Hvordan bør et arkiv se ut?

Er du på jakt etter inspirasjon til en nettside e.l. kan du enten titte igjennom inspirasjonskategorien eller poste en forespørsel i ønskes-kategorien.

Hvordan bør et arkiv se ut?

Innlegg EspenA » 26.11.2007 23:51

Dersom noen vet om gode arkivmuligheter i et eller flere nyhetssystemer, så hyl ut! Jeg trenger inspirasjon! :)
«The first time someone calls you a horse you punch him on the nose, the second time someone calls you a horse you call him a jerk but the third time someone calls you a horse, well then perhaps it's time to go shopping for a saddle.»skriblerier.net
Brukerens avatar
EspenA
Seniormedlem

Innlegg Remi Sture » 27.11.2007 10:02

Jeg gjør det slik (dette er jo ganske kjedelig, men folk finner i hvert fall fram):

http://juleglogg.no/index.php?section=article

eventuelt slik for å vise litt mer enn tittel:

http://juleglogg.no/index.php?section=a ... sting=list

Har vurdert å utvide denne med en selctbox hvor man kan velge hvilken måned og hvilket år man vil se, men vet ikke helt om det er nødvendig?
Brukerens avatar
Remi Sture
Seniormedlem

Innlegg Holtet » 27.11.2007 14:27

Liker veldig godt slike arkiver som EBA bygger på, men tviler på at du trenger inspirasjon derfra. Men, å bygge videre på det - evt. ha en oversiktelig og fin løsning slik Remi Sture har, samt puttet inn de valgmulighetene som EBA har (i form av å velge år, deretter velge måned). I form av blogging er løsninger som denne bloggen har, ganske gode. Man har ikke et eget arkiv, men kan sile ut nyheter via måneder og kategori. Wordpress generelt har vel et slikt oppsett?

Jeg liker i hovedsak enkle arkivløsninger som er oversiktelige. Filmantrop sitt omtalearkiv falt godt i smak hos meg. Jeg liker å ha litt opphold mellom hver nyhet/artikkel, og har derfor valgt en slik løsning på Retro1.

Akriver som setter opp nyheter i arkivet, plassert etter dato er en relativt god løsning. Wii-Fan har en slik løsning. Denne passer dog best for sider med god flyt og regelmessighet i oppdateringene. GameReactor har også et slikt arkiv.

Om det skal være omtaler på siden har Spillmagasinet sitt arkiv falt godt i smak hos meg. De viser til de tre siste omtalene øverst, og senere har en søkemotor, med mulighet til å sile ut spill etter dine egne kriterier. I tillegg er det en lang liste nedover med spill. Denne kunne de forresten ha delt opp i flere sider.

Håper du får litt inspirasjon av disse :)
"Work. Life. Sleep. You can only pick two."
Brukerens avatar
Holtet
Medlem

Innlegg EspenA » 27.11.2007 16:09

Takk for innspill, begge to! Jeg skal leke meg litt utover kvelden og legge opp et forslag her, så kan dere komme med innspill.
«The first time someone calls you a horse you punch him on the nose, the second time someone calls you a horse you call him a jerk but the third time someone calls you a horse, well then perhaps it's time to go shopping for a saddle.»skriblerier.net
Brukerens avatar
EspenA
Seniormedlem

Innlegg Holters » 09.12.2007 1:53

Holters
Nytt medlem

Gå til Inspirasjon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester