Registrering av firma. (må man i alle tilfelle registrere se

Her diskuteres alt innen lover, regler og normer på internett. Har du spørsmål ang. opphavsrett o.l er dette riktig kategori.

Registrering av firma. (må man i alle tilfelle registrere se

Innlegg abel3714 » 12.09.2010 10:57

Det sies og skrives at for å handle på nettet (og ellers), så må man registrere et firma hvis man driver med salg av INNKJØPTE varer.
slik jeg tolker det så behøver man ikke registrere seg hvis man driver med salg av varer som ikke er innkjøptDet vil si hvis man for eksempel driver med salg av egne verk som for eksempel egne malerier, skulpturer, musikk osv. ( SOM IKKE ER INNKJØPT) så behøver man ikke registrere seg?vennlig hilsen
abel3714
Sist endret av abel3714 den 12.09.2010 13:05, endret 1 gang
abel3714
Medlem

Re: Registrering av firma. (må man i alle tilfelle registrer

Innlegg Henrikk » 12.09.2010 11:53

Du er fortsatt nødt til og registrere firma hvis du driver med næringsvirksomhet.
Henrikk
Medlem

Innlegg abel3714 » 12.09.2010 13:02

Jeg har forstått det dit hen. (Det står også i skriften) Man må registrere seg hvis man driver med salg av INNKJØPTE varer.
Man må også registrere seg hvis man har en omsettning på over 50 000 kr i løpet av 12 måneder.
Før man er oppe i en omsetning på 50 000 behøver man altså ikke registrere seg, men kan kalle dette for hobby.
Men, man må selfølgelig betale skatt av det man selger. Dette kan man føre opp på selvangivelsen som inntekt av hobby.( Hvis man for eksempel selger et par malerier man selv har malt i løpet av et år, vil det vel neppe bli næringsvirksomhet?)
Dette er ikke sagt for å kværulere, men jeg ser det som unødvendig å få enda flere skjemaer og passe på . (det er vist nokk av dem)
Er det ikke bedre og se om det man vil selge "har livets rett" og så registrere seg når omsetningen øker?

Eller har jeg tatt helt feil? Er det noe som er anderledes med netthandel?

Vennlig hilsen
abel3714
abel3714
Medlem

Innlegg jonepet » 12.09.2010 14:45

Reglene er veldig uklare, men driver du med innkjøpte varer, så må du registrere deg i Foretaksregisteret. Dette er ikke det samme som Enhetsregisteret som er det man får org.nummer fra. Din tolkning av innkjøpte varer er såvidt jeg kan se korrekt. Leverer du egenprodusert materiale, eller bare tjenester, så er det, med mindre du har mange ansatte eller høy omsetning, ikke plikt til å registere deg i Foretaksregisteret. Du kan være registrert MVA-pliktig uten å være registrert i Foretaksregisteret også.

Det sies at det er plikt til å registere seg i enhetsregisteret (som forøvrig er veldig enkelt, og gratis) dersom det en driver med regnes som egnet til å gi overskudd innen nærmeste fremtid. Dette er ikke veldig definert, men driver man med noe man ikke ønsker at skal gi overskudd, så må det kunne regnes som hobby og ikke næringsvirksomhet. Å drive noe som en hobby fremfor næring har kun ulemper for en selv økonomisk sett, da all omsetning da skal skattes av, og samtidig fås det ingen fratrekk for utgifter.
Jon-Eirik Pettersen
Dcvhost.no
Brukerens avatar
jonepet
Seniormedlem

Innlegg abel3714 » 12.09.2010 15:15

jonepet skrev:Reglene er veldig uklare, men driver du med innkjøpte varer, så må du registrere deg i Foretaksregisteret. Dette er ikke det samme som Enhetsregisteret som er det man får org.nummer fra. Din tolkning av innkjøpte varer er såvidt jeg kan se korrekt. Leverer du egenprodusert materiale, eller bare tjenester, så er det, med mindre du har mange ansatte eller høy omsetning, ikke plikt til å registere deg i Foretaksregisteret. Du kan være registrert MVA-pliktig uten å være registrert i Foretaksregisteret også.

Det sies at det er plikt til å registere seg i enhetsregisteret (som forøvrig er veldig enkelt, og gratis) dersom det en driver med regnes som egnet til å gi overskudd innen nærmeste fremtid. Dette er ikke veldig definert, men driver man med noe man ikke ønsker at skal gi overskudd, så må det kunne regnes som hobby og ikke næringsvirksomhet. Å drive noe som en hobby fremfor næring har kun ulemper for en selv økonomisk sett, da all omsetning da skal skattes av, og samtidig fås det ingen fratrekk for utgifter.

Takk for hyggelig svar. Jeg er klar over at det er gratis og registrere seg, men får man ikke samtidig enda flere "papirer" og forolde seg til i fremtiden?
Eller er det bare å "krysse av" en rubrikk og sende disse til skatemyndighetene?

Vennlig hilsen
abel3714
abel3714
Medlem

Innlegg nkm » 12.09.2010 20:31

Du bør registrere deg i Enhetsregisteret som enkeltpersonforetak (personlig næringsdrivende), om ikke for annet så for å kunne registrere et .no-domenenavn. Men du behøver ikke registrere dette foretaket hverken i Foretaksregisteret eller hos noen skattemyndighet, med mindre du skal ansette noen, handle med innkjøpte varer, eller får en omsetning over 50.000 kroner innefor et skatteår. Som alle de andre sier, er det enkelt å registrere seg i Enhetsregisteret. Kravet er at navnet ditt inngår i foretaksnavnet, for eksempel Ole Olsens blomsterdekortjenester eller Strikkeriet Kari Karlsen, men det behøver ikke inngå i markedsføringsnavnet eller produktnavnet. Så finn ut markedsføringsnavnet eller produktnavnet ditt (se mitt innlegg i en annen tråd) og registrer deg i Enhetsregisteret likesågodt først som sist.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg abel3714 » 14.09.2010 18:20

Mange takk for gode svar.
Dette blir mer og mer lærerikt
Vennlig hilsen
abel3714
abel3714
Medlem

Innlegg jonepet » 14.09.2010 18:59

Det er noe mer "papirarbeid" ja (dette går selvsagt over Altinn). Det som umiddelbart skjer når den første kronen er omsatt for er at du må fylle ut "Næringsoppgave 1" som vedlegg på selvangivelsen. I tillegg skal "Næringsoppgave 1" ha vedlegg "Beregning av personinntekt". Disse to skjemaene er "greie" å fylle ut nå om dagen, men det er litt slitsomt den første gangen. Disse fylles nå om dagen ut via en forenklet form i altinn slik at det er vanskelig - merk vanskelig - ikke umulig, å fylle ut disse feil. Det er i all hovedsak bare å fylle inn tallene fra regnskapet.

Regnskap må også fylles ut. Det er ikke lov å ha et enkeltpersonforetak uten et fungerende regnskap. Dette må/bør være fyllt ut i en form som ikke kan endres i ettertid, dvs. at å fylle dette ut som regneark slik mange sier er "greit" er i beste fall i en gråsone, men uansett ikke anbefalt. Alle bilag som går inn og ut skal føres inn i regnskapet, og arkiveres sammen med regnskapet i minst 10 år. Med et mindre ENK er man ikke pålagt å sende inn regnskapet, dvs. "bokføringspliktig", men det fratar altså ikke en fra kravet om å faktisk ha et regnskap. Det kan bli påkrevd at regnskapet leveres ut helt eller delvis når som helst ved kontroll.
Jon-Eirik Pettersen
Dcvhost.no
Brukerens avatar
jonepet
Seniormedlem

Innlegg steinovehelset » 12.10.2010 6:34

Hva om man har en bekjent som kjøper inn varer og gir dem til deg,
må du da være registrert i foretaksregisteret for å selge disse da?
Altså er det bare ved salg av innkjøpte varer du må være registert der? Eller holder det med å være registrert i enhetsregisteret da?
[url]Fippr.no[/url] - Gratis fakturaprogram på nett!
steinovehelset
Medlem

Innlegg nkm » 12.10.2010 16:22

Det er nok ikke så enkelt å gå rundt regelen. Spørsmålet er om varene er innkjøpt for salg, ikke hvem som har kjøpt dem inn. Dersom du er en veldedig organisasjon kan det kanskje stille seg annerledes, det vet jeg ikke så mye om. Er varene ikke innkjøpt for salg men overtatt vederlagsfritt, og det kan sannsynliggjøres, må du vel ha skraphandlerbevilgning for å selge dem, og da må du jo registrere deg uansett.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg steinovehelset » 12.10.2010 18:56

Hehe, ja det er nok ikke bare å bare å slippe unna med sånt.
Men jeg leste en plass at grunnen til at man skal registrere seg i foretaksregisteret er på grunn av at de skal vite hvem som er ansvarlig
for økonomi og lignende. Og det vet jo de hvem som er i et ENK da.
Så da lurer jeg på, hvor alvorlig kan det være å selge litt uten å være registrert der?
Kan de oppdage om noen kjøper og selger varer i noen måneder, for så å registrere seg i foretaksregisteret?
[url]Fippr.no[/url] - Gratis fakturaprogram på nett!
steinovehelset
Medlem

Innlegg nkm » 13.10.2010 13:50

En årsomsetning på under 50.000 betraktes gjerne som en hobbyvirksomhet og behøver ikke noe registrert foretak. Du er heller ikke moms-pliktig for en årsomsetning under 50.000. Det dreier seg altså ikke om antall måneder, men antall kroner. Og så teller selvsagt din markedsprofilering. Er det greit for de kundene du ønsker å selge til, at de kjøper av en privatperson, eller bør du være et foretak for å få innpass i markedet?
www.nkmoller.com
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Gå til Lover, regler og normer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester