Hjelp til å redigere layers i template i PSE

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Hjelp til å redigere layers i template i PSE

Innlegg aragorn » 27.05.2012 19:02

Har ikke så mye erfaring med PSE (Photoshop Elements), så har et problem. Har kjøpt en CSS template som jeg skal endre noe tekst (layers) på til norsk. I Photoshop Elements tar jeg opp hele forsiden som er lagret som .psd. Etter å ha endret de layers som jeg ønsker, vil jeg nå eksportere disse til index.html. Hvordan gjør jeg enklest dette?
aragorn
Medlem

Re: Hjelp til å redigere layers i template i PSE

Innlegg aragorn » 27.05.2012 20:49

Ble muligens litt misvisende; importere de endrede layouts i Photoshop Elements, lagre de og eksportere de, og få de inn i templaten i Dreamweaver...
aragorn
Medlem

Innlegg aragorn » 31.05.2012 8:40

Ingen som kjenner til dette?
aragorn
Medlem

Innlegg zeriz » 31.05.2012 9:13

Har ikke noe spesiellt med erfaring med PSE, men vil tro fremgangsmåten er ganske lik i PS siden PSE er på en måte en "lite"-versjon av PS.

Er vel egentlig ingen spesiellt enkel metode for dette utenom Slice Tool (ligger under Crop Tool (C)), og jeg personlig vil ikke bruke slicetool da dette kan krasje med gjennomsiktighet (om man ikke har et transparent bakgrunnslayer). Så fremgangsmåten jeg som regel bruker er å få alle lag som jeg skal bruke til ett lag er; Velg layers/gruppe -> Høyreklikk -> Merge/Slå sammen.

Etter at dette er gjort velger man laget man skal bruke, og kopierer/klipper ut det som man skal ha og limer det inn i et nytt dokument, og trenger man gjennomsiktighet sletter man "Background"-laget (Dobbbelklikk og trykk "Ok", deretter slett), lagrer som .png (foretrukket ovenfor .gif pga veldig ofte for skarpe kanter/ujevne kanter.

Håper dette hjalp deg litt på vei! :)
#coffee:after { content: "consumed" ;}
zrzonln @ twitter.com
Brukerens avatar
zeriz
Medlem

Innlegg aragorn » 03.06.2012 15:38

Jeg kan merke de ulike layers-delene i hele psd-filen, slik at det blir små firkanter rundt layeret jeg ønsker å lagre, men finner ikke ut åssen det lagres. Hvis jeg merker layer og lagrer, så lagres hele psd-filen (siden) som jpg/gif, og ikke akkurat den delen jeg bare ønsker. Under "Image" står det: Rotate, Transform, Crop, Recompose, Divide scanned photos, Resize, Mode, Convert Color Profile og Magic Extractor.
aragorn
Medlem

Innlegg khawaga » 04.06.2012 9:45

Jeg kjenner heller ikke PSE, men kanskje du finner noe HER.

<edit />Dersom det dreier seg om en behagelig mengde bilder, kan du sende PSD til khawaga [§] khawaga.com - jeg tar ingenting for å hjelpe medlemmer med slikt. Det beste er jo å beherske det selv. Med Photoshop Elements får man bare basic muligheter, som her kanskje ikke strekker til. Det tilsvarer vel den Photoshop Light som jeg fikk sammen med en uforskammet dyr scanner i 1996 ... som er i bruk fremdeles. Jeg sparket den meget raskt opp til fullversjon. Har CS2; foretrekker gamle v.6 (udødelig utgave).

Det finnes ingen fri/gratis programvare som takler layers utenom "theGIMP", og hva jeg mener om den er like fordelaktig som anbefaling av rotter i kjelleren - noe jeg ved flere anledninger har skrevet om. Men den gjør jobben, etter 1 kanne kaffe, 1 6-pac pils og stadige slag i bordet. Verre virvar av verktøy har jeg aldri sett.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester