Trenger sårt hjelp

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Trenger sårt hjelp

Innlegg jpstranger » 16.11.2011 20:53

Hei jeg har laget en side for en venn, men fikk plutselig problemer mellom FF og IE.
Kan noen ta en titt og hjelpe meg med å finne ut hva som er feil?
mcravn.jpstranger.com
jpstranger
Nytt medlem

Re: Trenger sårt hjelp

Innlegg Fuzzy76 » 17.11.2011 9:45

Les avsnittet om quirks mode i første lenke i signaturen min, så finner du løsningen. Du har en HTML-kommentar før doctypen din, og det liker ikke Internet Explorer.
Brukerens avatar
Fuzzy76
Moderator

Innlegg jpstranger » 17.11.2011 11:58

nå har jeg sjekka om det du sa, men det hjalp ikke. jeg forstår ikke hvorfor den ikke funker i IE.
Jeg har prøvd den i IE9 også, og der er den heller ikke bra.
jpstranger
Nytt medlem

Innlegg nkm » 17.11.2011 12:02

Det Fuzzy76 peker på er linjen "<!--start head -->" som lgger som linje 1 foran DOCTYPE. Fjerner du denne blir siden din forhåpentligvis riktig også i IE.

Forresten, velkommen til NWF. Håper du blir med oss videre i forumet. Det er mange kunnskapsrike folk her, og du har sikkert noen erfaringer å bidra med selv også. Her er toleransegrensen lav, ingen spørsmål er for dumme, neste ingen i alle fall. Forresten, det bildet du har av MC-gjengen på førstesiden din vil jeg anbefale at du nedskalerer så det ikke tar så lang tid å laste ned for oss som ikke alltid sitter på de raskeste forbindelseslinjene til dette de kaller internett.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg adeneo » 17.11.2011 12:11

Du har allerede fått det riktige svaret av Fuzzy, men har ikke forstått det.

I html filen har du en kommentar som ser slik ut "<!--start head -->" , du kan ikke ha kommentarer før du har angitt en Doctype (i IE), så du må flytte den linjen ned dit hvor head seksjonen faktisk begynner, slik:

Kode: Merk alt
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<!--start head -->

<head>
<title>Røyken MC-Ravn</title>
............

Altså må <!DOCTYPE........> være den aller første linjen i dokumentet ditt.

Edit: ooops, skrev mens nkm svarte, men da har du tre svar som er like, så da bør du kanskje prøve det, jeg har allerede testet det og vet at det fikser problemet !
adeneo
Medlem

Innlegg jpstranger » 17.11.2011 15:18

næmmen, se der. da var alt i orden :-) tusen takk:-)
Ja, jeg kommer nok til å være en del på dette forumet.
Takk for veldig hyggelig velkomst.

Ps. hvordan nedskalerer du bilder på en enkel måte uten PS?
jpstranger
Nytt medlem

Innlegg nkm » 17.11.2011 16:06

Ja da ble siden din bra. Jeg bruker selv en gammel versjon av PS Elements, så jeg vet ikke å mye om hva som finnes av rimelige alternativer. Men dersom du har intensjoner om å lære deg web-programmering (ifølge hjemmesiden din) kan det kanskje være lurt å gå til innkjøp av et eller annet. Du trenger helt sikkert ikkefull versjon av PhotoShop, med mindre du også er veldig interessert i fotografering. PhotoShop Elements finnes fortsatt som et rimeligere alternativ, og såvidt jeg har lest, inneholder den mer enn nok av funksjoner for oss vanlige "webbere". Men andre kan ha andre synspunkter og anbefalinger, så vi kan vel la spørsmålet ditt stå litt åpent så lenge.

Jeg tar uansett fatt i mc-bildet ditt og tar det en tur innom min veteran-PSE, så får vi se hvordan det ender opp.

/Edit:/ Har sendt et par utgaver av bildet til gmail-adressen din. Håper du får tak i dem derfra.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 17.11.2011 17:03

http://xnview.com/en/index.html har alt man trenger til vanlig bildebehandling. Den handterer praktisk talt alle bitmapformater, er en meget god bildebrowser, fungerer som filbehandler, er aldeles gratis og finnes for alle vanlige plattformer.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester