Respons lightweight bloggdesign.

Trenger du tilbakemeldinger på et prosjekt eller en nettside? Post linken og spørsmålet ditt her.

NB: Dette er ikke et sted du kan reklamere for dine egne nettsider. Er du i tvil, ta kontakt med en moderator/administrator.

Respons lightweight bloggdesign.

Innlegg thasimon » 13.07.2010 16:50

Heisann!
Jeg er helt elendig på design, har gjort masse forsøk på dette før. Nå tenkte jeg at skulle lage ett (ytterst) minimalistisk bloggdesign. Jeg er som sagt nybegynner når det gjelder design og vil gjerne ha tilbakemeldinger på hva jeg kan gjøre bedre, designet ligger her
http://thasimon.navhost.com/design/blogg.htm

XHTML Strict 1.0 og CSS 2.1 validerer.

Go ahead.

- ThaSimon.
thasimon
Medlem

Re: Respons lightweight bloggdesign.

Innlegg khawaga » 13.07.2010 18:44

Jeg støtter absolutt det minimalistiske, men dette så rett og slett ut som design for en "First Price" bleiepakke fra Kiwi.

På den annen side; dersom du kjører linjen fullt ut, et par tips fra en designer som ikke er kjent for å bruke hele paletten, men ta hensyn til helhet og brukervennlighet:

* vær konsekvent i utforming: bruk runde hjørner på alt, eller ingenting (header skiller seg ut)

* ta ned skriftstørrelse et par hakk: på iBooken min med 1024x768 ble alt plakataktig

* bruk align:justify på brødtekst

* dette er selvfølgelig smak og behag, men den blåfargen var *meget* skarp og mørk mot lys bakgrunn. Og skal man først differensiere bakgrunn - jeg får i hvert fall opp hvit mot ca 10% grå - bør man velge nyanser av 1 og samme farge, i så stor forskjell at det *synes*, ikke ser feil ut. Ellers kutter man hele bakgrunnsfargen på alt annet enn body, og kjører "inherit" på alle elementer.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
PROFILBYRÅ as
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg thasimon » 13.07.2010 19:43

Heisann!
Vurderer å ta bort de avrundede hjørnene på footer og innhold, men beholde disse på menyene eller å legge til hjørnene på headeren, vet ikke hvilket av disse som ville bli best? I tillegg; har du noen konkrete tips til fargevalg? (altså, en konkret farge som kunne passe inn, forklar gjerne hvordan det passer inn eller link til noe fagstoff).
thasimon
Medlem

Innlegg khawaga » 13.07.2010 20:06

Kjør enten konsekvent avrundet, eller konsekvent ikke. Rounded corners i en typisk knappmeny stinker 90-tallet.

Ikke noe i veien med det, forsåvidt - det ble laget mange delikate sider på nittitallet. Med uhyggelig vemmelig kode for å få til grafiske effekter, i tabelloppsett.

En kompis kom til meg for en tid tilbake, for å få lagt ut et galleri. Han ville ha noe *helt* designløst, som ikke tok livet av de bildene han maler og forsøker å selge. Jeg ga ham dette: http://strandart.no - enklere *klarer* ikke jeg å gjøre det.

Farger er noe du må finne ut av selv. Det finnes grunnleggende fargelære, som fx Johannes Itten, men sammensetning av farger er mere følelse enn fag. Mitt råd, er å bruke færrest mulig i et grunnoppsett, og passe på at ingen krasjer med skriftfargen. Alle farger bør være svakere enn skriftfargen - om man velger negativ skrift, gjelder det motsatte: bakgrunnen skal ikke ta oppmerksomhet fra teksten.

I phpBB Subsilver har man etter min mening funnet en god balanse mellom hvit>grå>blå. Derfor har jeg valgt dette for NWF personlig: jeg får hetta av krasse farger, og jeg er neppe alene. Jeg *vet* jeg ikke er alene; jeg er tross alt praktiserende grafisk formgiver :mrgreen: (at jeg valgte krasse farger på mitt eget firmas sider ... og til de grader, har mange bemerket ... kommer av at jeg *ville* ha de til å skille seg fra den gemene hop).
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
PROFILBYRÅ as
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Respons

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester