Lære seg asp.net, hva er best?

Her postes alt som har med overnevnte teknologier.

Lære seg asp.net, hva er best?

Innlegg steinovehelset » 27.10.2010 16:43

Jeg driver å tenker på snart å skulle søke på webutviklingsjobb, problemet er, overalt søkes det .net utviklere. Å det er ikke noe jeg har vært så mye
borti før. Så nå har jeg tenkt å sette meg ned å lære meg dette, og da har jeg noen få spørsmål til dere som er gode på dette.
Hva er best, c# eller VB?
Det er vel kanskje ikke noen fasit svar på dette, men viss dere ikke har vært borti noen av de fra før, hvilket ville du gått for da?

Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg setter i gang?

Takker for svar.
[url]Fippr.no[/url] - Gratis fakturaprogram på nett!
steinovehelset
Medlem

Re: Lære seg asp.net, hva er best?

Innlegg Jannis » 28.10.2010 9:13

Hva er best, ost eller syltetøy?

Det er dessverre ikke mulig å svare deg på hva som er best, fordi det kommer kun an på øyet som ser. Personlig bruker jeg C# og er storfornøyd.
Jeg lærte med først c#, som er et programmeringsspråk som java. Jeg brukte boken "Head First C#" av O'reilly, en meget god bok, for å lære meg C#. Den boken går på windows applikasjoner, du lærer å lage programmer til Windows.
Når du kan grunnleggende C# (eller VB, og du velger det), kan du begynne å lære deg ASP.NET. Da må du velge hva som passer deg best av MVC og Web Forms. Du kan selvfølgelig lære deg begge to, men en av gangen, så du må velge. Personlig valgte jeg MVC-modellen, og synes den er genial, men du må skjønne den. I MVC-delen bruker du for det meste det programmeringsspråket du har lært. MVC er vanskeligere, men kraftigere. I Web Forms bruker du ASP.NETs egne "tags", <asp:Repeater ...> osv. Du bruker ikke programmeringsspråket like mye, selv om du bruker det en del.
Se på http://asp.net/ for å lære mer om asp.net. Ellers er også MSDN en side du kommer til å bruke mye.

Jeg har erfaring fra PHP før jeg begynte med "Head First C#", og brukte ca. tre måneder fra jeg begynte med boka til jeg hadde laget mitt første CMS i asp.net. (et MEGET simpelt et, vel å merke...)
Lykketallet mitt er 127001.
Brukerens avatar
Jannis
Medlem

Innlegg steinovehelset » 28.10.2010 15:50

okei, takker for svar.
Jeg har en god del erfaring fra php og python/django fra før.
C# var det jeg hadde tenkt å gå for værtfall :)
[url]Fippr.no[/url] - Gratis fakturaprogram på nett!
steinovehelset
Medlem

Innlegg mortenostbye » 20.01.2011 13:16

Det ligger masse ressurser for å komme igang med ASP.NET på http://www.asp.net/get-started
Morten Østbye
Webutvikler, Microsoft Norge
Gratis .NET Introkurs hos Microsoft: http://bit.ly/i2orvY
mortenostbye
Nytt medlem

Gå til ASP / ASP.NET, C#, VB.NET, Silverlight, Azure

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester