hvor er webdesignere om 5 år?

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

hvor er webdesignere om 5 år?

Innlegg sveinterje » 17.04.2012 20:43

Jeg skjønner ikke hvordan webdesignere og grafiske designere kan få så godt betalt som de gjør med å lage nettsider. Det er jo så enkelt!
Jeg har akkurat laget meg ny blogg, gjennom netthjelperen wordpress. Den harfått seg en oppussing, noe jeg er veldig fornøyd med! Det tok ikke lang tid idet hele tatt, og det ble et veldig bra resultat. Så det jeg ikke skjønner erhvordan webdesignere og grafisk designere kan få så godt betalt som de gjør,med å lage slike ting. Det er jo så enklet, hvem som helst kan få til flotteting. Du finner fargekart overalt på nett og det er mange skrifttypertilgjengelig.

Minmening er at de er overbetalt!! Har noen egentlig vært bak skjermen når enwebdesigner arbeider? Wordpress tilbyr fine sider til kun 15$ og ut iarbeidslivet får webdesignere betalt flere 100 000 kr for én jobb. Jeg tror athvis jeg bruker litt mer tid på wordpress er jeg om ikke så alt for lang tidkvalifisert til å kunne lage nettsider. Det kommer sikkert til å være flere somtenker sånn som meg og flere som vil lære seg wordpress. Vil det da værewebdesignere om 5 år? Jeg tror jeg fint kan sjonglere mellom å mekke bil ogdesigne nettsider.

http://www.sveinterje.com/
sveinterje
Nytt medlem

Re: hvor er webdesignere om 5 år?

Innlegg adeneo » 17.04.2012 22:03

Du har jo tydeligvis akkurat oppdaget Wordpress, som sikkert er flotte greier uten at jeg kan noe særlig om det, og det er ingen tvil om at du har rett, mange webdesignere bruker nok nettopp WP til å sette opp nettsider for andre.

Nå er det slik at ikke alle har like god teknisk innsikt, og heller ikke alle ønsker å bruke tid på å lære seg WP, men heller betaler andre for å gjøre jobben mens de konsentrerer seg om sitt eget kjerneområde.
Samtidig så kan også WP være innviklet, og kreve relativt stor kunnskap innen for eksempel PHP for å endre funksjonalitet og tilpasse ting mer til kundens behov, og å lære seg PHP er nok litt mer jobb enn noen kvelder foran maskinen.

Det skal også sies at de jobbene du referer til i 100K klassen nok ikke er WP installasjoner, men sider bygget opp fra bunnen av, og da snakker vi igjen om gode kunnskaper innen alt fra å sette opp server til kodespråk som HTML, CSS, Javascript, PHP, SQL og eventuelt andre språk, og når du behersker disse språkene godt nok til å lage avanserte nettsider/apper kan det kanskje være interessant å ta diskusjonen på nytt, og se hva du mener da ?

Det er jo selvfølgelig riktig som du sier at enhver idiot i dag kan lage en nettside ved å kjøpe et webhotell med Fantastico, trykke på en knapp, og vips så er alt oppe og går med ett ferdig theme osv. Men ikke alle bedrifter ønsker en slik nettside selv om det kan være greit for enkelte andre, og den siden du presenterer her er jo alt annet enn vakker, selv om den er enkel og sikkert fungerer fint for deg, enkelte bedrifter krever dog langt mer avanserte systemer integrert mot regnskap, personal og andre ting, med egenutviklede innloggingssystemer, databaser og slikt, så dette er ikke så svart/hvitt som du vil ha det til. Samtidig så ville nok de fleste webdesignere levert noe som ser betydelig bedre ut enn din egen blogg

Legg også til det faktum at enkelte uten tvil har bedre sans for form og farge enn andre, enten man er utdannet designer eller ikke, samt at brukervennlighet for nettsider ofte er noe som kommer etter en del prøving og feiling til man lærer seg hva som fungerer, det kommer også garantert en dag når nettsiden går ned for telling av en eller annen grunn, og da kommer fort dette med erfaring og kunnskap inn igjen, da de fleste bedrifter (og forsåvidt andre som måtte ha betalt for en nettside) forventer at den som har laget nettsidene klarer å fikse problemene forholdsvis raskt, uten noe særlig nedetid.

Nå er jeg i litt samme båt som deg ettersom jeg ikke er webdesigner men driver til daglig med noe helt annet, og har også flere ganger bemerket at mange webdesignere mangler total kunnskap om hva som ligger bak en nettside utover det å kunne installere Wordpress, men etter et par år med intens læring så har jeg også forstått at man kan holde på med dette hele livet uten å bli utlært (i hvert fall på hobbybasis som i mitt tilfelle) ettersom det hele tiden kommer nye ting å følge med på, og etterhvert som kunnskapene om hvordan man bygger ting fra bunnen av blir bedre, og man innser hvor lang tid det kan ta å bygge noe som ser ut som en enkel nettside fra bunnen av, med databaser, dynamiske funksjoner, for å ikke snakke om å forsøke og finne den rette formen og fargen på en nettside, og jeg snakker da selvfølgelig ikke om et theme som kommer ferdig og som er benyttet av en million andre nettsider, men helt fra en tom HTML fil og opp, så er nok ikke 100K en så aller verst pris alikevel for enkelte nettsider dersom man tar utgangspunkt i at en webdesigner normalt tar rundt 600,- i timen, som vel er en tredjedel av det en bilmekaniker tar i timen i dag.

Jeg er faktisk til dels enig med deg, men du er litt kjapp på avtrekkeren her, mest fordi din egen blogg ikke ser noe særlig ut, og det mangler ting som favicon, beskrivelse, tittel er bare satt til "Svein Terje", det er ikke aktivert hverken komprimering (gzip) eller caching på serversiden, bilder er ikke skalert riktig og heller ikke komprimert, domene med og uten www er ikke videresendt riktig, det finnes ikke konsekvent oppfølging av nøkkelord overhode, og en hel del andre ting som er direkte feil på dine egne sider, og det er også kun en standard installasjon med det enkleste oppsettet som er mulig med et helt standard "twentyten theme", så det er tydelig at du vet en del mindre enn du tror, og tar utgangspunkt i at alle webdesignere leverer det samme som du har brukt noen timer på å hoste opp selv, og slik er det nok normalt ikke.
adeneo
Medlem

Innlegg Matsemann » 18.04.2012 8:12

sveinterje skrev:Minmening er at de er overbetalt!! Har noen egentlig vært bak skjermen når enwebdesigner arbeider? Wordpress tilbyr fine sider til kun 15$ og ut iarbeidslivet får webdesignere betalt flere 100 000 kr for én jobb. Jeg tror athvis jeg bruker litt mer tid på wordpress er jeg om ikke så alt for lang tidkvalifisert til å kunne lage nettsider. Det kommer sikkert til å være flere somtenker sånn som meg og flere som vil lære seg wordpress. Vil det da værewebdesignere om 5 år? Jeg tror jeg fint kan sjonglere mellom å mekke bil ogdesigne nettsider.

Jeg tror du blander webdesigner og webutvikler mye her. De jobbene en får 100 000 kr + for er, som adeneo sier, mye mere avanserte enn å lage et design. Dette er også systemer som må skreddersys hver enkelt bedrift.

Selve designerdelen trenger ikke være veldig dyr, avhengig av hva en ønsker. Men ta din side, en designer ville aldri levert noe slikt til en kunde (ikke frekt ment). Og tenk hvor mange timer du har brukt på å sette opp og klundre med dette. Hadde du brukt denne tiden på å mekke bil, hadde nok lønnen din sikkert vært på flerfoldige tusen. Er det ikke da greit å betale noen andre som kan gjøre det på langt under halvparten av tiden, og du får et godt resultat?

De dyreste designerjobbene handler om å gi en bedrift en helt ny grafisk profil. For en liten bedrift betyr det ny logo og nettside, mens for større bedrifter er det ofte mange systemer som må gjennomgås, og mange må ha et ord i saken. Er det en bedrift med omsetning på 500 millioner er den nye profilen viktig, så sjefene, de ansatte, et utvalg kunder osv. skal alle konsulteres. Det drar ut tid. Samtidig skal det trykkes opp en million visittkort, plakater, bannere osv. som også koster penger. _Derfor_ kan slike ting bli dyrt når man leser om det i avisen.

Beklager, men du vet egentlig ikke hva du prater om. Hilsen en utvikler, ikke designer.
Master i Datateknikk, NTNU
Brukerens avatar
Matsemann
Moderator

Innlegg khawaga » 18.04.2012 9:40

Tankegangen i 1. post er faretruende analog med tankegangen "Jeg kan snakke, altså kan jeg være politiker". Konsekvensene av slik tankegang kommer klart til uttrykk gjennom storting og regjering.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 18.04.2012 9:52

Eller han som har vært busspassasjer i fler år og sittet på første sete på høyre side og føler at han kunne kjørt bussen minst like godt selv, ja mye bedre...

(Har dessverre ikke tid til å lese hele innleggene ovenfor nå, men det ser ut til at dere har gitt trådstarteren saklige og informative svar. Et dårlig spørsmål krever som oftest et godt svar.)
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg zeriz » 18.04.2012 10:04

sveinterje skrev:Minmening er at de er overbetalt!! Har noen egentlig vært bak skjermen når enwebdesigner arbeider? Wordpress tilbyr fine sider til kun 15$ og ut iarbeidslivet får webdesignere betalt flere 100 000 kr for én jobb. Jeg tror athvis jeg bruker litt mer tid på wordpress er jeg om ikke så alt for lang tidkvalifisert til å kunne lage nettsider. Det kommer sikkert til å være flere somtenker sånn som meg og flere som vil lære seg wordpress. Vil det da værewebdesignere om 5 år? Jeg tror jeg fint kan sjonglere mellom å mekke bil ogdesigne nettsider.

Det er din mening, det. Jeg er i daglig jobb bak denne skjermen du prater om, og det er snakk om at man faktisk må ha en del kunnskaper. Som webdesigner må man kunne HTML, CSS og JS godt og ikke minst ha en sans for form, farge, og typografi samtidig som man bevarer en god brukeropplevelse da man skal ha brukervennlige nettsider. At du synes det er enkelt er fint og flott for deg, men jeg kan love deg at det er ikke alle som synes det er så enkelt, og det er vel gjerne de som tar kontakt med byråer/frilansere.

Så, man kan jo sette det i perspektiv slik som Khawaga gjør. La oss si at jeg har lært meg å skifte ut motorer på f.eks en WV Golf III. Det betyr ikke at jeg burde ta betaling for å gjøre det, fordi det er en margin som tilsvarer at jeg gjør feil (kanskje store feil), som da kanskje vil gjøre bilen utrygg å kjøre. Skal jeg da ha betalt for dette? Man betaler for kompetanse og kvalitet. Og 100.000 for èn jobb er veldig mye penger, og da snakker man gjerne om en nettside men en ganske avansert informasjonsstruktur, evt. features som skal være med som f.eks en bildescroller o.l. Og når summen er så høy, så er det gjerne en totalprofilering det er snakk om, som b.l.a inneholder skreddersydd logo, markedsstrategi bak logo og grafiske elementer m.m.
#coffee:after { content: "consumed" ;}
zrzonln @ twitter.com
Brukerens avatar
zeriz
Medlem

Innlegg Fuzzy76 » 19.04.2012 8:11

For det første har webdesign som yrke vært her i 20 år, hvorfor skulle noe endre seg de neste 5?

Og for det andre kan du ikke sammenligne templates til 15$ med et custom design. Et Wordpress-template selges typisk til hundrevis av folk, slik at man finner en haug med sider som ser like ut rundt omkring på nettet. Det er derfor de kan tjene på den lave prisen. Det blir litt som å sammenligne en blokkleilighet (masseproduksjon gir lav enhetspris, og tilpasningsmulighetene er minimale) med en bolig som du og en arkitekt designer sammen for så å bygge fra grunnen av. Eller en Skoda sammenlignet med en custom-car laget etter dine spesifikasjoner.

Å installere Wordpress med ferdige templates har like mye med å lage websider å gjøre som det å steke en Grandiosa har med matlaging å gjøre.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg atomet » 24.05.2012 22:10

Siden jeg er en av disse overbetalte webdesignerne kan jeg jo gi deg et par korte kommentarer:

Å sette opp en helt basic wordpress-side som det du har gjort, er ikke noe som koster mange tusen kroner. Å bare sette den opp som det du har gjort ville jeg sannsynligvis ha kunnet gjøre mens jeg venta på at vannkokeren skulle bli ferdig med å koke vann til kaffen, og da hadde det meste av tiden gått med til å laste opp filene.

Det som koster penger, er å lage noe som både ser bra ut og er unikt, så det ikke likner på alle andres nettsider, er gjennomført og gjennomtenkt, å legge inn forskjellige spesielle løsninger kundene ønsker seg, og ikke minst – om man skal integrere noen mer avanserte ting på sidene. I praksis bør man egentlig være en flink designer med en viss forståelse for php, samt godt over snittet kunnskaper om html, css, og gjerne litt js/jquery.

Akkurat nå holder jeg f.ex. på å gjøre ferdig nye sider for en litt større kunde - der er det da i tillegg til de "vanlige" sidene integrert konsertkalender, webshop og prosjektstyringsverktøy integrert i sidene, og alt sammen er satt opp flerspråklig. I tillegg tør jeg å påstå at det ser ganske bra ut - og tilpasset kundens ønsker/profil, noe som er veldig langt unna standardløsningene.

Så - syns du fremdeles dette høres ut som noe man bare ordner på 1-2-3? Ja, wordpress sparer meg for masse arbeid, og kunden for tilsvarende mye penger, men alt kommer IKKE ferdig "ut av boksen". Hvem tror du f.ex. lager disse themene du kan laste ned for $15? Korrekt, det er webdesignere/webutviklere, som skal kunne veldig mye mer enn det som skal til for at du skal kunne sette det opp på 1-2-3, og dermed krever å tjene deretter.

Hvor lang tid tar det å lære seg alt dette? Tja... det varierer selvsagt. Det grunnleggende kan du lære ganske raskt. Å bli flink derimot? Det tar både tid, og talent.

Men alt endrer seg hele tiden, det er sant. Så hva er webdesignere om 5 år? Gudene vet, det er nok omtrent like mye endra som det er i løpet av de forrige 5 årene, det vil si at det har skjedd veldig mye, men for å lage bra - og mer avanserte - ting kreves fremdeles kunnskap, erfaring og talent. Å lage helt enkle ting? Det har alle kunnet gjøre med forskjellige verktøy i mange år. For 15 år siden var det frontpage, i dag er det enkle wordpressløsninger. Om 5 år? Ingen anelse om hva verktøyet vil hete, men det vil fremdeles være et stort gap mellom amatører og proffer. Og amatørene vil fremdeles ikke ha nok kunnskap til å forstå hvor langt bak proffene de faktisk er.
atomet
Medlem

Innlegg ingeva » 25.05.2012 23:10

Mange kloke ord

er sagt om dette nå, og jeg ser at en del av de som har svart er folk som virkelig har peiling.
Før man har flere års erfaring med web-utvikling er det lett å se på det som en liketil jobb,
fordi det finnes ferdige verktøy som gjør det mulig å sette opp en webside uten et arsenal av
kunnskaper.
Men det er nok ikke så enkelt. Mange av de ferdige verktøyene gjør det enkelt å sette opp en
web-side, men skal det legges inn en del automatikk (dynamiske oppdateringer) begynner
det å kreve mer avanserte tilnærminger.

Web-utvikling er ikke bare design. Design er noe som krever sans for form og farge, men en
komplett web-utvikling krever atskillig mye mer. Det er programmering, ofte på høyt plan,
og det trengs kunnskap om avansert filbehandling og/eller bruk av databaser. Ofte kan ikke
en person greie alt alene.

Selv anså jeg det å lage websider som under min verdighet, fordi jeg hadde jobbet med sann-
tids-applikasjoner innen industri og off-shore. Du verden så feil jeg tok! Skikkelig web-utvikling
er riktignok annerledes, men det krever sin mann (eller kvinne) og ligger ikke tilbake for noen
annen sjanger innen utvikling, uansett fagområde.

Deltakelse her i forumet har gitt meg ytterligere ydmykhet overfor faget, fordi det finnes så
mange dyktige personer som bidrar her. Takk til alle disse.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester