Graffik intenst program for Windows 7

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Graffik intenst program for Windows 7

Innlegg AcceleratedCode » 01.02.2014 16:57

Hei!

Jeg vurderte å starte et personlig prosjekt (ihvertfall nå), der jeg har et skikkelig fett grensesnitt. Hvis dere har sett filmene Iron Man og James bond Quantum Of Solace - så har dere sett de sykt kule grensesnittene. Jeg hadde ønsket å lage noe lignende - men vet ikke helt hvilket framework som passer best for jobben. Spurte på StackOverflow, de sa at jeg burde sjekke WPF og DirectX, veldig mye uenighet her. Hva anbefaler dere? Har litt erfaring innenfor C# og XAML, men er ikke bundet til det nødvendigvis.

Takker for svar!:)
Mvh, Erik
AcceleratedCode
Medlem

Re: Graffik intenst program for Windows 7

Innlegg adeneo » 01.02.2014 17:45

De har nok rett, WPF bruker DirectX og er innebygget i dott NET, slik at det er bare å fyre opp Visual Studio å begynne. Har du noe erfaring med C sharp så er du jo godt på vei og slipper å begynne fra scratch.

Du sier jo ingenting om hva dette fete grensesnittet skal kontrollere eller hvordan det skal se ut, men strengt tatt kan du lage nesten alt du har sett i et spill eller lignende med WPF, forutsatt at det skal kjøre i Windows.

Når det kommer til det du ser på TV, så er det bare juks og fanteri alt sammen.
Filmer og serier med overdrevne datasystemer er helt vanlig, se bare på noe så banalt som CSI, hvor ting som kjøretøyregister, strafferegister osv. er koblet til gjennomsiktige skjermer, og etter litt vifting med armene kommer 3D animasjoner og tekst som flyr rundt i rommet og hva det ikke er for noe alt sammen, og kjeltringen er funnet.

Det er selvfølgelig ikke slik i virkeligheten, og disse "fete" datasystemene er som regel bare laget i Aftereffects eller lignende og har ingen funksjonalitet overhode.
Forøvrig har nok ikke IronMan en snakkende datamaskin, og han kan heller ikke fly, det er bare filmtriks (for de som måtte tro noe annet).

Det er forøvrig Jayse Hansen som lager det meste av dette, og kanskje du kan finne noe inspirasjon på hans nettside -> http://jayse.tv/v2/
samt Cantina Creative -> http://cantinacreative.com/

http://vimeo.com/71547102
Sist endret av adeneo den 01.02.2014 18:07, endret 1 gang
adeneo
Medlem

Innlegg AcceleratedCode » 01.02.2014 18:04

Hei,
Takk for svar!

Ja, har sett produksjons filmene til prologue, osv - så hadde håpet å lage et grensesnitt med funksjoner jeg kan bygge inn selv. Å slå opp bil.nr osv er mulig ved statens vegvesen API tror jeg, osv. Hadde håpet å få styrt alt dette med norsk/engelsk talegjenkjenning og vanlig tastatur + mus. Hologrammer osv er ikke det jeg tenkte på i og med at det ikke finnes effektivt..ennå. Men, noe fancy grensesnitt til pc som jeg kan programmere til å klare MASSe var det jeg tenkte på. Jeg kan bruke expression blend med storyboards til animasjon da, ikke sant? Hvilken blend bør jeg laste ned? (Link)

Har VS Express 2013 for desktop

Hvordan jeg kan få elementer til å henge sammen med animasjoner? Må jeg f. eks catche en finished event for hver animasjon? Har aldri brukt blend til animasjon og har aldri laget spill. For det meste apper til Windows Phone 8
AcceleratedCode
Medlem

Innlegg adeneo » 03.02.2014 22:14

Nå spør du om ting jeg ikke kan svare på ettersom jeg ikke driver med den typen ting i det hele tatt, og er helt blank på avanserte animasjoner og slikt i native OS greier.
Jeg antar at det finnes en hel del tilgjengelig for C++ ettersom det sannsynligvis er det mest brukte språket til slikt vil jeg tro, og jeg vet i det minste at det finnes gode open source bibliotek med en del ferdig for 3D, Open GL osv.

Å hente data fra Vegvesenet er trivielt, jeg har selv snekret sammen tjenester som henter bildata ut i fra regnummer, og det tok nærmest bare noen minutter å lage en funksjon som henter dataene, riktignok i websammenheng, men alle språk som er aktuelle for dette har en eller annen form for funksjonalitet som kan scrape nettsider eller hente data fra API'er, så det er nok ikke noe problem.

Sist jeg gjorde dette kunne jeg ikke finne noen åpen API (kun lukkede systemer man må søke om tilgang til), slik at jeg scrapet Vegvesenets egen nettside for oppslag i kjøretøysregisteret i stedet, men det er mulig det er åpnet for tilgang til alle nå, det er en stund siden jeg rotet med det sist ?
adeneo
Medlem

Innlegg AcceleratedCode » 04.02.2014 18:37

Kan sjekke ut openGL og andre biblioteker med støtte for animasjoner. Er C++ veldig annerledes fra C#, eller tror du det går nokså raskt å lære seg det når jeg kan en del c#?

Hvordan skjer skraping av nettsider? Er det å skrape nettside bare å laste ned HTML filen og lete etter en bestemt tag? Er dette mye pes eller?

Skal sjekke ut det med statens vegvesen og sjekke hvordan jeg kan få til det
AcceleratedCode
Medlem

Innlegg Matsemann » 04.02.2014 18:42

Du kan bruke OpenGL i C# om du ønsker det.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg AcceleratedCode » 04.02.2014 20:57

Tror jeg var borti openGL for en stund siden - men fant ikke helt ut av det. Lages alle graphics med kode eller er det noe visuelt/grafisk?

Blir det ikke vanskelig å holde oversikten hvis du programmerer såpass med animasjoner i kode?
AcceleratedCode
Medlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester