Et par spørsmål rundt mod rewrite .htaccess

Diskuter andre serversidespråk / -teknologier som J2EE, .htaccess, Progress 4GL, CGI/Perl m.m

Et par spørsmål rundt mod rewrite .htaccess

Innlegg tofoni » 12.07.2011 10:07

htaccess koden min foreløpig er
[quote]
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond $1 !^(favicon\.ico|favicon\.png|media|robots\.txt|crossdomain\.xml|css|js)
RewriteRule ^([^/\.]+)/([^/\.]+)/?$ /index.php?m=$1&p=$2 [L]
RewriteRule ^([^/\.]+)/([^/\.]+)/?$ /index.php?m=$1&p=$2&id=$3 [L]
RewriteRule ^([^\.\?]+)(\?.*)?$ $1.php
Jeg fant dette på nettet, og det virker på min side.

Et par problemer som oppstår er linkinga på selve siden.

Jeg bruker vanlig <a href="index.php">Hovedside</a> når jeg linket før (med include script).
Med denne koden så blir /index hovedsiden, men hvordan kan jeg gjøre det slik at man alltids kommer til /index, selvom bruker skriver index.php eller bruker prøver f.eks å skrive index.php?m=Mappen&p=Siden
for sånn som jeg har det nå så ville det blitt /Mappen/Siden
hvis jeg er på linken /mappen/siden, og klikker på hovedside, så kommer jeg til /mappe/siden/index.php -> Error

Jeg ønsker å skrive på index.php fila <a href="index">Hovedside</a> også linker dette til hovedsiden, for hvis jeg begynner med ../index.php her, så vil jo når jeg er på index.php fila og klikker på hovedsiden bli sendt til en index.php fil som skal være i mappen forbi. altså i mitt tilfelle (wamp server) vil jeg være i WAMP fila og ikke i www fila.
// Er det noen sjappe "kommandoer" mod_rewrite har i dette, slikt som <?php echo <EnellerAnnenModRewriteCommand> ?> som gjør urlen om til basicroota (index fila)

vil bare legge til en ting til;
- Min url nå på brukerprofil blir http://localhost/bruker/profil&id=55
hvordan får jeg vekk &id=55 og gjort det om til bruker/profil/55
tofoni
Medlem

Gå til Serversideprogrammering og -språk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester