Hobbyinntekt?

Her diskuteres alt innen lover, regler og normer på internett. Har du spørsmål ang. opphavsrett o.l er dette riktig kategori.

Hobbyinntekt?

Innlegg PIP » 15.11.2003 16:39

Hei! Lenge siden sist :O)

Tenkte dette var et spennende tema å diskutere da det sikkert er mange her som gjør diverse webdesign kun som hobby.

Ut fra det som ligningsmyndighetene sier så er hobbyinntekt skattefritt, og man trenger da ikke å ha organisasjonsnummer osv. Det som er vikitg er at det man holder på med ikke gir overskudd, dvs at hvis man produserer f,eks, websider osv. så kan disse inntekten investeres i div. utsyr man trenger for å utvikle slikt... PC, PC-utsyr, digitalkamera, software, ADSL osv... og går man da i null eller minus så kan det regnes som hobby. Dette må jo være helt topp for studenter og andre som har annen fast jobb men som ønsker å jobbe med hjemmesider og design på si...en hobby som rett og slett dekker inn noe av det dyrt datautsyr og programvare koster. På den andre siden så har man heller ingen rettigheter på fradrag på diverse investeringer i en selvangivelse.

Hobbyinntekter er skattefritt fordi myndighetene regner med at den inntekten man har på dette er veldig liten i forholdt til utgiftene. Så hvis man lager en 2 - 3 sider i året eller noe slikt for å dekke oppgraderingskostnader osv. så skulle man tro at dette var helt i henhold til loven? Pluss at man slipper å betal skatt for det... :)

MVH PIP
Brukerens avatar
PIP
Moderator

Innlegg RipZ » 15.11.2003 16:59

Hvor mye kan man tjene og likevell kalle det hobbyinntekt?
RipZ
Seniormedlem

Innlegg PIP » 15.11.2003 17:51

Det var det da... jeg forstod det slik at så lenge det koster mer enn det man tjener, så er det en hobby. Og at man da slipper unna det med skatt osv... men dette kan få mer info om på ligningskontoret. Og selv om man ikke tjener mer en det hobbyen koster, så kan man i det minste få dekket opp mye av utgiftene man har.

PIP
Brukerens avatar
PIP
Moderator

Innlegg Torvald » 15.11.2003 18:01

For at det skal kunne regnes som hobby så må ikke inntektene være høyere enn utgiftene. Det finnes unntak for dette også, det går etter type hobby, type inntekt, alder, m.m. Men er ikke inntektene høyere enn utgiftene kan du regne det som hobby. Om du ikke jobber med hobbyen 24 timer i døgnet :)Med litt "forarbeide" kan alle inntektene på f.eks en webside være skattefrie for deg om de så er 2 mill. Helt lovlig. Men det er vel kanskje ikke dette rette forumet til å ta opp.
Torvald
Medlem

Innlegg bza » 15.11.2003 21:32

Det er vel slik at man ikke kan ha inntekt på mer enn 1000 kr per arbeidsgiver for at dette skal være skattefritt. I det du får mer enn 1000 kr inntekt fra en og samme arbeidsgiver må det beskattes, hobby eller ei...

Nå kjenner jeg ikke til definisjonen av hobby, men har vanskelig for å forstå at man kan skjule en inntekt bak dette. I så tilfelle kunne jo alle firmaer som går i underskudd kalle det en hobby fordi utgiftene er større enn inntektene.
Brukerens avatar
bza
Seniormedlem

Innlegg Pjotrik » 15.11.2003 23:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bza</i>
<br />I så tilfelle kunne jo alle firmaer som går i underskudd kalle det en hobby fordi utgiftene er større enn inntektene.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det kan de jo på en måte. Selskaper som går med underskudd betaler ikke skatt. Faktisk kan de dra med seg tidligere års underskudd og forminske skattekostnad..
Brukerens avatar
Pjotrik
Seniormedlem

Innlegg bza » 16.11.2003 17:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Selskaper som går med underskudd betaler ikke skatt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Feil. De betaler skatt som alle andre. Saken er det at mange utgifter er fradragsberettiget, men det betyr ikke at dersom man har større utgifter enn inntekter betaler man ikke skatt. Ikke alle utgifter er fradragsberettiget, og de fleste fradrag har en egenandel slik at man ender opp med å betale skatt uansett. Det at man drar med seg underskudd over til neste års skatteoppgjør går også under det samme prinsippet.
Brukerens avatar
bza
Seniormedlem

Innlegg Pjotrik » 16.11.2003 19:01

Skatt beregnes i % av res. før skatt. Et underskudd fører til null i skatt. Sånn er det bare. Dette er dog en forenklet versjon av det, da årets skattekostnad i virkeligheten består av avsatt betalbar skatt fra fjoråret samt endring utsatt skatt. Effekten jeg beskriver kommer således på etterskudd.
Brukerens avatar
Pjotrik
Seniormedlem

Innlegg Mariasha » 03.08.2005 0:35

Beklager å dra opp en gammel tråd igjen, men følte at dette dekket det jeg lurte på godt nok til at det ikke var vits å starte en helt ny tråd. Må bare forsikre meg om at jeg har forstått det rett.

Vil det som sies her da bety at man kan lage design e.l. og selge de (for under tusenlappen) uten å måtte betale skatt av dette, sålenge man bruker pengene man tjener på datautstyr som brukes i forbindelse med hobbyen (altså webdesign, grafisk design, koding)?

Må dette føres opp på selvangivelsen?

(Har null kunnskap om dette, men ønsker å lære mer)
Brukerens avatar
Mariasha
Medlem

Innlegg olearos » 03.08.2005 0:42

Mariasha skrev:Beklager å dra opp en gammel tråd igjen, men følte at dette dekket det jeg lurte på godt nok til at det ikke var vits å starte en helt ny tråd. Må bare forsikre meg om at jeg har forstått det rett.

Vil det som sies her da bety at man kan lage design e.l. og selge de (for under tusenlappen) uten å måtte betale skatt av dette, sålenge man bruker pengene man tjener på datautstyr som brukes i forbindelse med hobbyen (altså webdesign, grafisk design, koding)?

Må dette føres opp på selvangivelsen?

(Har null kunnskap om dette, men ønsker å lære mer)

Så vidt jeg vet kan du tjene opp til 1000 kroner fra en arbeidsgiver uten å skatte av det, likegyldig hva du gjør med pengene etterpå.
Brukerens avatar
olearos
Seniormedlem

Gå til Lover, regler og normer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester