Fyre opp rævva på folk

Er du på jakt etter inspirasjon til en nettside e.l. kan du enten titte igjennom inspirasjonskategorien eller poste en forespørsel i ønskes-kategorien.

Fyre opp rævva på folk

Innlegg khawaga » 19.11.2010 23:37

Jeg driver et usselt nettsted http://liernatur.net

Dette er en plakat, og ingenting annet. Men de ba meg om å dytte ut et nettsted, og det har de fått.

Jeg har imidlertid fått følelse for at dette nettstedet, 3 år gammelt snart, kunne utvikles til noe mer enn bare reportasjer fra kaffemøter og hei på deg via SMS, mail eller snailmail ... til noe mer aktivt. Jeg er selv ikke "liung" (jeg skattet til Lier Kommune i 4 år; samboer med ei dynge i Linneslia, men jeg er drammenser), men nærheten til et så stort stykke Norge gjør meg myk. Jeg smelter.

Jeg trenger hjelp. Inspirasjon. Jeg har tenkt i baner å opprette et diskusjonsforum [negative tanker: hvem gidder delta, andre enn kverulanter] eller sette opp en artikkelkategori, hvor man kunne skrible inn både opplevelser og meninger [negative tanker: blir nedlesset av dusteinnlegg]

Det området Lier Kommune har fått å forvalte, er filét både for naturvernere og utbyggere. Politisk er hele kommunen betent, med blikk på naboene Drammen, Røyken og Asker. Personlig ville jeg slått sammen Lier og Røyken, for å slå en kile mellom Oslo og Drammen ... men det er *mitt* syn. Beboere i området må få mene hva de vil, selvfølgelig.

Om de skal få komme til overflaten, og høres av den store, mektige stat ... er noe bare vi små kan avgjøre, ved å samle oss og brøle høyt nok.

Per dags dato, ligger ikke noe "brøl" på nettsidene. Bare henvisninger til høringsuttalelser og rapporter. Som ingen gidder lese, uten de som har vært med på å skrive dem (for å forvisse seg om at de ikke har skrevet noe personlig, som kunne gitt dem problemer).

Laaaaaangt sukk. Trenger inspirasjon. Jeg tror jeg er på sporet, men til en forandring er jeg *helt* åpen for forslag
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: Fyre opp rævva på folk

Innlegg nkm » 21.11.2010 13:43

Mine umiddelbare reaksjoner er som følger:

Lag en ordentlig forside. Del opp fanesakene i enkeltartikler. Minst ett bilde pr artikkel - i lite format på forsiden og større format i artikkelen. Få på bilder på programsiden også. Ta bort linken til siste årsmelding, den fungerte ihvertfall ikke hos meg. Oversikten over styret osv på en egen om-oss-side. Artikkelen om biologisk mangfold er grundig, men litt bortgjemt. Den mangler en oppsummerende innledning og innholdsfortegnelse, og linken til det "fullstendige dokument" gir intet resultat. Avsnittene mot slutten er for store og ser for monotone ut, uten bilder, de skremmer leserne, men det er jo her mye av essensen for organisasjonen finnes. Albumsiden "Bilder fra Lier" har mange fine bilder, men bare to fotografer? Bruk bildene til å krydre artilkene.

Generelt er bakgrunnen med repeterende logoer for masete, siden ser ut til å vært litt for trang for innholdet (scrollbarer både i høyde og bredde i IE8 på min PC), headeren har en vannrett strek i toppen som ikke fyller hele bredden, logoen i headeren er dobbel (og speilvendt) - burde klare seg med én.

Av ting som kunne vært med er "lederens blogg" med korte innlegg, maks ti linjer, fra aktiviteter (eventuelt med henvisning til egne artikler/oppslag for utdypning). En side med linker til kommunens egne sider, til Norges Naturvernforbund, til bedrifter i området, spesielt dersom de har noe om miljø og naturvern, og til medlemmers egne hjemmesider dersom de har stoff av interesse.

Min konklusjon er at her er det et stort potensiale dersom noen kan legge for dagen engasjement, kunnskap og kapasitet til å gjøre denne siden mer aktiv. Siden bærer idag preg av rask sammensnekring og ingen redaksjonell linje. En person med journalistisk teft og redaksjonell ansvarsfølelse sammen med en (annen eller samme) med teknisk kunnskap og tid, vil kunne gjøre siden til en høyst aktuell mønsterside.

Med litt mindre kapasitet kan siden likevel regigeres på en mye mer interessevekkende og slagkraftig måte. Litt journalistisk tenkning kan gi siden et magasin-preg som vil vekke interessen til de besøkende og markere organisasjonen NiL som en seriøst arbeidende forening som det kan være verdt å lytte til, og melde seg inn i.

Hvor er så du i dette bildet, ikke bostedsmessig men kapasitetsmessig? Hva kan du gjøre dersom de oppnevner en redaksjonskomité for nettstedet? Har de forresten et medlemsblad? I så fall kan det jo være samme redaksjon.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Re: Fyre opp rævva på folk

Innlegg khawaga » 21.11.2010 16:17

nkm skrev:Lag en ordentlig forside. Del opp fanesakene i enkeltartikler. Minst ett bilde pr artikkel - i lite format på forsiden og større format i artikkelen. Få på bilder på programsiden også. Ta bort linken til siste årsmelding, den fungerte ihvertfall ikke hos meg. Oversikten over styret osv på en egen om-oss-side. Artikkelen om biologisk mangfold er grundig, men litt bortgjemt. Den mangler en oppsummerende innledning og innholdsfortegnelse, og linken til det "fullstendige dokument" gir intet resultat. Avsnittene mot slutten er for store og ser for monotone ut, uten bilder, de skremmer leserne, men det er jo her mye av essensen for organisasjonen finnes. Albumsiden "Bilder fra Lier" har mange fine bilder, men bare to fotografer? Bruk bildene til å krydre artilkene.
Nå var det ikke akkurat det grafiske jeg trengte inspirasjon til, men takk likevel, for at du tok deg tid.
At link til siste årsmelding ikke fungerer, kan jeg ikke begripe. Hvor da? Linken til "mangfold"- dokumentet går til en PDF; det burde jeg vel opplyst om (og har nå forandret).

nkm skrev:Generelt er bakgrunnen med repeterende logoer for masete, siden ser ut til å vært litt for trang for innholdet (scrollbarer både i høyde og bredde i IE8 på min PC), headeren har en vannrett strek i toppen som ikke fyller hele bredden, logoen i headeren er dobbel (og speilvendt) - burde klare seg med én.
Det grafiske kommer jeg ikke til å røre med det aller første. Med unntak av en dropdown-meny, og en annen inndeling. Det har jeg tenkt på en stund, men tidligere ville det bare sett dumt ut pga manglende innhold. Scroll i høyden er meningen - det er lagt inn en tom div i bunnen for å unngå at sidene jumper sideveis på korte undersider. Men sidescroll forekommer meg underlig. Wrapperen er satt til 720px.

nkm skrev:Av ting som kunne vært med er "lederens blogg" med korte innlegg, maks ti linjer, fra aktiviteter (eventuelt med henvisning til egne artikler/oppslag for utdypning). En side med linker til kommunens egne sider, til Norges Naturvernforbund, til bedrifter i området, spesielt dersom de har noe om miljø og naturvern, og til medlemmers egne hjemmesider dersom de har stoff av interesse.
Nå prater vi ... en lederblogg, ikke nødvendigvis skrevet av leder, skal jeg dytte inn. Ellers linker jeg både hit og dit, der hvor det er relevant. En referanseside med alt dette samlet, kunne være en tanke. Og en runde med gjennomgang av bedrifter; absolutt. Kanskje man til og med kunne hanke inn noen sponsorer ...

nkm skrev:Min konklusjon er at her er det et stort potensiale dersom noen kan legge for dagen engasjement, kunnskap og kapasitet til å gjøre denne siden mer aktiv. Siden bærer idag preg av rask sammensnekring og ingen redaksjonell linje. En person med journalistisk teft og redaksjonell ansvarsfølelse sammen med en (annen eller samme) med teknisk kunnskap og tid, vil kunne gjøre siden til en høyst aktuell mønsterside.
Da jeg la i vei dette, var det fordi jeg opprinnelig bare ble bedt om å hjelpe til med undersider på NNFs hovedsider. Jeg fant deres publiseringssystem så ynkelig, at jeg anbefalte et mindre innhugg i kassabeholdningen til egne sider i stedet. Og jeg hadde 2 baktanker: for det første å etterhvert sleipe meg unna vedlikehold, for det andre å gjøre nettstedet mer til en generell naturside, enn en samling av organisatorisk knusktørre dokumenter.

nkm skrev:Med litt mindre kapasitet kan siden likevel regigeres på en mye mer interessevekkende og slagkraftig måte. Litt journalistisk tenkning kan gi siden et magasin-preg som vil vekke interessen til de besøkende og markere organisasjonen NiL som en seriøst arbeidende forening som det kan være verdt å lytte til, og melde seg inn i.
I tidligere år, under en annen leder med betydelig mer guts enn nåværende, var dette lokallaget meget aktivt, med aksjoner, utflukter, stands og det ene med det andre. Dette kan jeg si i full offentlighet, fordi jeg var invitert til et styremøte forleden, hvor jeg pratet svovel ... det som *må* til, er nye medlemmer, ikke bare støttemedlemmer, og hva som *må* til da, er sannsynligvis en mulighet - både for medlemmer og andre liunger - å selv kunne delta på sidene med ett eller annet. Det er dette "ett eller annet" jeg trenger inspirasjon til.

nkm skrev:Hvor er så du i dette bildet, ikke bostedsmessig men kapasitetsmessig? Hva kan du gjøre dersom de oppnevner en redaksjonskomité for nettstedet? Har de forresten et medlemsblad? I så fall kan det jo være samme redaksjon.
Sukk, ja hvor er *jeg*? En redaksjonskomité har jeg allerede, forsåvidt - type løs og uoffisiell. Det kommer en og annen mail av upubliserbar art, og vi ringes av og til. Medlemsblad? Nei. Medlemmene får vel tilsendt NFFs materiale, akkurat som meg. Husk at dette er et *lite* lokallag. Men det er et stort potensiale. Jeg skulle gjerne ha dyttet hele greia inn i et CMS, eller i det minste implementert en mindre publiseringsløsning for folk å selv legge inn meninger og innspill. Jeg føler bare, at å rigge opp et fullblods forum og/eller begynne å styre med fx Joomla, vil være å skyte spurv med antiluftskyts.

Igjen takk for din seriøse gjennomgang. Noen andre?

<edit />ooops ... *nå* skjønner jeg hva du mener, nkm ... IE8 bugger headeren, og dytter høyre vignett under venstre. Jeg var faktisk ikke klar over dette; jeg har stoppet laptoppen min på IE7, og tatt IE8 for god fisk. Det var jo idiotisk, da må jeg altså inn med comments her også. Pokker, jeg hadde trodd jeg for 1 gangs skyld skulle slippe det.

<edit />Det var overflow:auto i wrapper som punket IE8 (samt Safari, faktisk). Det gjorde at det viste som overflow:scroll, av en idiotisk grunn. Nåvel, det er rettet opp. Forøvrig er ny layout underveis, som vil være luftigere og inneholde flere kategorier i tråd med hva nkm foreslo. Jeg er underveis *meget* takknemlig for ytterligere innspill.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Inspirasjon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester