Laget logo til russebil, men trenger svar på spm!

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Laget logo til russebil, men trenger svar på spm!

Innlegg Mariskog » 28.02.2013 22:54

Heihei!

Jeg er russ i år, 2013 og har jobbet med diverse russebillogoer. Laget russebillogo til min egen russebil, men da vi leverte filene til firmaet som skulle lage trykket for oss, fikk jeg beskjed om at dem ikke kunne bruke filene jeg hadde sendt.
Logoen er laget i Photoshop cs3 og lagret i png-format. Er det bare lagret i feil filformat?
Logoen består av et animert bilde jeg har fjernet bakgrunnen til og endret farge på, samt litt småtteri.. Er det noe som kan ha gått feil i den forbindelsen?

Setter stor pris på alle svar!
Mariskog
Nytt medlem

Re: Laget logo til russebil, men trenger svar på spm!

Innlegg NyIPHP » 28.02.2013 23:30

Hvis du med et animert bilde mener noe som beveger seg, så blir det litt vanskelig å printe dette bildet ut for hvilken del skal printes? Hvorfor sender du ikke over et ikke-animert bilde? Tror du får et bedre svar hvis du spør de som skal produsere dette.
NyIPHP
Medlem

Innlegg adeneo » 01.03.2013 0:00

PNG må vel være noe av det som er minst egnet for trykk, og det de nok ønsker er noe i vektor som er tapsfritt, slik som EPS format eller lignende, men jeg regner med khawaga er eksperten på dette, og kommer med fasiten snart.
adeneo
Medlem

Innlegg zeriz » 01.03.2013 8:59

Problemet er at Adobe Photoshop genererer noe som kalles for rastergrafikk og baserer seg på pixler, og er ikke egnet for å lage trykksaker med mindre du har veldig store filer. Til trykksaker bruker jeg selv Adobe Illustrator (CorelDraw er vel en gratisvariant?), som baserer seg på det som heter Vector-grafikk og er basert på mattematiske punkter (dpi) som kan skaleres opp og ned så mye man vil.

.png er et raster-format som er egnet for websider o.l. og bør ikke brukes i trykk.

Og siden du sier at du har brukt litt av et animert bilde antar jeg at bildestørrelsen neppe overskrider 1000x1000px (da dette er uvanlig for .gif/ og animasjoner) og da om du skal ha dette på trykk blir det helt sinnsykt smått for at det skal se bra ut.
#coffee:after { content: "consumed" ;}
zrzonln @ twitter.com
Brukerens avatar
zeriz
Medlem

Innlegg khawaga » 01.03.2013 19:27

Jeg fikk en direkte henvendelse fra trådstarter, og har bedt om at materialet sendes meg på mail.

De fleste trykkerier og dekorleverandører krever vektororiginal for å forenkle og rasjonalisere produksjonen - eller tar seg fett betalt for å omgjøre en bitmap til vektor. Vektortegning er ikke av det enkleste, og veldig mange utdanningsanstalter overser det glatt: med det resultat at landet er stint av såkalte grafiske formgivere som produserer photoshopmakkverk uegnet til annen trykk enn offset. Og knapt nok det.

Mitt assosierte firma Reprofil printer vanskelige logoer ut fra høyoppløslig bitmaps (med et spesialprogram kan vi gjøre gode resultater også ut fra relativt dårlig utgangspunkt) på rull-til-rull Roland storformat, som konturskjærer automatisk etter en vektorlayer. Resultatet kan noen ganger være forbløffende.

@zeriz : CorelDRAW er alt annet enn gratis. Ingen suite på denne siden av tusenårsskiftet har kostet under 5-sifret. CorelDRAW er en profesjonell pakke som er spesielt egnet til reproteknikk, og går faktisk også InDesign en høy gang i ombrekking. I Norge er Corel lite kjent; hele jævla landet sitter fast i Adobe-gjørma. I USA og delvis på kontinentet er de derimot markedsledende. Du tenker muligens på Inkscape, som er Open Source - og forøvrig forbasket bra, selv om det er skrevet i Java.
Sist endret av khawaga den 01.03.2013 19:36, endret 1 gang
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 01.03.2013 19:33

khawaga skrev:@zeriz : CorelDRAW er alt annet enn gratis. Ingen suite på denne siden av tusenårsskiftet har kostet under 5-sifret.

Corel Graphics Suite X6 koster kr. 5.990 inkl mons. Oppgradering 2.990. Kilde:
http://www.corel.com/corel/product/inde ... NOSEMGglGR
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg adeneo » 01.03.2013 19:37

khawaga skrev:hele jævla landet sitter fast i Adobe-gjørma.

Nuvel, jeg er riktignok ikke grafiker eller designer, men skjønner ikke en dritt av Adobe, og har derfor alltid brukt Corel, nå for tiden mest Corel PaintShop Pro X4 (som jeg ikke har betalt fem øre for).
Får helt angst i photoshop når ikke jeg skjønner hvordan jeg får alle bildene i hvert sitt vindu slik at jeg kan flytte, kopiere og alt mulig annet fra bilde til bilde !
adeneo
Medlem

Innlegg khawaga » 01.03.2013 19:43

Da må de ha senket prisene drastisk siste året. Ikke meg imot, forøvrig. Og jeg gir beng; jeg sitter på 12 og X4 og ser ingen grunn til å oppgradere. Den eneste årsaken til at vi skaffet X6, var kompatibilitet med Adobes halseløse og årvisse forandringer av AI- og PDFformatene.

Men dette hadde vel kanskje lite å gjøre med trådstarters problem; beklager.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 01.03.2013 19:49

adeneo skrev:Nuvel, jeg er riktignok ikke grafiker eller designer, men skjønner ikke en dritt av Adobe, og har derfor alltid brukt Corel, nå for tiden mest Corel PaintShop Pro X4 (som jeg ikke har betalt fem øre for).
Får helt angst i photoshop når ikke jeg skjønner hvordan jeg får alle bildene i hvert sitt vindu slik at jeg kan flytte, kopiere og alt mulig annet fra bilde til bilde !

Jeg bruker Photoshop bare når jeg må. Stort sett takler jeg det meste med XNview for Windows. Linux-versjonen er foreløpig i beta, og har store mangler i verktøyene. Men det kommer vel.

PaintShop er meget bra. Den kan faktisk også generere vektorlag. Bare synd at JASC ble slukt av Corel. Jeg liker konkurranse der ute.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg dalahimself » 02.03.2013 18:34

Der er i utgangspunktet ikke noe problem med en png fil, men hvis den er animert (bilde som forandrer seg) fungerer det selvsagt ikke for trykk.

Etterson png er et rasterformat må du også tenke på oppløsningen på bildet. Hvis dette skal være en logo på en russebil antar jeg det skal være ganske stort. For vanlige trykksaker er det ganske standard å sette grensen for "god kvalitet" ved 300dpi. For storformat trenger du ikke på langnær samme oppløsning siden folk vanligvis står på litt avstand; 50dpi burde holde (men alt er en smaksak... 50dpi vil si at hver pixel blir 0,5mm på trykksaken). Mao. for en logo som skal bli 1m x 1m bør kanskje ikke bildet ditt være noe særlig under 2000px x 2000px.

Forøvrig er kanskje ikke Photoshop det ideelle for design av logoer, ettersom Photoshop er et bilderedigeringsprogram (rastergrafikk). Logoer og illustrasjoner bør kanskje helst være laget i vektorformat, og følgelig bør du designe logoen din i Adobe Illustrator, Corel Draw eller lignende.
Har du en vektorfil kan denne selvsagt skaleres i det uendelige i motsetning til en rasterfil hvor du må ta hensyn til størrelsen på bildet ditt.
dalahimself
Nytt medlem

Innlegg khawaga » 02.03.2013 18:54

dalahimself skrev:Der er i utgangspunktet ikke noe problem med en png fil, men hvis den er animert (bilde som forandrer seg) fungerer det selvsagt ikke for trykk.

Etterson png er et rasterformat må du også tenke på oppløsningen på bildet. Hvis dette skal være en logo på en russebil antar jeg det skal være ganske stort. For vanlige trykksaker er det ganske standard å sette grensen for "god kvalitet" ved 300dpi. For storformat trenger du ikke på langnær samme oppløsning siden folk vanligvis står på litt avstand; 50dpi burde holde (men alt er en smaksak... 50dpi vil si at hver pixel blir 0,5mm på trykksaken). Mao. for en logo som skal bli 1m x 1m bør kanskje ikke bildet ditt være noe særlig under 2000px x 2000px.

Forøvrig er kanskje ikke Photoshop det ideelle for design av logoer, ettersom Photoshop er et bilderedigeringsprogram (rastergrafikk). Logoer og illustrasjoner bør kanskje helst være laget i vektorformat, og følgelig bør du designe logoen din i Adobe Illustrator, Corel Draw eller lignende.
Har du en vektorfil kan denne selvsagt skaleres i det uendelige i motsetning til en rasterfil hvor du må ta hensyn til størrelsen på bildet ditt.

Dette var problemet i et nøtteskall. Meget godt forklart, og velkommen til NWF.
Litt utfyllende om vektor vs. bitmap HER.

Jeg har kontakt med trådstarter. Jeg har fått oversendt alle aktuelle filer. Gjennomgående problem er at de er lagret lavoppløselig, Mesteparten må lages på nytt, men dette fikser vi.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester