Logo Hjelp :-)

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Logo Hjelp :-)

Innlegg DXT » 10.07.2013 23:56

Hei :)

Jeg har kikket litt rundt på forumet her og fant fort ut at dette overhode ikke er første gang dere har fått dette spørsmålet.
Har nylig startet et firma som jeg skal drive på "hobby" basis på siden av den vanlige jobben min frem til jeg ser hvordan det utvikler seg.
Selskapet heter "Grave & Brøyte Spsialisten AS" og jeg trenge vel ikke si hva jeg skal drive med i og med at det er ganske tydelig, men jeg kan sette opp noe stikkord likevel :-)
-Graving
-Sprengning
-Massetransport
-Maskintransport
-Brøyting
-Strøing
-Feiing

Jeg har virkelig ikke peiling på design så jeg vill ta imot all hjelp med stor takk! :-)

Er på utikk etter en logo som kul å lett og huske.
Logoen kan også gjerne illustrer litt av hva jeg driver med hvist det skulle la seg gjøre på en grei måte.

Gravemaskinen logoen skal være på er "CAT Gul" og arbeidstøyet til anleggsbransjen er jo som dere sikkert har sett mange ganger også refleksgult.

Hva mener dere er kulest / lettest og huske ?:
-Lage en litt kul logo ut av navnet
-Lage en litt kul logo ut av navnet også ha et emblem på siden
-Lage et kult emblem også ha navnet i vanlige bokstaver på siden

legger ved noen logoer som jeg har funnet "random" på nette slik at dere får et lite innblikk i hva slags stil jeg liker, men som sagt jeg kan grave og dere kan design så jeg er på tynn is her hehe :-)
Vedlegg
Logo 4 435.jpg
Logo 4 435.jpg (29.86 KiB) Vist 4087 ganger
logo334.jpg
logo334.jpg (72.23 KiB) Vist 4087 ganger
2012-09-26 15.37.15.jpg
2012-09-26 15.37.15.jpg (36.35 KiB) Vist 4087 ganger
DXT
Nytt medlem

Re: Logo Hjelp :-)

Innlegg khawaga » 11.07.2013 0:50

Jeg pleier alltid å ønske nye medlemmer velkommen, men denne gang gjør jeg det ikke. Du har *ingenting* på NWF å gjøre. I den grad NWF beskjeftiger seg med grafikk, er det i forbindelse med nettsteder. NWF er *ikke* et forum for gratis grafikk.

Jeg er fagutdannet grafiker, illustratør og typograf. Jeg sluttet meg til NWF da det startet for 11 år siden, og har ytt en mengde bistand til andre; litt for moro skyld; litt for community; litt for å følge og påvirke utviklingen innen grafisk. Det var aldri meningen at underforumet "Grafikk/Design" skulle bli ekvivalent med Frelsesarméen.

Å utforme en logo er komplisert. Det krever formsans, fargesans og bakgrunn. Trening. Erfaring. Slikt tar tid; uendelig med tid; og skal betales. En rask forespørsel i et nettforum er egentlig fornærmende.

Legg NOK 10 000 på bordet som garanti, og jeg skal levere forskjellige skisser du kan plukke blant. Ferdiggjøring av den utvalgte skissen vil etter komplisitet bli det dobbelte. Men den vil bli genuin; beskyttet av Norsk Lov om Åndsverk.

Les viewtopic.php?f=39&t=45351
... og gjør den fordømte jobben sjøl. Eller bruk en mal. Det finnes zillioner av dem på nettet. For din del, er antagelig det beste å finne en grei skrift, og legge til et enkelt symbol. Så enkelt er de fleste firmalogoer satt sammen. En "logo" er et gjenkjennelsestegn som skal være tydelig, og kunne brukes i alle media.

"Gretten gammel gubbe" tenker du sikkert nå. Og du har helt rett. Men denne gubben hjelper deg med tekniske problemer i utformingen : han vil se utkast, og komme med råd. Han serverer ikke kreativitét på et fat. Slikt forlangende er uforskammet, og jeg hadde oversett det glatt om jeg ikke hadde dyttet for mye capsicum i karbonadene og blitt WC/PC-pendler i natt. Kontakt meg om du tør.

-khw-
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg DXT » 11.07.2013 10:34

Hei Igjen :-)

På slike forumer som dette er det og vill altid være nye begynnere / litt viderekommende som kanskje kan ha lyst på en liten udfordring eller litt trening på design.
Jeg vet meget godt at sånne som du ikke har tatt et kveldkurs på 2 timer også er du ferdig utdannet så jeg forventer heller ikke at du skal bry hode ditt med oppgaven.
Som jeg nevnte i første posten skriver jeg at jeg overhode ikke har peiling på design så det fremkommer vel ganskje tydelig at jeg er inneforstått med at det ikke bare er og "slenge" sammen en logo.. Da hadde jeg jo bare gjort det selv :D
Har heller ikke nevnt at jeg skal ha noe "gratis" noe som helst sted har jeg ?
Tenker ikke at du er en "sur gammel gubbe" for du er sikkert lei av disse spørsmålene til de grader, men som nevnt ovenfor kan det være noen som syntes at det kan være gøy med en spesifikk oppgave til trening istedenfor og bare sitte å tegne ut ifra ingenting.

Kos deg med karbonadene og ha en strålende dag :)
DXT
Nytt medlem

Innlegg khawaga » 11.07.2013 12:56

Pedagogisk sett er det riktig å gi uerfarne krevende oppgaver. Men slike forespørsler er dumpende for markedet. Jeg står for hva jeg har sagt: vis meg et grunnlag, og jeg veileder videre. For free; any forum.

Fordøyelsen er forøvrig i orden igjen. En solid abborfrokost stilnet tumultene. Og jeg gjentar: kontakt meg (fx på mail) om du tør - og behøver.

-khw-
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 12.07.2013 10:34

DXT skrev:Selskapet heter "Grave & Brøyte Spsialisten AS" og jeg trenge vel ikke si hva jeg skal drive med i og med at det er ganske tydelig...

Hvis jeg skulle foreslå noe i denne sammenhengen, ville jeg først finne et kortere navn som også er ledig som domenenavn. Du behøver ikke endre firmanavn, men det korte navnet bør kunne oppfattes som et kortnavn for firmanavnet, og være lett å uttale og huske. Jeg kan kanskje hjelpe deg med noen ideer. Så kan du ta kontakt med Logokompaniet (http://www.logokompaniet.com) som vil gi det et par utkast for en rimelig penge. Et av de forslagene de kommer opp med vil kanskje kunne fungere direkte, eller du kan bruke det som utgangspunkt for videre utvikling. Da er du igang, og kan begynne å planlegge merking av utstyr og arbeidstøy. Samtidig kan du finne noen som kan lage en grei presentasjonsside på webben for deg, sette opp epostadresser og alt det der.

(Nå får jeg vel han derre sure gamle gubben på nakken. Jeg får prøve å riste'n av, men på en pen måte, for jeg har stor respekt for'n.)
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 12.07.2013 11:26

SGG ristes ikke av så lett. BGG *) har også min respekt, og her kommer han med et meget godt forslag.
Logokompaniet er dyktige, seriøse og holder priser på et forsvarlig nivå. Med tanke på at trådstarter sannsynligvis er flinkere til å grave i jord enn data, støtter jeg forslaget. Men hør nå her; DXT:

Jeg har tid til det, nå som jeg egentlig er ute av yrkeslivet. Meld deg og ditt firma inn i Norsk Naturvernforbund og Framtiden i Våre Hender, send meg kopi av kvittering ... og jeg tar meg av dette som pakke. Jeg skrur sammen en logo, bestiller domene og vipper ut en Joomla- eller Wordpresside for deg - et CMS du selv kan forandre det meste på uten forkunnskap. Du får mitt telefonnummer, om du står fast.

khawaga[ætt]khawaga.com sjekkes kontinuerlig, men akkurat nå er jeg i gjeddemodus, og sitter følgelig ikke akkurat klistret til skjermen :mrgreen:

*)Blid Gammel Gubbe :P

<edit/>Du bør seriøst vurdere å omregistrere foretaket. Navnet er alt for langt, og dessuten hårreisende feil orddelt. Det skulle vært "Grave- og Brøytespesialisten". "Spesialisten" lukter dilletant lang vei. Grav & Brøyt. gravbroyt.no - eller com, net, you name it. Bare registrerte foretak kan benytte dot no, men det *kan* være en fordel innen SEO - i ditt tilfelle temmelig unødvendig, vil jeg tro. De foreslåtte domenene er alle ledige.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 12.07.2013 14:31

I Tyrifjorden biter ikke fisk på noe som helst midt på dagen. Jeg tror den går på lavkarbo for tiden, og bare jafser en og annen flue. Jeg er ute både sent og tidlig. Men nå får jeg kano, og da skal styggen til pers. Den aller største gjedda noen noensinne hadde sett.
Jeg har med utstyr også for grafikk. Mellom øktene spanderte jeg 20 minutter på denne:
Bilde

Fonter standard Impact og Arial; symbol færre en 20 noder.
You welcome. Alt kan forandres ved direkte henvendelse.

-khw-
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 12.07.2013 16:35

Forslag til markedsføringsnavn ("nickname"): GROBS eller GROBAS (begge ledige under .no)

Et logoforslag basert på nickname og lånte elementer:

Bilde

Dette er bare en skisse og må eventuelt rentegnes av en spesialist, selvfølgelig.

Da har kanskje DXT oppnådd det han/du kom hit for? Du har i hvert fall fått noen tips og ideer å tygge på.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 12.07.2013 20:16

nkm skrev:Dette er bare en skisse og må eventuelt rentegnes av en spesialist, selvfølgelig.
Forslagene er PNG bitmaps 96 PPI, og kan brukes direkte på web. De kan imidlertid ikke forstørres uten å bli blurry. En logo *skal* eksistere i skalerbar og foranderlig utgave; eg. vektorformat. BGG har her jafset symbolet fra SGG, puttet det inn i Photoshop og brukt eyedropper og fill tool. Godt gjort, men helsvart blir for klumpete. Det burde vært tykk sort outline i symbolet ... og symbolet kunne kanskje vært piffet opp med en gradient á la telenorpropellen (selv om jeg hater farger i forløp av trykktekniske årsaker).

nkm skrev:Da har kanskje DXT oppnådd det han/du kom hit for? Du har i hvert fall fått noen tips og ideer å tygge på.
Gamle gubber står til tjeneste. Husk mitt tilbud.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 13.07.2013 12:36

khawaga skrev:
nkm skrev:Dette er bare en skisse og må eventuelt rentegnes av en spesialist,
Forslagene er PNG bitmaps 96 PPI, og kan brukes direkte på web. De kan imidlertid ikke forstørres uten å bli blurry.

Det var nå bare en skisse, da! :)
Jeg syns ideene var gode, jeg! Enkelhet er viktig, da blir det husket bedre.
Kortere firma- og domenenavn er pluss. K.I.S.S.
Jeg tenkte jeg skulle foreslå bulldozer.no, men det var opptatt. Likevel kan det kanskje være en kilde til inspirasjon (IKKE plagiat!).
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester