Gimp Revisited

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Gimp Revisited

Innlegg khawaga » 27.09.2013 21:48

Ved en nyinstallasjon av Mint, så jeg tilfeldigvis at theGIMP har kommet med en versjon 2.8. Jeg har tidligere ved en rekke anledninger sagt hva jeg mener om den greia der, men siden den nå engang fulgte med distroen, ga jeg den en sjanse til.
Jeg satte i gang med en oppgave jeg regelmessig har: en bunke høyoppløselige bilder til beskjæring, justering av alfakanal og tilrettelegging for web. Etter den sedvanlige kløningen med verktøyet, var 1. bilde klar for lagring. Save as ... xcf? bzip archive? wtf ... manglet jeg extensions eller plugins? Nei. Alt var installert. Søk på "gimp save as jpg" tok meg hit:
http://registry.gimp.org/node/12956
Heldigvis for dette forumet var det noe kluss med nyregistrering, ellers hadde de fått besøk av en svoveldampende khawaga, og en link til denne:

Bilde
Laget i Gimp, humre? Nope. Inkscape; et verktøy med normale funksjoner, hvor utviklerne ikke beskytter brukerne mot seg selv. Hvor utviklerne tar oppgaven med å motarbeide proprietær programvare seriøst, og lager verktøy som folk kjenner seg igjen i og *letter* arbeidet.

Herrejævler ... "save as" er jo *nettopp* for å lagre slik at originalfila ikke blir korrupert. Jubeltufsene i the GUMP Staff burde titte over gjerdet til både Inkscape og Calligra (Krita mangler ikke mye på profesjonell status), og slutte å kødde med etablerte normer. OG - etter så mange år, har de ennå ikke giddet å legge inn CMYK. Ignoranter!
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: Gimp Revisited

Innlegg ingeva » 27.09.2013 22:23

khawaga skrev:Etter den sedvanlige kløningen med verktøyet, var 1. bilde klar for lagring. Save as ... xcf? bzip archive? wtf ... manglet jeg extensions eller plugins? Nei. Alt var installert. Søk på "gimp save as jpg" tok meg hit:
http://registry.gimp.org/node/12956

Til din info: Istedenfor "lagre som" i Gimp 2.8, hvis du vil lagre i et annet format skal du bruke "Export". Funger helt greit.
Jeg er enig i at det er en del krøkk i Gimp, men ikke på langt nær så ille som du beskriver. Gimp har vel alltid vært litt sært, så det er ganske avhengig av hva du er vant med. Selv har jeg ikke jobbet med vektorbaserte programmer siden CorelDraw 5, så det er noen år siden. Til mitt behov er Gimp fortreffelig.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

!

Innlegg khawaga » 28.09.2013 13:17

Du *skal* bruke eksport, ja. Det oppdaget jeg før jeg begynte å kikke meg rundt; jeg har jobbet med datagrafikk i snart 30 år. Dette *skal* er hva som irriterer meg. Vitale funksjoner ligger i mitt sentrale nervesystem, og de ligger dypt.

Dette fungerer dessuten *ikke* greit. Instillingene huskes ikke fra bilde til bilde, og selvfølgelig heller ikke fra session til session. Jeg må klore meg gjennom en haug avkryssing og valg for hvert bidige bilde. Sitter man med en voksen bildebunke, er dette uhorvelig irriterende. Når man dessuten bare har to fingre på høyre hand som virker - og leddgikt på toppen - krafser man helst ikke rundt med gnagere unødvendig.

Dessuten er resultatet under pari. Jeg gjorde et forsøk med et originalfoto på 140PPI, 1100x1100px JPG max quality og tok det ned til 96PPI, 500x500px med Gimp, Photoshop og XnView. Ingenting ble gjort med originalen. Innstillingene ble satt til non-optimized, non-progressive og kompresjon 50% quality. Her er resultatet: http://khawaga.com/nwf/gump

Hva the GUMP gjør her, er hærverk. XN-View er litt mer diffus enn Photoshop, men faktisk mest lik originalen.
Photoshop er v.6 fra 2000 - jeg har nyere, men ser ingen grunn til å bruke det. Versjon 6 på en moderne maskin kjører raskere enn notepad, og gjør perfekt arbeid. XnView er v.1.99.6 for Windows fra ifjor - det finnes en multiplatform version (MP) som går på alt mulig annet, men denne har foreløpig sterkt begrensede redigeringsmuligheter. Jeg testet også Krita/Linux : den ga identisk resultat med XnView, OG lagret innstillingene.

the GIMP Development Team saboterer sin egen programvare ved å umyndiggjøre brukeren. Dette er et gufs fra Redmond. Jeg irriterer meg også over Linux-distroer hvor det er umulig å kjøre som root, umulig å hoppe over passord etcetera. Jeg irriterer meg over Windows-versjoner (dvs omtrent alle siden tusenårsskiftet) som nekter deg admintilgang til egen maskin. Jeg er en 3G: Gretten Gammel Gubbe, men med en *viss* tyngde (utover mine parogåtti kilo).

the GIMP Development Team saboterer også hele opensource-miljøet ved å lage et produkt som er så aparte at profesjonelle ikke kan bruke det. Ved å gå sine egne idiotiske veier, støtter de opp om en stadig mer grådig og proprietær software-industri. I grafisk bransje er man pukka *nødt* til å gumle epler eller knuse vinduer for en formue årlig, og det er ekskluderende, konkurransevridende, ressurssløsende - foruten aldeles tåpelig. Et verktøy bør i utgangspunktet være fritt/rimelig og tilgjengelig for alle, foruten brukervennlig. Det er arbeidet man *gjør* med verktøyet som skal gi avkastning, og/eller tiden man bruker for å utføre et arbeid.

*

@ingeva: nødvendigheten av vektorprogrammer kommer frem HER . Du har ikke behov for det, og heller ikke Photoshop. Men å forsvare et sviktende program på basis av egne begrensede behov er temmelig tynt.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Re: !

Innlegg ingeva » 29.09.2013 7:12

khawaga skrev:Dette fungerer dessuten *ikke* greit. Instillingene huskes ikke fra bilde til bilde, og selvfølgelig heller ikke fra session til session. Jeg må klore meg gjennom en haug avkryssing og valg for hvert bidige bilde. Sitter man med en voksen bildebunke, er dette uhorvelig irriterende. Når man dessuten bare har to fingre på høyre hand som virker - og leddgikt på toppen - krafser man helst ikke rundt med gnagere unødvendig.

Jeg sitter her med manglende sammenligningsgrunnlag. Jeg har aldri bruk f.eks Photoshop, det mest avanserte jeg har brukt fra mikrosoft er vel ms paint, og det er noen år siden. Og som nevnt brukte jeg CorelDraw for mange år siden, men det er en helt annen potet.

khawaga skrev:Dessuten er resultatet under pari. Jeg gjorde et forsøk med et originalfoto på 140PPI, 1100x1100px JPG max quality og tok det ned til 96PPI, 500x500px med Gimp, Photoshop og XnView. Ingenting ble gjort med originalen. Innstillingene ble satt til non-optimized, non-progressive og kompresjon 50% quality. Her er resultatet: http://khawaga.com/nwf/gump

Du har en helt annen bakgrunn og bedre forutsetninger for å kunne vurdere dette, enn menigmann. Her er jeg menigmann, og jeg kan ikke se forskjell på de to resultatene, selv med ganske nitid granskning. Jeg kan ikke se annet enn at begge har de samme fargene, samme kontrast og skarphet. Mer enn godt nok til web-bruk, men kanskje ikke godt nok til å kunne blåses opp til 70x100cm og henge på veggen.

khawaga skrev:Jeg irriterer meg også over Linux-distroer hvor det er umulig å kjøre som root, umulig å hoppe over passord etcetera. Jeg irriterer meg over Windows-versjoner (dvs omtrent alle siden tusenårsskiftet) som nekter deg admintilgang til egen maskin.

Jada, men slike linux-versjoner har jeg ikke vært borti, og windows bruker jeg ikke annet enn i "nødsfall", dvs. til å hjelpe brukere som ikke har kommet lenger i livet.

khawaga skrev:the GIMP Development Team saboterer også hele opensource-miljøet ved å lage et produkt som er så aparte at profesjonelle ikke kan bruke det.

Ja, det er aparte, og vel - så er det ikke laget for profesjonelle. Og det er fortsatt open source. Dessuten har du sikkert muligheten til å IKKE bruke det. Så lenge det er alternativer som er bedre for deg, så kan du bruke dem isteden.

khawaga skrev:@ingeva: nødvendigheten av vektorprogrammer kommer frem HER . Du har ikke behov for det, og heller ikke Photoshop. Men å forsvare et sviktende program på basis av egne begrensede behov er temmelig tynt.

Tja. Det eneste jeg ville var vel å lede deg til "eksport". Versjon 2.8 ER en nyere versjon, og den har flere funksjoner og er bedre utstyrt enn 2.6. At du ikke får lagret settinger fra kjøring til kjøring må skyldes noe i ditt oppsett. Forandringene som er gjort er langt mindre enn den herpingen som gerkene i Redmond gjør fra versjon til versjon. Nå kan du ikke engang kjøre defragmentering på filsystemet i windows, selv om det er større behov for det enn noen gang, sånn som filsystemet lider av fragmentering.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester