Vurderer å starte min egen webshop/EPF

Her diskuteres alt innen lover, regler og normer på internett. Har du spørsmål ang. opphavsrett o.l er dette riktig kategori.

Vurderer å starte min egen webshop/EPF

Innlegg Penguin- » 01.12.2010 19:00

Hei Alle sammen!

Håper jeg kan få svar her.

Jeg har jobbet med salg og markedsføring i mange år og vil nå ta steget videre og har i den forbindelse tenkt og antatt følgende:

Jeg ønsker å etablere ett enkeltpersonsforetak og starte en nettbutikk hvor jeg lagrer varene hjemme hos meg.

Jeg kommer til å betale noen for å sette opp opp en side for meg. Deretter handle varer fra utlandet og selge i min webbutikk.

Jeg ønsker å prøve i det små først og kjøpe ett kvantum på bare f.eks 100 klokker (eksempel) og prøve å se hvordan det går. Det betyr jo at jeg kanskje må ut med 20 000,- og hvis klokkene selges fort vil jeg ta inn flere og starte litt større om dere forstår.
På års basis håper jeg å kanskje omsette for 7-800 000,- når jeg kommer skikkelig i gang (i løpet av 1 år ca)

Er det noen kostnader ved å opprette ett EPF ?
Hvor mye koster det å få hjemme side med betalings muligheter osv?
Er det regnskapsmessig så enkelt at jeg tar vare på alt av kvitteringer på ting jeg kjøper i forbindelse med driften og også kvitteringer på penger jeg får inn i forbindelse med driften?
Kan jeg leie inn en regnskapsfører som ser over papirene mine i ny og ne og sjekker at jeg er "ajour"?
Må jeg ha regnskapsfører "en hele tiden" til min type skala og drift?
Trenger jeg en ekstra bankkonto?
Hvordan blir med moms, skatt osv rundt det å drive i den skalaen jeg tenker?
Er det noe jeg har helt utelatt?

Jeg tenker at det må være ekstremt lønnsomt å drive på denne måten ettersom den eneste ugiften jeg har er til drift av nettside. regnskapsfører og innkjøps kostnader samt lønn som jeg jo "kan velge selv". Jeg tenker som sagt å sette opp ett kontor hjemme og bruke ene soverommet som "lager" og på dagelig basis jobbe når / hvor mye jeg vil.

Takker for snarlig svar fra dere som har god greie på slikt!
Penguin-
Nytt medlem

Re: Vurderer å starte min egen webshop/EPF

Innlegg Sk!ppy » 01.12.2010 19:07

Enk.foretak koster rundt 2500kr var det vel jeg kom til når jeg skjekket, en side kan du kontakte meg for, selve nettbutikken går billig, selve betalingsløsningen blir nok på par tusen i etablering + par hundre i mnd med mindre du velger paypal. Serverleie+domene kommer i tillegg.
"Sk!ppy, Sk!ppy, Sk!ppy the bush kangaroo"
"Client: “You’ll never make any money if you’re always charging for every little thing that you do!”"
Brukerens avatar
Sk!ppy
Medlem

Innlegg Floff » 02.12.2010 23:01

Sk!ppy skrev:Enk.foretak koster rundt 2500kr var det vel jeg kom til når jeg skjekket, en side kan du kontakte meg for, selve nettbutikken går billig, selve betalingsløsningen blir nok på par tusen i etablering + par hundre i mnd med mindre du velger paypal. Serverleie+domene kommer i tillegg.

Det koster ingenting å etablere et enkeltmansforetak.
Ute etter god webhost? SinuCo.no
Floff
Medlem

Innlegg tdo » 03.12.2010 11:39

Det koster 2063 NOK å registrere ENK elektronisk, eller 2580 NOK med brev. Kilde: Brønnøysundregisteret.
Brukerens avatar
tdo
Seniormedlem

Innlegg Floff » 03.12.2010 11:44

tdo skrev:Det koster 2063 NOK å registrere ENK elektronisk, eller 2580 NOK med brev. Kilde: Brønnøysundregisteret.

Dette gebyret er hvis man skal inn i Foretaksregisteret. Hvis man ikke gjør dette kommer man inn i Enhetsregisteret, og det er gratis.
Floff
Medlem

Innlegg Sk!ppy » 03.12.2010 12:59

Hva er forskjellen?
"Client: “You’ll never make any money if you’re always charging for every little thing that you do!”"
Brukerens avatar
Sk!ppy
Medlem

Innlegg Floff » 03.12.2010 15:01

Jeg visste ikke at det var noen forskjell, men etter å ha gjort et kjapt søk på google fant jeg

Enhetsregisteret:
Alle registreringsenheter, dvs. selskaper, foreninger, stiftelser, enkeltmannsforetak m.fl. må registreres i Enhetsregisteret før de kan registreres i tilknyttet register.
Foretaksregisteret er et av flere tilknyttingsregister.

Foretaksregisteret:
I utgangspunktet skal alle næringsdrivende foretak i Norge også registreres i Foretaksregisteret. Registrering skal skje før næringsvirksomheten begynner. Et unntak er gjort for enkeltmannsforetak som ikke driver handel med innkjøpte varer, og enkeltmannsforetak som ikke har mer enn fem tilsatte uansett virksomhet. Alle enkeltmannsforetak har likevel rett til å la seg registrere. Aksjeselskaper er registreringspliktige uansett virksomhet.

Kilde
Floff
Medlem

Innlegg Sk!ppy » 03.12.2010 17:49

Så egentlig må man registrere seg der om du har mer enn 5 personer, eller selger innkjøpte varer. Så en som selger nettsider slipper, men en som videreselger må altså?
Brukerens avatar
Sk!ppy
Medlem

Innlegg nettport » 04.12.2010 8:03

Penguin-, jeg holder på å oppdatere min webshop-løsning til å støtte MySQL (samme som brukes av blandt annet www.colonialen.com og www.kolsrud-services.se), så kan sende den til deg når den er ferdig. Du kan jo legge meg til på MSN, sindre@nettport.no
Brukerens avatar
nettport
Medlem

Gå til Lover, regler og normer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester