Kjør enten konsekvent avrundet, eller konsekvent ikke. Rounded corners i en typisk knappmeny stinker 90-tallet.
Ikke noe i veien med det, forsåvidt - det ble laget mange delikate sider på nittitallet. Med uhyggelig vemmelig kode for å få til grafiske effekter, i tabelloppsett.
En kompis kom til meg for en tid tilbake, for å få lagt ut et galleri. Han ville ha noe *helt* designløst, som ikke tok livet av de bildene han maler og forsøker å selge. Jeg ga ham dette:
http://strandart.no - enklere *klarer* ikke jeg å gjøre det.
Farger er noe du må finne ut av selv. Det finnes grunnleggende fargelære, som fx Johannes Itten, men sammensetning av farger er mere følelse enn fag. Mitt råd, er å bruke færrest mulig i et grunnoppsett, og passe på at ingen krasjer med skriftfargen. Alle farger bør være svakere enn skriftfargen - om man velger negativ skrift, gjelder det motsatte: bakgrunnen skal ikke ta oppmerksomhet fra teksten.
I phpBB Subsilver har man etter min mening funnet en god balanse mellom hvit>grå>blå. Derfor har jeg valgt dette for NWF personlig: jeg får hetta av krasse farger, og jeg er neppe alene. Jeg *vet* jeg ikke er alene; jeg er tross alt praktiserende grafisk formgiver

(at jeg valgte krasse farger på mitt eget firmas sider ... og til de grader, har mange bemerket ... kommer av at jeg *ville* ha de til å skille seg fra den gemene hop).