram.

Håper du finner ut av dette, jeg vet selv hvor forbanna irriterende det er med folk som stjeler design! :x
#coffee:after { content: "consumed" ;}
zrzonln @ twitter.com
Brukerens avatar
zeriz
Medlem

Innlegg DonArildo » 24.03.2011 8:31

Nå står eg kun som privatperson bak dette prosektet. Ingen bedrift involvert. Skal opprette enkeltmannsforetak snarest, dog, siden jeg har får et par prosjekter til. Når det er gjort kan jeg sikkert sende en faktura i bedriften mins navn... Men om han ikke betaler, har jeg vel uansett ingen videre rettigheter? Kan vel ikke kjøre ting til inkasso og gjøre ting kompliserte om det viser seg at det må advokater og full pakke inn i bildet. Sånn jeg ser det nå er det bare å sende en faktura og håpe på det beste :p
DonArildo
Medlem

Innlegg kspoosh » 24.03.2011 9:15

Hei,

Du kan godt sende faktura til han som privatperson. Du har også etter endring av inkassoloven lov til å kjøre inkasso mot kreditor uten å være bedrift.

I vår bedrift har vi tatt i bruk Conta Inkasso (http://conta.no/) som har laget programvare for egeninkasso.
Her betaler du kun 500 kroner en gang for å sende en enkeltsak. Meget god og enkel løsning =)

Lykke til!
Håvard Dahlslett (ex. Wilhelmsen)
http://nordkappnett.no/
Brukerens avatar
kspoosh
Medlem

Innlegg Pong » 28.03.2011 11:10

Hvis det blir for vanskelig med inkasso kan du også anmelde de for brudd av Åndsverkloven.
Brukerens avatar
Pong
Medlem

Gå til Lover, regler og normer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester