Vektorisere en logo

Grafiske spørsmål, tips&triks, .gif, .jpeg, .png, .psd osv...

Vektorisere en logo

Innlegg jskuland » 28.09.2011 8:28

Hei,

Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg litt med å vektorisere en logo?
http://bildr.no/view/985540

På forhånd, takk! :)
jskuland
Nytt medlem

Re: Vektorisere en logo

Innlegg khawaga » 29.09.2011 9:29

Her er en utgave i rene glyffer:
http://khawaga.com/nwf/altinett.svg (vises i nettleser; lastes ned for videre bruk, eksempelvis fjerning av bakgrunn etc)
Dette er det nærmeste man kommer uten å bruke uhyggelig med tid. Dette tok rundt en halv time, og skulle følgelig kostet NOK 250. Jeg legger ut dette for å uten å være helt ()() kunne statuere følgende:

I NWFs historie har det forekommet utallige forespørsler av denne art. Mange av de fra forretningsdrivende som forsøker å sleipe seg unna betaling for håndtverk, noen fra direkte uvitende.

"Vektorisering" er et begrep som de fleste bruker med lemfeldighet. Det finnes hokuspokus programvare - også online - som tryller frem vektortegninger fra bitmaps, men de forutsetter et minimum av oppløsning og printsize i "originalen" som altinett ikke er i nærheten av å oppfylle. Man bare aner konturene, og aner en kontur med farger i forløp. Med et rimelig godt verktøy og et rimelig godt utgangspunkt, vil man ved digital tracing etter bestemte parametre få et vektorresultat. Dette resultatet vil i noen tilfelle være godt nok til gitt formål, men så komplisert sammensatt at det er nærmest umulig å viderearbeide.

Følgelig setter man seg heller ned i et program som er bygd for vektortegning, legger "originalen" i bunnen og tegner nytt lagvis over. Vektortegning skiller seg markant fra alminnelig skribling ved å være matematisk basert og uendelig skalerbart. Farger i forløp kan løses enten ved å benytte matematisk beregning fra farge A til B, eller ved å legge nye former med forskjellige farger over hverandre. Dette krever innsikt, erfaring og stor grad av tålmodighet. Det er ikke av grådighet at profesjonelle tegnere tar tusenvis av kroner for en all round vektororiginal.

Programvare som takler slikt på en skikkelig måte, er kostbar og har høy læringsterskel. Open source-programmet Inkscape har imidlertid tilstrekkelige kvaliteter, og kan etterhvert også handtere filformater utover native SVG. Jeg brukte denne til "Altinett" fra Ubuntu i stedet for å bytte maskin til CorelDRAW. Inkscape anbefales; lykke til videre.

Dette er nemlig siste gang jeg besvarer noenting om vektor, annet enn ved å henvise til dette innlegg eller kommende artikkel på egne sider.

29.09.2011,
khw.
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Gå til Grafikk/Design

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester