Egen server

Et generelt forum for deg som trenger hjelp til webutvikling.

Egen server

Innlegg ingeva » 08.10.2016 8:01

Hei, er det fortsatt liv her?

Jeg vurderer å sette opp min egen server, men har prøvd med https://www.digitalocean.com/ tidligere, og greide da ikke å sette opp min egen epost-server for å motta epost. Sending gikk greit, og jeg kan i dag sende epost med min egen server når jeg ønsker det. Men mottak er verre. Det finnes mang script på nettet, men det blir svært komplisert og vanskelig å velge. Det kan også være variasjoner fra en distribusjon til en annen. Jeg vil bruke Ubuntu server, som jeg har brukt i mange år og kjenner relativt godt.
For å få tilstrekkelig kapasitet på en cloud-server ala Digitalocean koster det plenty gryn. Privat server har jeg allerede, den er bare en del av mitt hjemmenettverk. Jeg kan tenke meg å isolere den slik at det ikke er mulig å nå resten av hjemmenettet utenfra.
Hvis jeg trenger grafisk desktop i utviklingsfasen er det Linux Mint som gjelder. Det er enkelt, brukervennlig, og relativt feilfritt. Mint vil selvfølgelig bli erstattet med ren server når resten virker.

Finnes det noen med erfaring og kunnskap innen dette feltet her, som kan gi meg noen tips?
Jeg vil være takknemlig.
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Re: Egen server

Innlegg khawaga » 10.10.2016 17:56

Joda, det er liv her. Ikke så jævla mye, men nok til å fraråde egen mailserver. Jeg drev slikt selv for mange år siden, og fikk nok etter et par års tid. Og hva var vitsen?

Uansett er du avhengig av en internetleverandør, hvem det enn er, i ditt nærområde. Disse er avhengige, om de ikke er direktekoblet, hvilket er meget sjelden, til sjøkabler over Kattegat og Nordsjø. Man kan bare ikke sette opp en parasoll i hagen, og fange opp satelitter direkte.

Gjennom Apache, som jeg vet du behersker bedre enn de fleste, kan man legge inn verdier som gir deg kontroll over mailto: selv.

Jeg er overrasket over at du kan *sende* men ikke *motta*. Det motsatte er oftest et problem: smtp-protokollen må være feilkonfigurert. Den må alltid ligge hos din internetleverandør eller gå gjennom en annen tjeneste som tillater det. Income må konfigureres separat. Det er kanskje en henvendelse direkte til Norid som kan gi deg svar.

Jeg tror du må klø deg litt i skolten, og finne en fillefeil et sted. Kommer man *ut* skal folk kunne komme *inn*. Bare pass deg for hva som kommer inn. Det er nettopp dette som ... nei, dette vet du godt sjøl. God kveld.

-khw-
"Humans are destined party animals. Technology will follow." (Linus Torvalds)
Khawagas oppslagstavle og album
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg nkm » 11.10.2016 20:37

Det er ihvertfall litt liv i noen gamle karer som av og til er innom her. Kanskje bare oss tre? Mer kan jeg ikke si om det egentlig. Til dette med egen server kan jeg ikke bidra stort. Jeg leier serverplass hos Subsys og Domeneshop og klarer meg med det. Så lenge mitt CoffeeCup FTP-program kan overføre filer til og fra disse serverne og Thunderbird kan kommunisere med epostserverne deres, er jeg fornøyd. Vi har alle våre spesielle interesseområder og jeg har stor respekt for folk som trives best på innsiden av maskinenes deksler. Uten dere hadde verden ikke gått fremover. Men konkret hjelp kan jeg dessverre ikke tilby.
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg khawaga » 13.10.2016 3:26

Kanskje bare oss 3 : deg, meg og Inge.

Som henger igjen. Jeg har sagt at jeg skal være den siste i rommet. Lyset slukkes for godt av eier av domenet. Det later til at vedkommende har interesse av å holde domenet oppe og gå. Interessant hva han vil bruke det til i fremtiden. En vakker dag er forumet borte, og norsk webforum plutselig er et lass av linker, som 99% linker til gjennom samarbeid. Jeg advarte mot slikt for over 10 år siden. Jeg advarte mot Facebook før de etablerte seg. Jeg advarte også mot Google. Sjekk mine innlegg tilbake til 2002. Jeg står ved hvert ord.

Jeg servet egen mail et par års tid. Som deg, Inge, hadde jeg egen server ... ikke i garasjen som jeg har inntrykk av du har, men i gangen. Rett mot kabel tvers gjennom en halvmeter tømmervegg. Jeg drev det man kaller "webhotell" for enkelte - blant andre tidligere medlemmer av NWF. For moros skyld. Det ble helvete, og jeg bygget det ned. Sakte og sikkert. Å sitte og overvåke klienter 24/7/365 var faen ikke hverken gøy eller fruktbart. Jeg la om til en leverandør som siden 2006 har tatt seg av denne dritten. Subsys, forøvrig. Josdal opererer i en annen skala, og dermed fikk jeg tid til å jobbe med ting jeg både heller ville og måtte.

Nå må jeg ikke noe som helst lenger. Men å drive egen mailserver, betrakter jeg som å spille arcade på nettbrett.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 15.11.2016 6:48

khawaga skrev:Kanskje bare oss 3 : deg, meg og Inge.

Ja, gubbevares. Nå er det vel en måned siden jeg var innom her også.
I mellomtiden har det vært lite tid til dette med egen server. Uansett var tanken å bare ha noen av mine private domener på den, som er lite besøkt, og som stort sett bare skal betjene eposten.

Men jeg har altså et ekstra kabinett med hovedkort som i dag ikke brukes til noe som helst annet enn bare å være stuet bort. Jeg vil bruke det til noe. Jeg tenkte å utstyre det med en liten SSD-disk, stor nok til å inneholde webserver (nginx nå, ikke apache), epost og de private domenene som jeg fremdeles har i drift. De er ikke mye besøkt, så trafikken blir nokså liten så det greier seg i massevis med den CanalDigital-forbindelsen jeg har i dag.

Egen server betyr full frihet. Det betyr mer enn sparte penger. En liten SSD-disk koster forøvrig 700-900 kroner, og det jeg allerede har, det trenger jeg til andre formål. Men det er alt jeg trenger av ny hardware for å få det opp å stå.

Det er tid som er den knappeste ressursen. Hver gang jeg lærer noe nytt, så går det så lang tid før jeg får ta fatt på det igjen, at det må læres på nytt, eller verden har forandret seg så mye at jeg må lære noe helt annet. Sånn er det med hardware også. Den SSDen jeg kjøpte i forrige uke, måtte returneres fordi den hadde feil plugg (PCIe). Og jeg som trodde at PCI_ext var det samme! Det var knapt i nærheten. Ble oppfordret til å kjøpe M.2 isteden, men det var dobbelt så dyrt. Så nå ligger det på is igjen. En stund. Nytt hovedkort, CPU og RAM i tillegg til SSD for å få det opp å gå kommer bare ikke på tale.

Noen som vil kjøpe et meget pent holdt DELL Vostro 400 kabinett med hovedkort, Intel I3, 4GB RAM (trur eg), CD/DVD-spiller, PSU og ellers alt som skal til, utenom disk?

Nei, akkurat. Trodde det ikke heller. :)
"If you're staying with Microsoft you're getting more and more overwhelmed to update and change your whole IT infrastructure." Peter Hofmann . . . . Se her.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg nkm » 17.11.2016 9:10

Joda, jeg kikker fortsatt innom en gang imellom jeg også. I løpet av året er jeg blitt pensjonist. Ifor gikk jeg ut av lokalpolitikken, også den lokale kirkepolitikken. Nå er jeg blitt leder for en landsomfattende gjeng entusiaster som liker tog, jernbane, i alle fasonger og størrelser. De mest synlige aktivitetene som drives av Norsk Jernbaneklubb (NJK - www.njk.no) er Krøderbanen og Gamle Vossebanen. Klubben kjører også "gourmettog" Nordmarke rundt om sommeren med gamle spisevogner og et gammet lokomotiv, riktignok elektrisk. Klubben er også involvert i Setesdalsbanen og Urskog-Hølandsbanen, gamle smalsporbaner med ekte gamle damplokomotiver. Ellers er vi interessert i alt som går på skinner, i fysisk forstand, og har lokalavdelinger i de fleste landsdeler, ofte med møtelokaler i gamle stasjonsbygninger. Dette ser ut til å legge beslag på en god del av min tid fremover, men jeg vil selvfølgelig fortsatt være aktiv på nettet (nkmoller.com), og sporadisk stikke innom her sålenge forumet er åpent. Men egen server, nei det er nok ikke for meg...
www.nkmoller.com
Jeg skriver aldri mot bedre vitende, men på en del områder kan andre vite mer enn meg. Utfordringen er å bruke egen og andres kunnskaper best mulig for å løse aktuelle oppgaver.
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg loathsome » 18.11.2016 15:58

Guide fra DigitalOcean selv:

Why You May Not Want To Run Your Own Mail Server

Har vært i samme båt som Khawaga; anbefales ikke med mindre du får sabla godt betalt for det :lol: :lol:
Correlation does not imply causation
Brukerens avatar
loathsome
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 24.11.2016 11:49

loathsome skrev:Guide fra DigitalOcean selv:

Har vært i samme båt som Khawaga; anbefales ikke med mindre du får sabla godt betalt for det :lol: :lol:

Hvis jeg skulle kjøre en egen webserver og ha egne domener der, så vil jeg også ha epost-adresser tilknyttet domenet.
Hvordan er det mulig uten å ha en mailserver der?

Forøvrig: DigitalOcean tilbyr greit oppsett av DNS, men på egen server må man gjøre det selv. Det er ikke helt enkelt i og med at konfigurasjonen er litt kinkig. Imidlertid kan jeg forestille meg (har ikke prøvd pga tidligere inkompatibilitet) å bruke et kontrolpanel ala zPanel for å forenkle disse oppgavene - med mindre det faktisk gjør det motsatte. :)

Jeg er i ferd med å si fra meg oppgavene med å administrere andres websider, og vil bare ha noen få av mine egne aktive. Epost-mengden er minimal, og en del av slik administrasjon har jeg allerede erfaring med siden jeg har brukt mailservere tilknyttet mine domener i årevis. Jeg frykter ikke for at oppgaven blir for tung i seg selv. Problemet er tiden; jeg har bare sporadisk tid til å jobbe med det, og fra gang til gang er det en del ting som går i glemmeboken. Men kanskje i romjulen ... :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg loathsome » 24.11.2016 12:50

ingeva skrev:
loathsome skrev:Guide fra DigitalOcean selv:

Hvis jeg skulle kjøre en egen webserver og ha egne domener der, så vil jeg også ha epost-adresser tilknyttet domenet.
Hvordan er det mulig uten å ha en mailserver der?

Du knytter MX-oppføringene opp mot en ekstern leverandør, som f.eks Google. :) Veldig enkelt og superpålitelig. Veldig viktig at e-post ikke bare forsvinner, selv om det er lavt volum så kan det plutselig være en meget viktig e-post som feilaktig ble tatt i mot / havnet i galt filter etc.

Tror for øvrig ikke man kan registrere domener med DigitalOcean
Brukerens avatar
loathsome
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 19.12.2016 14:19

loathsome skrev:Du knytter MX-oppføringene opp mot en ekstern leverandør, som f.eks Google. :) Veldig enkelt og superpålitelig. Veldig viktig at e-post ikke bare forsvinner, selv om det er lavt volum så kan det plutselig være en meget viktig e-post som feilaktig ble tatt i mot / havnet i galt filter etc.

Tror for øvrig ikke man kan registrere domener med DigitalOcean

Takk for svar. Dessverre er det sjelden jeg er innom her nå. :)

Jeg ser på andre muligheter, men har egentlig ikke forlatt tanken på å ha mine egne webhotell. Aktiviteten er nå såpass redusert at jeg ikke vil betale så mye for eksterne tjenester lenger.

Joda jeg har hatt domene hos DigitalOcean tidligere, men deres tilbud er dårlig tilpassedt mitt behov.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg loathsome » 20.12.2016 23:03

ingeva skrev:
loathsome skrev:Joda jeg har hatt domene hos DigitalOcean tidligere, men deres tilbud er dårlig tilpassedt mitt behov.

DigitalOcean tilbyr ikke domener, og har aldri gjort det... :)
Brukerens avatar
loathsome
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 23.12.2016 9:01

loathsome skrev:
ingeva skrev:
loathsome skrev:Joda jeg har hatt domene hos DigitalOcean tidligere, men deres tilbud er dårlig tilpassedt mitt behov.

DigitalOcean tilbyr ikke domener, og har aldri gjort det... :)

Vi har nok snakket om forskjellige ting, tror jeg. :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg nkm » 28.12.2016 22:07

ingeva skrev:Jeg ser på andre muligheter, men har egentlig ikke forlatt tanken på å ha mine egne webhotell. Aktiviteten er nå såpass redusert at jeg ikke vil betale så mye for eksterne tjenester lenger.

Hvis behovet ditt er så enkelt som å ha noen mer eller mindre statiske websider oppe på noen domener, og administrere epost for adresser under de samme domenene, vil jeg anbefale Domeneshop eller Subsys. Begge leverandørene er norske, hvilket betyr at all support er på norsk. Oppsettet er enklest, mest fleksibelt og billigst hos Domeneshop. Et eksempel er no-domene med 1 GB webhotell og 20 epostkonti til 310 kroner pr år inkl. moms. Alt det tekniske er mer eller mindre kamuflert, men logikken må du stå for selv. Det eneste du trenger i tillegg er et FTP-program.

Noen vi kanskje si at dette er som å kjøre bil uten å vite hva som foregår under panseret. Og for mange av dem er dette helt greit. Det er nok ikke uten grunn de er blitt størst i Norge.
www.nkmoller.com
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg ingeva » 19.01.2017 16:27

nkm skrev:Hvis behovet ditt er så enkelt som å ha noen mer eller mindre statiske websider oppe på noen domener, og administrere epost for adresser under de samme domenene, vil jeg anbefale Domeneshop eller Subsys.

Jeg har nå benyttet domeneshop i ca. en måned, og de er riktignok en del billigere enn host1, men også her er det ting som ikke fungerer, pluss at supporten er preget av noe nedlatende svar/holdning. De leser ikke meldinger skikkelig. De feilvurderer spørsmål fordi de ikke tar seg tid til å lese skikkelig.
Det er systemfeil som de ikke innrømmer som feil, som f.eks at norske tegn i fil-og katalognavn ikke fungerer skikkelig. Jeg er kanskje mer kritisk enn de fleste, og vurderer fortsatt å sette opp min egen server - når jeg får tid. :)
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ZnigeN » 20.01.2017 11:01

Domeneshop eller ei, hvorfor bruker du æøå i fil-/katalognavn. Hvis 1 av de 758 forskjellige modulene på webservern din ikke escaper det riktig så blir det trøbbel et eller annet sted. Det er jo uansett vanlig praksis å unngå alt annet enn a-Z, _ og - for filnavn i *nix verden (selv om unicode er støttet)
Brukerens avatar
ZnigeN
Medlem

Innlegg nkm » 29.01.2017 20:28

Her er jeg enig i begge de foregående innleggene.

Jeg har også erfaring med at supporten på Domeneshop ikke er flinke til å lese hele meldingen før de svarer og ofte også konkluderer. Jeg har mer enn én gang måttet gjenta mine spørsmål, og da skriver jeg gjerne innledningsvis en oppfordring nettopp om å lese hele meldingen. Men jeg kjenner dem etterhvert og synes de har et admin-system som passer meg, pluss at de er rimelige, så jeg tar det med et smil - og kanskje en liten sarkasme når jeg gjentar det jeg spurte om.

Og så er jeg enig med ZnigeN at det er helt unødvendig å bruke andre bokstaver enn det amerikanerne gjør på mapper og filnavn. Ja, amerikanere flest er fantasiløse og har overhode ikke forståelse for at noen bruker andre bokstaver enn dem selv, men det er faktisk de som har lagt grunnlaget for de maskinene og operativsystemene vi bruker. Så det er ingen grunn til å utfordre dem på det, sålenge vi snakker om det som foregår "bak" skjermene og tastaturene. Jeg har registrert flere domenenavn med norske tegn. De kommer ut som en alfabetsuppe som jeg ikke vil prøve å forklare til uinnvidde. Jeg legger bare en direkte videresending bak url-en til et domemenavn eller en mappe uten norske tegn. Og folk reagerer overhode ikke når de skriver domenenavnet xxrørlegger.no og det kommer tilbake som xxrorlegger.no.
www.nkmoller.com
Brukerens avatar
nkm
Medlem

Innlegg ingeva » 22.03.2017 20:56

nkm skrev:Her er jeg enig i begge de foregående innleggene.

Ja, tiden går. Jeg har ikke vært innom her på en stund, men da jeg prøvde for noen dager siden var det ingen tilgang. Det er nesten et under at det fortsatt er oppe av og til.

Jeg har stort sett funnet meg til rette med domeneshop, og det er en fordel at de er billige. Der man ikke trenger det kan man også spare litt på å kjøre noen domener uten epost.

Det at jeg kan bruke norske tegn som er naturlige for meg, er et viktig poeng. Jeg har liten forståelse for at man skal bruke domenenavn som "elkjop.no" når selskapet faktisk heter Elkjøp, altså med Ø. Derimot har jeg også forståelse for at man har en dobbelt-definisjon m,ed tanke på utenlandske brukere.

Der er vi inne på et ganske viktig poeng. Med ÆØÅ i domenenavn kan man unngå en del spamming fra utlandet. For de som fortsatt bruker windows, oversettes ikke de norske tegnene fra kommandolinjen (f.eks. med ping, tracert etc). Jeg vet ikke hvordan nettlesere med fremmedspråk håndterer det, men iallfall tastaturer utenfor Skandinavia har sjelden ÆØÅ tilgjengelig. Da er det selvsagt mulig å bruke copy/paste, men det begrenser iallfall muligheten.
Dette er selvølgelig ikke særlig annerledes for andre europeiske land som har tildels mye større bruk av aksenter enn det vi har. Svenskene med ö, tyskerne med ü og ß, franskmenna med aksentene ', ` og ^, samt tegn som f.eks ð, Ð, ߧ. etc.
Det er det samme med filnavn. Jeg er ikke så veldig interessert i å måtte tenke meg om (eller enda verre: SØKE) for å finne navnet til filen hvor sangen "Den gamle skærslibers forårssang", "Bruremarsj fra Førde" eller "Danse mot vår" ligger.

Det gamle ASCII-tegnsettet var avleggs allerede i 1970 da jeg begynte med data. Siden da har det gått nesten 50 år. Det er direkte flaut for bransjen dette fortsatt skal være et tema - men f.eks. Microsoft som har hatt en ufattelig dominans siden PCen kom på 80-tallet, har nok en god del av skylden for at utviklingen har gått så trått. Det er jo et amerikansk firma med sterkt fokus på profitt. Billige løsninger som kan selges dyrt, samt tvangsmidler overfor forhandlere, har vært deres være eller ikke-være i altfor mange år.

Apropos ASCII: Jeg har støtt på support-personer fra ellers velrennomerte firmaer som ikke visse hva ASCII var. Hva skal man tro?
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 22.03.2017 23:52

Ja, tiden går. Jeg har ikke vært innom her på en stund, men da jeg prøvde for noen dager siden var det ingen tilgang. Det er nesten et under at det fortsatt er oppe av og til.

Jeg har stort sett funnet meg til rette med domeneshop, og det er en fordel at de er billige. Der man ikke trenger det kan man også spare litt på å kjøre noen domener uten epost.

Det at jeg kan bruke norske tegn som er naturlige for meg, er et viktig poeng. Jeg har liten forståelse for at man skal bruke domenenavn som "elkjop.no" når selskapet faktisk heter Elkjøp, altså med Ø. Derimot har jeg også forståelse for at man har en dobbelt-definisjon m,ed tanke på utenlandske brukere.

Der er vi inne på et ganske viktig poeng. Med ÆØÅ i domenenavn kan man unngå en del spamming fra utlandet. For de som fortsatt bruker windows, oversettes ikke de norske tegnene fra kommandolinjen (f.eks. med ping, tracert etc). Jeg vet ikke hvordan nettlesere med fremmedspråk håndterer det, men iallfall tastaturer utenfor Skandinavia har sjelden ÆØÅ tilgjengelig. Da er det selvsagt mulig å bruke copy/paste, men det begrenser iallfall muligheten.
Dette er selvølgelig ikke særlig annerledes for andre europeiske land som har tildels mye større bruk av aksenter enn det vi har. Svenskene med ö, tyskerne med ü og ß, franskmenna med aksentene ', ` og ^, samt tegn som f.eks ð, Ð, ߧ. etc.
Det er det samme med filnavn. Jeg er ikke så veldig interessert i å måtte tenke meg om (eller enda verre: SØKE) for å finne navnet til filen hvor sangen "Den gamle skærslibers forårssang", "Bruremarsj fra Førde" eller "Danse mot vår" ligger.

Det gamle ASCII-tegnsettet var avleggs allerede i 1970 da jeg begynte med data. Siden da har det gått nesten 50 år. Det er direkte flaut for bransjen dette fortsatt skal være et tema - men f.eks. Microsoft som har hatt en ufattelig dominans siden PCen kom på 80-tallet, har nok en god del av skylden for at utviklingen har gått så trått. Det er jo et amerikansk firma med sterkt fokus på profitt. Billige løsninger som kan selges dyrt, samt tvangsmidler overfor forhandlere, har vært deres være eller ikke-være i altfor mange år.

Apropos ASCII: Jeg har støtt på support-personer fra ellers velrennomerte firmaer som ikke visste hva ASCII var. Hva skal man tro?
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 22.03.2017 23:53

Apropos ASCII: Jeg har støtt på support-personer fra ellers velrennomerte firmaer som ikke visste hva ASCII var. Hva skal man tro?
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 22.03.2017 23:55

Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 24.03.2017 15:35

Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 01.04.2017 9:54

c
ingeva skrev:Ja, tiden går. Jeg har ikke vært innom her på en stund, men da jeg prøvde for noen dager siden var det ingen tilgang. Det er nesten et under at det fortsatt er oppe av og til.

Akk ja, sånn kan det gå med et forum som ikke oppdateres, og krasjer når man prøver å skrive innlegg. Jeg prøver flere ganger, og det krasjer hver gang. Og så viser det seg altså at innlegget ble postet likevel før det krasjet.
Så her må det bare gjentas for jeg vet ikke hvilken gang at den som driver forumet, neglisjerer det så totalt at ikke bare er det nesten tomt for brukere, men de få som er igjen, snart gir det opp for godt. Man kan skylde på mye rart, bla. såkalte "sosiale" media som tar overhånd og fortsatt tiltrekker spesielt de yngste netterne, men tro meg likevel når jeg mener at "gamle" forumer fortsatt har livets rett. Bare de følger LITT med i tiden. Her kjøres et forum på gammel software som neppe har noen support lenger. Det var moden for oppdatering for flere år siden, og ingenting er gjort. Tragisk. Her er det kun to alternativer:
1. Få det oppdatert (og flyttes til en server som er oppe mer enn 5% av tiden)
2. Få det vekk. Dette er for flaut.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Innlegg khawaga » 10.09.2017 9:45

Jeg må vel være en av de mer trassete forumrotter som finnes. I månedsvis har NWF kommet opp med blank side, men jeg har dagvisst sjekket likevel. Jeg har tenkt at "den dagen det dukker opp 404, gir jeg opp, og sletter min opp gjennom årene temmelig fyldige referansemappe fra mitt eget domene og server".
I forrige uke kom en ny melding, om MySQL-error. Og i dag, søndag 10. september, var det *milde malunka* på plass igjen som om ingenting skulle ha hendt. Dette er jo den reneste flygende hollender.
Denne gang satser jeg på at det er med frisk maskinvare og oppdatert database. Om det finnes friske hoder som kan holde liv i dette, gjenstår å se. Men NWF inneholder så mye informasjon og webhistorie at det fortjener å bestå - selv om det bare blir stående som en plakat. Jeg sprettet en søndagspils for anledningen.

Et annet forum som det lenge var tvil om, er "Det Store Dyret". Det var utsatt for totalhavari for noen år siden, og det var ute i over ett år. Det dukket opp igjen, med de samme menneskene, totalrenovert og lever i beste velgående. Er det liv, er det håp.
Brukerens avatar
khawaga
Seniormedlem

Innlegg ingeva » 10.09.2017 11:41

khawaga skrev:Jeg må vel være en av de mer trassete forumrotter som finnes. I månedsvis har NWF kommet opp med blank side, men jeg har dagvisst sjekket likevel. Jeg har tenkt at "den dagen det dukker opp 404, gir jeg opp, og sletter min opp gjennom årene temmelig fyldige referansemappe fra mitt eget domene og server".
I forrige uke kom en ny melding, om MySQL-error. Og i dag, søndag 10. september, var det *milde malunka* på plass igjen som om ingenting skulle ha hendt. Dette er jo den reneste flygende hollender..

Ja, dette var snodig. Jeg hadde gitt opp. Liten vits å fortsette, syns nå jeg. Prøvde et annet forum som du anbefalte, men der måtte jeg ta en lang pause for der var for mange mennesker med fordommer.
En av mine venner i Viseklubben kritiserte meg for hun mente at jeg holdt fiolinbuen galt. Jeg opfordret henne til å ta fiolinen og buen så hun kunne vise meg. Hun proklamerte at hun ikke kunne spille. Så jeg sa: Så du prøver å lære fra deg noe du ikke kan?
Da ble hun taus.

I dette andre forumet spurte jeg om råd om det å sette opp sin egen server, og spesielt sin egen mail-server. Det kom en stor sjø av innsigelser. Det var ikke lurt å gjøre. Ikke bare er det vanskelig (Ja, det er det!), men det var altså ikke lurt. Mange motforestillinger. Men jeg mener fortsatt at det er den beste løsningen for meg, etter å ha prøvd eksterne servere i årevis. Det er plunder og heft med det også. I dagens spion-tid er det heller ikke alltid så greit å ha sine data ute i "skyen". Bedre da å ha det på sin egen server ute i boden. Nettserveren min står der nå, men jeg har hatt for mange forstyrrelser til å få til min egen mail-server. Det kommer, vær sikker. Jeg har flere domener som skal betjene mail, og jeg er ikke interessert i å betale i dyre dommer for å ha allse serverne ute. Mailen min skal inn i boden, og den skal ikke kunne hentes ut med webmail eller noe slags hackerverktøy. Kun fra en maskin i lokalnettet. Det er vanskelig, men ikke umulig. For F, andre har gjort det før, så hvorfor skulle ikke jeg? Det er mange fordeler med å ha sin egen mailserver, og det aller viktigste er sikkerheten, og ingen som ikke har gjort det skal fortelle meg at det er "umulig". Ingenting er umulig. Det bare tar lengre tid.

Takk for at du tipset meg om at NWF var oppe igjen. Det varer sikkert ikke så lenge, iallfall så lenge software ikke blir oppdatert. Det kan bli for sent, for det lar seg nok ikke oppgradere i all evighet.
Brukerens avatar
ingeva
Seniormedlem

Gå til Webutvikling

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester